Specifické poruchy učení
Specifické poruchy učení
R2/0204
Záměrem vzdělávací aktivity je seznámit účastníky s problematikou specifických poruch učení, ukázat jim základní postupy vzdělávání žáků, podpory jejich domácí přípravy do školy i realizaci zkoušek. Současně je kladen důraz na rozvoj dovedností, které souvisejí s předprofesní i profesní přípravou žáků v kontextu jejich specifických poruch učení.
Obsah vzdělávací aktivity:
- vymezení základních pojmů – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Seznámení s nejčastější symptomatikou, tj. oslabením kognitivních funkcí, oslabením čtenářského a písemného projevu, oslabením exekutivních funkcí a jejich dopad do každodenního života i do školní práce. Pozornost je věnována také sekundárním psychosociálním symptomům,
- průběh výuky a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení – základní výukové postupy, práce s textem, tvorba studijních poznámek, příprava rozsáhlých písemných prací (např. seminární práce, laboratorní práce, záznam modelové výuky), klíčové momenty modifikace průběhu vzdělávání s ohledem na učební a kognitivní styly žáků, příprava na výkon profese a nalezení vhodných postupů, jimiž lze při výkonu práce čelit potížím souvisejícím se specifickými poruchami učení,
- realizace zkoušek, včetně průběhu státní maturitní zkoušky – co je třeba při zkoušení žáků se specifickými poruchami učení zohledňovat, jak koncipovat zkoušky ve formátu, který skutečně prověřuje znalosti žáků, nikoli jejich schopnost rychlého a přesného čtení a psaní,
- základní postupy tvorby individuálních vzdělávacích plánu pro žáky se specifickými poruchami učení – možnosti komplexních rozvíjejících programů pro tuto cílovou skupinu, seznámení se základními metodickými materiály, které lze při práci s těmito žáky využít.