Rodiče do škol
Spolupráce rodiny a školy je jedním z klíčových faktorů efektivity institucionalizovaného výchovně-vzdělávacího procesu, zvláště pokud jde o děti a mládež. Každá škola by proto měla vytvořit takové podmínky, aby bylo možné vybudovat partnerské vztahy mezi ní a rodiči jejích žáků. Zapojení rodičů do práce školy může nabývat mnoha různých podob, přičemž každá z těchto iniciativ zvyšuje motivovanost rodičů hovořit s dětmi o školních záležitostech pozitivním a proaktivním způsobem. Tento přístup vede k budování kladné vnitřní motivace žáků ke škole a obsahu vzdělávání a vytváření silných vazeb mezi dvěma primárními subjekty socializace (rodinou a školou). Individualizované zapojení rodičů do aktivit školy má ve svém důsledku výrazně pozitivní vliv na úspěšnost dosahování informativních i formativních výchovně-vzdělávacích cílů, a tudíž i na naplňování základních funkcí školy, včetně socializační, integrační, kvalifikační a ochranné.
Z výše uvedených důvodů se škola rozhodla připravit projekt „Rodiče do škol“, který umožní rodičům zapojit se bezprostředně do dění ve škole, a využije tak potenciálu, jenž tkví v uplatnění jejich odbornosti i zájmu o kvalitní výchovu a vzdělání jejich dětí v konkrétních aktivitách školy. Snahou předkládaného projektu je vytvořit prostřednictvím cíleného prosazování kooperativního přístupu ve vztazích mezi rodiči a školou soudržnou solidární komunitu. Vybudované klima pomůže dosáhnout vysoké míry motivace u všech činitelů výchovně vzdělávacího procesu (žáků, jejich rodičů, učitelů a vedení školy). Škola díky předmětnému projektu bude moci efektivněji vzdělávat a vychovávat své žáky a připravovat je pro společenské role úspěšným rozvíjením jejich klíčových kompetencí, jak jsou vyloženy v národním programu vzdělávání a konkretizovány v rámcových vzdělávacích programech a školním vzdělávacím programu VPŠ a SPŠ MV v Praze.
Projekt je v současné době rozpracováván Úsekem výuky školy.
Cíle projektu:
- zapojit rodiče (zákonné zástupce) ze všech sociálně ekonomických skupin v rovině kognitivní. Rodiče budou mít k dispozici veškeré potřebné informace o škole a činnosti jejich dětí v ní, budou dostávat pravidelné zprávy o všech aktivitách školy, včetně pozvánek k aktivní účasti na nich,
- zapojit rodiče v rovině behaviorální, kdy je podporována reakce rodičů na podněty ze strany školy a jejich proaktivní interakce se všemi subjekty zapojenými do výchovně-vzdělávacího procesu (učiteli, vychovateli, dalšími rodiči),
- zapojit rodiče v rovině osobní účasti, kterou škola přímo podněcuje zajištěním zázemí pro školní i mimoškolní aktivity, jichž se rodiče mohou přímo zúčastnit, respektive se sami podílet na jejich přípravě a realizaci (společně vypracované studijní materiály, semináře na téma odbornosti rodiče, kroužky vedené rodiči, poznávací výlety, spolek přátel školy),
- vytvořit ve spolupráci s rodiči dohodu o vzájemné spolupráci, ve které budou vymezeny závazky obou stran,
- vytvořit jednotný systém komunikace a pravidelné interakce mezi školou a rodiči žáků za využití dostupných komunikačních prostředků (Bakalář, webové stránky školy, e-learningový portál škol, Facebooková prezentace, pravidelná setkání v rámci spolku přátel školy).
Výstupy projektu:
- vytvoření metodiky spolupráce mezi školou a rodiči vymezenou pokynem ředitele školy,
- vytvoření zázemí k všestrannému zapojení rodičů do aktivit školy za účelem vybudování pozitivního klimatu školy (spolek přátel školy),
- sjednocení a účelné využití moderních komunikačních prostředků pro vzájemnou interakci všech subjektů výchovně-vzdělávacího procesu (Bakalář, webové stránky a e-learningový portál školy, Facebooková prezentace).