Školní řád Střední policejní školy
Obor vzdělání 68-42-L/51
Bezpečnostní služby
Obsah
Část III. VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ ČINNOST
Část IV. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY
Část VII. ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠKOLY
Část VIII. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Část I.
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
Čl. 1
1. Střední policejní škola poskytuje střední vzdělání s maturitní zkouškou ve studijním oboru Bezpečnostní služby (68-42-L/51).
2. Vzdělání s maturitní zkouškou, organizované formou dvouletého kombinovaného studia, je určeno pro absolventy střední školy s výučním oborem zakončeným výučním listem, kteří jsou příslušníky Policie České republiky ustanovené na služebním systemizovaném místě, pro které je stanovena služební hodnost referent, tj. uchazeč, který splnil odborný požadavek a získal potřebnou kvalifikaci podle § 19 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, v platném znění, a je absolventem studijního programu Základní odborné přípravy. Studium se ukončuje maturitní zkouškou.
3. Studijní obor vzdělává a připravuje žáky na uplatnění absolventa v Policii ČR, a to v podobě doplnění žádoucího stupně vzdělání příslušníků Policie ČR, kteří získali střední vzdělání s výučním listem, a jsou u Policie České republiky zařazení do TT 1.
4. Výchovně-vzdělávací činnost ve studijním oboru Bezpečnostní služby (68-42-L/51) vychází z učebních dokumentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Bezpečnostní služby (68-42-L/51) – kompetence absolventa, rámcové rozvržení obsahu vzdělávání reflektují obecně platné a interní právní normy.
5. Zajišťování celkového chodu školy, zejména výchovně-vzdělávací činnosti, se řídí školním řádem v souladu s ustanovením § 30 zákona č. 561/2004 Sb.,
a vyhláškou Ministerstva vnitra č. 2/2006 Sb.
6. Tento školní řád má charakter vnitřního předpisu Střední policejní školy a je závazný pro všechny žáky dvouletého maturitního studia a pracovníky školy na úseku vzdělávání a výchovy. Dále rozpracovává do podmínek školy některá ustanovení zvláštních předpisů.
7. Porušování tohoto školního řádu pracovníky a žáky školy se postihuje podle tohoto vnitřního předpisu a zvláštních právních předpisů.
8. Pokud se v tomto školním řádu hovoří o škole, o areálu školy, objektu školy, rozumí se tím pracoviště školy v Praze na adrese Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9.
9. Tento školní řád obsahuje vybraná ustanovení, prostřednictvím kterých je zohledněna skutečnost, že žáci školy vzdělávající se na pracovišti Praha využívají k ubytování internát provozovaný Vyšší a Střední policejní školou Ministerstva vnitra v Praze.
Část II.
PRÁVA A POVINNOSTI
Čl. 2
Práva a povinnosti žáků
1. Žáci mají právo:
a) na vzdělání,
b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
c) využívat všechna zařízení školy určená pro výchovně-vzdělávací činnost v rozsahu a za podmínek, které jsou stanoveny právními předpisy, interními předpisy školy nebo pokyny pracovníků školy,
d) na poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se jejich vzdělávání,
e) být seznámeni se všemi interními právními normami upravujícími činnost školy,
f) vyžadovat od učitelů individuální nebo skupinové konzultace z jednotlivých předmětů,
g) zúčastňovat se zájmové činnosti nepřímo související s výukou za podmínek, které jsou stanoveny právními předpisy, interními předpisy školy nebo pokyny pracovníků školy,
h) podávat podněty týkající se výchovně-vzdělávací činnosti zajišťované školou a navrhovat opatření k jejich zdokonalení,
i) na přiměřený odpočinek a volný čas,
j) na ochranu před šikanou, projevy diskriminace, fyzickým a psychickým násilím a jinými sociálně patologickými jevy,
k) na ochranu před neoprávněným shromažďováním osobních údajů a jejich zveřejňováním,
l) žádat o pomoc či radu třídního učitele, učitele, výchovného poradce, metodika prevence sociálně patologických jevů či jiného zaměstnance školy, pokud by se cítili z nějakého důvodu v tísni či měli nějaké problémy,
m) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo jeho zástupce s tím, že ředitel školy nebo jeho zástupce jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit.
n) žák se speciálními vzdělávacími potřebami má právo na úpravu podmínek pro konání maturitní zkoušky tehdy, odevzdá-li spolu s přihláškou k maturitní zkoušce doporučení školského poradenského zařízení k úpravě podmínek konání maturitní zkoušky.
2. Žáci jsou povinni:
a) neprodleně po nástupu do školy se řádně seznámit se školním řádem,
b) dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví
a bezpečnosti, se kterými byli seznámeni, vnitřní řád internátu, jestliže tento typ ubytování, jež škola provozuje, využívají,
c) řádně docházet do školy, vzdělávat se, soustavně se připravovat na vyučování, rozšiřovat a prohlubovat své vědomosti, dovednosti a návyky, nosit předepsané či učitelem stanovené studijní pomůcky a plnit zadané domácí úkoly,
d) dbát zejména při zpracovávání seminárních prací, referátů a jiných výstupů ochrany autorských práv (žák řádně uvádí a cituje použité prameny),
e) řádně, v souladu s podmínkami stanovenými tímto školním řádem, dokládat důvody své neúčasti ve vyučování nebo jiných aktivitách školy
a tuto neúčast hodnověrným způsobem doložit, omluvit se vyučujícímu na počátku vyučovací hodiny, jestliže se z vážných důvodů nemohli připravit na vyučování,
f) přihlásit se do elektronického komunikačního systému Bakaláři – KOMENS, který slouží ke komunikaci mezi učiteli a žáky,
g) v režimu řízené distanční výuky:
i. využívat k práci (tj. k učení, plnění úkolů a komunikace s vyučujícími i spolužáky) systém Microsoft Teams pro školy a/nebo
e-learningový systém Moodle dle instrukcí jednotlivých vyučujících; pro komunikaci zejména v administrativních záležitostech a věcech vyšší závažnosti se užívá elektronický systém Bakaláři – Komens,
ii. být ve vyučovací době dostupný pro komunikaci s vyučujícím v jím určeném online systému – vyučujícím určený způsob distanční výuky se považuje za závazný,
iii. aktivně sledovat ve vyučovací době zprávy či pokyny vyučujících v jimi určených systémech, případně i svůj školní emailový účet (jelikož všechny výše uvedené online systémy jsou navázány
na školní emailové adresy žáků i učitelů),
iv. v případě zapomenutí svých přístupových dat do výše uvedených systémů či na školní emailový účet se neprodleně postarat
o nápravu situace prostřednictvím svého třídního učitele – udržování aktuálního přístupu je nezbytné i v rámci standardní prezenční výuky, jež se může doplňkově opírat i o online materiály,
h) účastnit se vyučovacího procesu, přestože probíhá distančním způsobem, neboť absence může být důvodem k nehodnocení výsledků vzdělávání žáka
v příslušném předmětu v prvním nebo druhém pololetí příslušného ročníku,
i) účastnit se mimoškolních aktivit, na které se přihlásili nebo se z účasti na této aktivitě řádně omluvit,
j) účastnit se výuky, dbát o svůj vzhled, zejména nepoužívat poškozený a znečištěný oděv,
k) dodržovat pravidla slušného chování, jednání a vystupování, dodržovat kulturu vyjadřování, obecně uznávaná pravidla občanského soužití, zdvořilosti
a slušnosti,
l) zdravit učitele, zaměstnance školy a všechny hosty pozdravem „dobrý den“,
m) při jednání s pedagogickými pracovníky školy používat oslovení jejich vysokoškolským titulem „paní magistro“, „pane doktore“ apod., při jednání s policisty – pedagogickými pracovníky školy je možné oslovovat hodnostním označením např. „pane kapitáne“ / „paní kapitánko“,
n) nenarušovat průběh vyučovací hodiny, do odborných učeben vstupovat jen za přítomnosti učitele,
o) plnit pokyny pedagogických pracovníků školy, případně dalších zaměstnanců školy, vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem,
p) před začátkem každé vyučovací hodiny zaujmout místo určené zasedacím pořádkem nebo učitelem;
q) v případě pozdního příchodu na vyučování sdělit vyučujícímu důvod zpoždění; požádat třídního učitele nebo jeho zástup o uvolnění v případě, že potřebuje z vážných důvodů opustit vyučování před jeho skončením a učitele, který takovou vyučovací hodinu vede, o tom informovat,
r) dostavit se na vyučování nebo jiné aktivity organizované školou tak, aby
se na ně řádně a v klidu připravil a nenarušoval jejich zahájení; být alespoň
2 minuty před zahájením vyučování (dopoledního i odpoledního) ve vyučovací místnosti (v učebně),
s) v případě neúčasti na výuce si doplnit zameškanou látku a být připraveni k prokázání její znalosti,
t) při dlouhodobější neúčasti ve výuce dohodnout s vyučujícím vhodný termín, ve kterém prokážou znalost zameškaného učiva,
u) oznamovat škole údaje (včetně jejich změn), které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka,
v) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
w) neprodleně hlásit zaměstnancům školy všechny skutečnosti, které by mohly vést k ohrožení zdraví a života osob, dbát o zdraví a bezpečnost své osoby
i svých spolužáků,
x) ve škole i mimo školu dbát všech pravidel hygieny a bezpečnosti; při veškerém svém jednání mít na paměti nebezpečí vzniku úrazu, respektovat dopravní značení v okolí školy a využívat chodník při svém přesunu,
y) neponechávat bez dozoru v učebnách nebo v jiných prostorách školy osobní předměty, cennosti, osobní doklady apod.; neprodleně hlásit třídnímu učiteli nebo učiteli případnou ztrátu nebo nález věci,
z) v objektu školy mít při sobě a být vždy připraven předložit služební průkaz na vyžádání vyučujícího nebo jiného pracovníka školy, užívat identifikační kartu pro evidenci své přítomnosti všude tam, kde je instalován bezpečnostní vstupní systém a systém přítomnosti osob v budově.
3. Žákům je zakázáno:
a) napovídat při zkoušení, opisovat při písemných zkouškách a používat nepovolené pomůcky,
b) plagiátorství, čímž se rozumí přebírání cizích myšlenek bez uvedení zdroje, opisování, vydávání cizí b) práce za vlastní, neuvedení zdrojů, ze kterých b) práce čerpá,
c) používat jakákoliv obrazová, zvuková a záznamová zařízení bez povolení vyučujícího,
d) pořizovat jakékoliv zaznamenávání obrazu či zvuku v rámci školou používaných informačních a komunikačních systémů v režimu distanční výuky a sdílet textové či obrazové materiály poskytované žákům prostřednictvím těchto systémů bez povolení vyučujícího,
e) jíst, pít, žvýkat či konat jiné nevhodné projevy v průběhu výuky nebo při jednání s vyučujícím či zaměstnancem školy,
f) svévolně se vzdalovat v době vyučování a o přestávkách z areálu školy nebo jiných výukových prostor,
g) nosit do školy věci, které by mohly ohrozit bezpečnost a zdraví, způsobit úraz či škodu nebo ohrožovat mravní výchovu žáků,
h) nosit do školy cenné věci, které nesouvisí s výukou,
i) kouřit tabákové výrobky, používat elektronické cigarety ve všech vnějších
i vnitřních prostorách školy
j) vnášet do školy, podávat/šířit nebo požívat alkoholické nápoje a omamné
a psychotropní látky (dále jen „OPL“) ve všech vnějších i vnitřních prostorách školy nebo docházet do školy pod jejich vlivem,
k) přinášet do školy pornografii a materiály nabádající k nenávisti a násilí vůči rasově, etnicky, sexuálně, socioekonomicky, politicky či jinak vymezeným skupinám,
l) v areálu školy chodit přes travnaté plochy a znečišťovat veřejné prostranství odhazováním odpadků,
m) vstupovat do areálu školy nebo jej opouštět jinak než hlavním vchodem
n) úmyslně poškozovat majetek školy nebo spolužáků (případnou škodu, za kterou odpovídají podle právního předpisu, jsou žáci povinni nahradit podle ceny, za kterou se poškozený majetek školy v místě a čase obvykle prodává, nebo se souhlasem ředitele školy uvedením do původního stavu),
o) ve všech učebnách používat venkovní žaluzie a jakkoli manipulovat s jejich elektronickým ovládáním
p) vstupovat do provozní části areálu (místa označená informační cedulí „Provozní část areálu“) bez doprovodu zaměstnance školy.
4. Vyšetření žáků na přítomnost alkoholu a/nebo OPL:
a) orientačnímu vyšetření, odbornému měření kalibrovaným přístrojem či odbornému lékařskému vyšetření na přítomnost alkoholu a/nebo OPL (dále jen „vyšetření“) je povinen podrobit se žák, u kterého je důvodné podezření, že se v areálu školy nebo na akci pořádané školou nachází pod vlivem alkoholu a/nebo OPL,
b) oprávnění iniciovat vyšetření má každý pracovník školy, který pojme důvodné podezření, že žák alkohol a/nebo OPL požil; oprávnění provést orientační vyšetření nebo odborné měření certifikovaným kalibrovaným přístrojem na přítomnost alkoholu a/nebo OPL má osoba vykonávající dozorčí službu v areálu školy,
c) v případě pozitivního výsledku vyšetření bude žák povinen uhradit náklady s ním spojené; v případě, že škole vzniknou náklady přímo související s žákovým odmítnutím některé z výše uvedených forem vyšetření, je žák povinen škole tyto náklady uhradit bez ohledu na případné výsledky vyšetření,
d) pozitivní výsledek vyšetření je obdobně jako odmítnutí tohoto vyšetření kvalifikované dle okolností jako závažné zaviněné porušení ustanovení školního řádu nebo jako zvláště závažné porušení ustanovení školního řádu
a ředitel školy je oprávněn zahájit řízení vedoucí k podmíněnému vyloučení či k vyloučení žáka ze školy; odmítnutí provedení vyšetření je zároveň porušením podmínek ubytování na internátě školy, jestliže jej žák využívá.
Část III.
VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ ČINNOST
Čl. 3
Organizace výchovně-vzdělávací činnosti
1. Výchovně-vzdělávací proces je plánován, organizován a vyhodnocován v souladu s obecně závaznými právními předpisy a resortními předpisy.
2. Základem výchovně-vzdělávacího procesu je vyučování. Potřebám vyučování jsou podřízeny všechny ostatní aktivity ve škole, zejména mimoškolní aktivity.
3. Ředitel školy určuje zpravidla na celou dobu studia třídního učitele z řad pedagogických pracovníků.
4. Třídní učitel koordinuje činnost přidělené třídy a jednotlivých žáků. Spolupracuje s ostatními pedagogickými pracovníky ve vztahu ke třídě v oblasti vzdělávání
a při akcích přímo souvisejících s výukou.
5. Učitel před zahájením své výuky zkontroluje, jak jsou žáci připraveni na vyučování a v jakém stavu je učebna.
6. Učitel je povinen osobně zaznamenat v třídní knize číslo a obsah vyučovací hodiny, nepřítomnost žáků a uložené úkoly, případně zastupování, vyučující
v dalších hodinách vždy provádí kontrolu přítomnosti žáků. Pro potřeby kontroly identifikace žáka může učitel žáka vyzvat k předložení služebního průkazu.
7. Učitel je povinen do poznámky třídní knihy dále zaznamenat nedostatky žáků
v oblasti plnění zadaných úkolů.
8. Ve vyučovací hodině dohlíží učitel na šetrné zacházení s majetkem školy
a žáků, na udržování čistoty a pořádku ve třídě, odborné učebně, zjistí-li jakoukoliv ztrátu nebo poškození věcí, hlásí toto okamžitě správci učebny nebo koordinačnímu a programovému pracovníku odpovědnému za ekonomické záležitosti a třídnímu učiteli.
9. Po skončení poslední vyučovací hodiny v dané třídě učitel překontroluje její stav a odchod žáků z ní umožní až po odstranění případných nedostatků
a sjednání požadovaného řádného stavu ve třídě.
10. Učitel vyučující v odborných učebnách otevírá tyto prostory tak, aby vyučování mohlo začít včas, učitel vstupuje do odborných učeben jako první a opouští je poslední.
11. Vstoupit do vyučovací hodiny je oprávněn pouze pracovník inspekčního
a kontrolního orgánu, ředitel školy nebo jeho zástupce, hospitující, člen školního poradenského centra, třídní učitel nebo jiný pedagog, jestliže je k tomu důvod zvláštního zřetele hodný, a to zpravidla před zahájením výuky.
12. Přesuny v rámci výuky, zejména mimo areál školy a návraty zpět, se započítávají do časového rozsahu výuky předmětu, pro který byl přesun uskutečněn. Přesun ze třídy do třídy se uskutečňuje v době přestávky mezi vyučovacími hodinami. Přesuny v rámci výuky jednoho předmětu nesmí zasahovat do výuky jiného předmětu.
13. Povinnosti žáků při teoretickém vyučování:
a) při odchodu do jiné učebny uklidit své pracovní místo,
b) při výuce v odborných učebnách a tělocvičně se žák řídí řádem platným pro tyto učebny a tělocvičny.
Čl. 4
Absence, její kontrola a evidence, pravidla při omlouvání absence
1. Nemůže-li se žák z předem známých příčin zúčastnit vyučování, předloží třídnímu učiteli zdůvodněnou žádost o uvolnění z vyučování.
2. Vyučující uvolní ze své hodiny žáka, který plánovanou absenci předem řádně projednal se svým třídním učitelem.
3. Žák je povinen doložit důvody své nepřítomnosti ve vyučování. Žák, který je ubytován na internátě školy, informuje ve stejné lhůtě o důvodu své nepřítomnosti kromě třídního učitele i pracovníka na internátě.
4. Řádným omluvením absence se rozumí potvrzení absence od ošetřujícího lékaře, potvrzení od orgánu veřejné správy při plnění zákonné povinnosti (soud, správní orgán apod.), potvrzení o zpoždění prostředku hromadné dopravy poskytovatelem této služby. Omluvení absence z jiného, než shora uvedeného důvodu bude považováno za řádné po zvážení všech okolností.
5. Onemocní-li žák nebo dostal-li se do styku s infekční chorobou, oznámí to žák neprodleně třídnímu učiteli nebo na sekretariátu školy, popřípadě přímo vedení školy. Takový žák se může zúčastnit vyučování jen na základě rozhodnutí příslušného ošetřujícího lékaře nebo souhlasného stanoviska krajské hygienické stanice (Odboru zdravotnického zabezpečení Ministerstva vnitra České republiky) popř. po uplynutí infekční lhůty bez příznaků infekčního onemocnění doloží o tomto stavu čestné prohlášení.
Čl. 5
Hodnocení výsledků vzdělávání a klasifikace
1. Hodnocení výsledků vzdělávání v jednotlivých předmětech je prováděno klasifikací ve stupních prospěchu:
a) 1 – výborný;
žák uceleně a jasně zvládá soubor předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro jeho osobní rozvoj, aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění.
Při vzdělávání distančním způsobem žák ovládá učivo předepsané školním vzdělávacím programem (dále jen ŠVP), pracuje aktivně, samostatně, bezchybně.
b) 2 – chvalitebný;
žák v podstatě uceleně, přesně a úplně ovládá kompetence důležité pro osobní rozvoj a budoucí uplatnění ve společnosti, ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti.
Při vzdělávání distančním způsobem žák ovládá učivo předepsané ŠVP, pracuje samostatně, pohotově, dopouští se sporadicky drobných chyb.
c) 3 – dobrý;
žák má ve svých kompetencích nedostatky, které dovede za pomoci učitele korigovat, jeho myšlení je vcelku správné, obvykle není tvořivé.
Při vzdělávání distančním způsobem má žák v učivu předepsaném ŠVP dílčí nedostatky, dopouští se chyb, jeho výkony jsou méně přesné
a neúplné.
d) 4 – dostatečný;
žák má závažné mezery ve svých vědomostech, dovednostech
a schopnostech, je málo pohotový, má velké potíže při samostatném studiu.
Při vzdělávání distančním způsobem má žák v učivu předepsaném ŠVP významné nedostatky, je nesamostatný, často se dopouští zásadních chyb či neplní některé zadané úkoly.
e) 5 – nedostatečný;
žák si požadované kompetence neosvojil, nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty vyučujícího, neprojevuje samostatnost v myšlení, nedovede samostatně studovat.
Při vzdělávání distančním způsobem žák nezvládá učivo předepsané ŠVP, nereaguje na zadané úkoly, ani na podněty od vyučujícího.
Hodnocení žáků v režimu distanční výuky musí poskytovat především oporu pro učení, maximálně podporovat schopnost žáků sledovat a hodnotit rozvoj svých vědomostí a dovedností – sebehodnocení. Maximální pozornost je věnována poskytování zpětné vazby žákům, která jim pomůže zlepšovat učení
a motivuje je k další práci.
2. Celkové hodnocení se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl s vyznamenáním;
žák není v žádném povinném předmětu hodnocen horším stupněm než
2, průměrný prospěch z povinných předmětů nemá horší než 1,5,
b) prospěl;
žák není v povinném předmětu klasifikován stupněm 5,
c) neprospěl;
žák je klasifikován v povinném předmětu stupněm 5, nebo není-li žák hodnocen z některého předmětu za druhé pololetí,
d) nehodnocen;
pokud žáka není možné hodnotit z některého předmětu na konci prvního pololetí ani v náhradním termínu.
3. Hodnocení vzdělávání je prováděno průběžně v prvním i druhém pololetí školního roku. Každé pololetí se vydává žákům vysvědčení (za první pololetí lze vydat tzv. výpis z vysvědčení).
4. Během distanční výuky budou žáci hodnoceni stejným způsobem jako u běžné prezenční výuky.
5. Klasifikace je prováděna podle těchto zásad:
a) stupeň prospěchu za dané klasifikační období určí vyučující, který vyučuje příslušný předmět,
b) v případě, že předmět vyučuje více učitelů, určí stupeň prospěchu po vzájemné dohodě,
c) žáci jsou vyučujícími jednotlivých předmětů na začátku klasifikačního období seznámeni s pravidly a podmínkami klasifikace,
d) při stanovení stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí též celkový přístup žáka k práci v daném předmětu během celého klasifikačního období,
e) získávání dílčích klasifikačních podkladů v jednotlivých předmětech je rovnoměrně rozloženo do celého klasifikačního období,
f) stupeň prospěchu musí vycházet z dílčích klasifikačních podkladů a musí být v souladu s pravidly a podmínkami klasifikace, které vyučující stanovil na počátku klasifikačního období a žákům sdělil a jež jsou v souladu s těmito pravidly,
g) při celkové klasifikaci je přihlíženo k individuálním zvláštnostem
a specifickým potřebám žáka,
h) žák má právo na podrobné seznámení s tím, jak byl stanoven stupeň prospěchu, kterým je hodnocen.
6. Mezi podklady pro hodnocení a závěrečnou klasifikaci patří zejména různé formy dílčí klasifikace (písemné práce, zadané úkoly, ústní zkoušení, projekty, týmová práce apod.), které postihují rovnoměrně znalostní i dovednostní složku edukace a míru aktivního přístupu žáka k výuce během celého klasifikačního období. Nedílnou součástí hodnocení je práce žáka realizovaná pod pedagogickým vedením během distanční formy výuky.
7. O termínu kontrolních písemných prací (čtvrtletních, pololetních a všech ostatních) v rozsahu vyžadujícím více jak 50% vyučovací hodiny musí být žáci informováni nejméně s týdenním předstihem. Termíny kontrolních písemných prací zaznamenává vyučující jednotlivých předmětů do poznámky v evidenci třídní knihy aplikace Bakaláři alespoň 1 týden před konáním písemné práce. V jednom dni mohou žáci konat maximálně dvě písemné práce.
8. Formy dílčí klasifikace, které nelze uchovat v čase (tzn. ústní zkoušení, praktické zkoušky, určité druhy týmové práce apod.) musí být, je-li to možné, realizovány zásadně před kolektivem třídy. Žák má v těchto případech právo na okamžité sdělení výsledku klasifikace a jeho zdůvodnění.
9. Výsledky hodnocení prací, které lze uchovat v čase (tzn. písemné práce, grafické práce, projekty apod.) jsou žákovi sděleny nejpozději do 14 dnů nebo v předem stanoveném termínu. V tomto termínu má žák právo opravené práce vidět a požadovat zdůvodnění klasifikace a vysvětlení případných nedostatků.
10. Čtvrtletní a pololetní písemné práce, grafické práce, projekty a seminární práce jsou archivovány vyučujícím po celé klasifikační období včetně doby, po kterou se může žák odvolat proti hodnocení.
11. V případě nepřítomnosti žáka ve škole v době, kdy jsou ověřovány znalosti, schopnosti a dovednosti, je plně na rozhodnutí učitele, zda mu poskytne náhradní termín.
12. Žák má právo na přiměřený počet dílčích klasifikačních podkladů v závislosti na týdenní hodinové dotaci příslušného předmětu. V případě menšího počtu známek než 2 za čtvrtletí a 4 za pololetí v daném předmětu je učitel povinen odpovědně zvážit, bude-li žáka klasifikovat v řádném termínu. Přihlíží přitom k vypovídací hodnotě jednotlivých známek a případně vytvoří žákovi podmínky pro získání známek doplňujících.
13. V případě absence dosahující 30 % a více v daném předmětu je učitel povinen odpovědně zvážit, bude-li žáka na konci příslušného pololetí klasifikovat. Přihlíží přitom k délce a důvodům absence. Jestliže absence žáka přesáhne
50 % z daného předmětu, učitel žáka na konci příslušného pololetí zpravidla nehodnotí a postupuje podle zvláštního právního předpisu.
14. Pokud žák neodevzdá zadanou práci v určeném termínu nebo se prokáže, že odevzdaná práce nebo její značná část je plagiátem, je vyučující oprávněn k hodnocení „nedostatečně“.
15. Žák má právo, aby při dílčí klasifikaci i celkovém hodnocení byla zohledněna doporučení stanovená v podpůrných opatřeních školského poradenského zařízení a omezení vydaná odborným lékařem. Tuto skutečnost musí doložit bezprostředně po jejím vzniku v písemné podobě třídnímu učiteli, případně dalším vyučujícím. Pokud není v písemném doporučení nebo omezení stanovena doba jeho trvání, považuje se doporučení školského poradenského zařízení za platné nejdéle 1 kalendářní rok.
16. Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června. Není-li možné žáka hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí (na vysvědčení u daného předmětu bude uvedeno „nehodnocen“). V tomto případě pak bude zvládnutí učiva prvního pololetí žákem součástí hodnocení za druhé pololetí školního roku. Není-li žák hodnocen z povinného předmětu vyučovaného pouze v prvním pololetí ani v náhradním termínu, neprospěl.
17. Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku (do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník). Není-li žák hodnocen ani v tomto termínu, neprospěl.
18. Žák, který na konci druhého pololetí neprospěl nejvýše z 2 povinných předmětů, nebo žák, který neprospěl na konci prvního pololetí nejvýše z 2 povinných předmětů vyučovaných pouze v prvním pololetí, koná z těchto předmětů opravnou zkoušku nejpozději do konce příslušného školního roku v termínu stanoveném ředitelem školy. Opravné zkoušky jsou komisionální.
19. Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně, nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku. Do doby náhradního termínu opravné zkoušky navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník.
20. Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 16, 17 a 18 školského zákona) mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, právo na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení. Při hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení či znevýhodnění.
Výchovný poradce seznamuje všechny ostatní vyučující s doporučením pedagogicko-psychologických poraden o vyšetření žáků, které mají
vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobu získávání podkladů.
Mimořádně nadaným žákům učitel zajišťuje zpětnou vazbu o jejich individuálním růstu zařazováním úkolů vyšší obtížnosti.
21. Hodnocení výsledků maturitních zkoušek se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.,
o předškolním základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, a v souladu s platnými prováděcími předpisy.
Čl. 6
Internetová žákovská knížka
1. Učitel průběžně zaznamenává klasifikaci žáka do elektronického systému „Bakaláři“.
2. Internetová žákovská knížka umožňuje sledovat žákům jejich průběžné hodnocení studijních výsledků. Internetová žákovská knížka plnohodnotně nahrazuje studijní průkaz v tištěné podobě.
3. Přístup do systému je umožněn žákům pomocí webové aplikace „Bakaláři“, přístupové údaje předá jednotlivým žákům třídní učitel.
Čl. 7
Komisionální zkoušky
1. Komisionální zkoušku koná žák v těchto případech:
a) koná-li opravnou zkoušku,
b) požádá-li písemně žák o komisionální přezkoušení z důvodu pochybností o správnosti hodnocení,
c) zjistí-li ředitel školy, že vyučující porušil pravidla hodnocení.
2. Má-li žák pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení.
3. Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se žákem.
4. Konání komisionálního přezkoušení v případě pochybnosti o správnosti hodnocení nezbavuje žáka práva na případné konání opravné zkoušky
z daného předmětu a opačně.
5. V případech uvedených v odst. 1 písm. b) a c) tohoto článku může být žák
v příslušném pololetí z daného předmětu komisionálně zkoušen, po vykonání opravné komisionální zkoušky lze požádat o komisionální přezkoušení ve smyslu přezkoumání výsledků hodnocení dle § 69 odst. 9 školského zákona.
6. Žák může v jednom dni konat nejvýše jednu komisionální zkoušku.
7. Žák může ze závažných důvodů neúčast u komisionální zkoušky omluvit u ředitele školy nejpozději před jejím zahájením, případně může neúčast omluvit i dodatečně, nejpozději do 3 dnů od uplynutí termínu určeného pro vykonání komisionální zkoušky. Náhradní termín pro konání komisionální zkoušky určí ředitel školy.
8. Odstoupí-li žák od komisionální zkoušky po jejím zahájení, nedostaví-li se ke komisionální zkoušce bez omluvy nebo nebyla-li jeho omluva uznána, anebo poruší-li závažným způsobem pravidla komisionální zkoušky, posuzuje se, jako by komisionální zkoušku vykonal neúspěšně.
9. Konkrétní obsah a rozsah zkoušky stanoví ředitel školy v souladu se školním vzdělávacím programem. Komisionální zkouška se koná formou ústní, písemnou, praktickou či kombinovanou.
10. Komise pro komisionální zkoušky je nejméně tříčlenná. Komisi jmenuje ředitel školy. Jejím předsedou je ředitel školy nebo jím pověřený učitel, dalšími členy jsou zkoušející učitel daného předmětu nebo jiné ucelené části učiva
a přísedící, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného předmětu nebo jiné ucelené části učiva.
11. Výsledek zkoušky určí komise většinou hlasů. O komisionální zkoušce se pořizuje protokol, který se stává součástí pedagogické dokumentace žáka. Výsledek zkoušky vyhlásí předseda veřejně v den konání zkoušky.
Čl. 8
Hodnotící zkouška
1. Nebylo-li možné hodnotit žáka podle příslušných bodů čl. 5, koná podle podmínek a termínů zde uvedených hodnotící zkoušku.
2. Náhradní termín určuje ředitel školy, který tak učiní na návrh učitele, který žáka v příslušném předmětu nehodnotil. Návrh musí zejména obsahovat termín zkoušky, tematické okruhy, které budou předmětem zkoušky, a formu zkoušky.
3. Po určení náhradního termínu zkoušky ředitelem školy učitel daného předmětu, ze kterého bude zkoušky provedena, seznámí prokazatelně žáka s termínem, obsahem a formou zkoušky.
4. S výsledkem zkoušky je žák prokazatelně seznámen po jejím skončení, nejpozději však do 3 pracovních dnů.
Čl. 9
Přestup z jiné střední školy
Přestup z jiné školy není uchazeči o studium oboru vzdělání Bezpečnostní služby ve Vyšší a Střední policejní škole MV v Praze během studia umožněn.
Čl. 10
Přerušení vzdělávání
Vzdělávání lze přerušit pouze ze závažných důvodů.
Čl. 11
Postup do vyššího ročníku
Do vyššího ročníku postupuje žák, který na konci druhého pololetí příslušného ročníku prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem, s výjimkou předmětů, z nichž se žák nehodnotí.
Čl. 12
Opakování ročníku
Ředitel školy může žákovi povolit opakování ročníku na základě písemné žádosti žáka po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.
Čl. 13
Zanechání vzdělávání
1. Jestliže žák hodlá zanechat vzdělávání, sdělí to písemně řediteli školy.
2. Žák přestává být žákem školy dnem uvedeným ve sdělení nebo dnem následujícím po dni, kdy řediteli školy bylo doručeno sdělení o zanechání vzdělávání, nebyl-li tento den ve sdělení uveden.
3. Jestliže se žák nezúčastňuje vyučování bez omluvy po dobu nejméně
4 vyučovacích dnů nebo poté, kdy mu bylo oznámeno, že není z vyučování omluven, vyzve jej ředitel školy, aby neprodleně doložil důvod nepřítomnosti. Jestliže žák do 10 dnů od doručení výzvy do školy nenastoupí nebo řádně svou nepřítomnost neomluví, posuzuje se jako by zanechal vzdělávání od prvého dne neomluvené nepřítomnosti se všemi důsledky z toho vyplývajícími. Žák, který do 10 pracovních dnů od doručení výzvy do školy nenastoupí nebo nedoloží důvod nepřítomnosti, se posuzuje, jako by vzdělávání zanechal dnem této lhůty; tímto dnem přestává být žákem školy. Třídní učitel přijímá okamžitě poté, co se
o nepřítomnosti žáka na vyučování dověděl, příslušná opatření ke zjištění důvodů nepřítomnosti žáka na vyučování.
Čl. 14
Ukončování vzdělávání
Vzdělávání se ukončuje maturitní zkouškou. Dokladem o dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce. Vysvědčení
o maturitní zkoušce je opatřeno doložkou o získání příslušného stupně vzdělání.
Část IV.
PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY
Čl. 15
Docházka do školy
1. Žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Při zahájení vyučovací hodiny musí být na svém místě připraven na výuku. Po ukončení poslední vyučovací hodiny (případně po ukončení jiné schválené vzdělávací či mimoškolní činnosti) žáci neprodleně opustí školní areál stanoveným způsobem dle tohoto školního řádu.
2. Pro příchod žáků do školy a odchod z ní je určen výhradně hlavní vchod z ulice Pod Táborem 102/5, Praha 9. Žák využívá služební průkaz pro evidenci své přítomnosti všude tam, kde je instalován bezpečnostní vstupní systém, zejména u hlavního vchodu školy. Žákům je umožněn přístup do areálu školy na přístupovou kartu.
3. Žáci vstupují do areálu školy prostřednictvím přiložení služebního průkazu ke čtečce vstupního terminálu. Bez použití identifikační karty a jejího přiložení na bezpečnostní vstupní systém nelze do areálu školy vstoupit ani areál školy opustit. V případě, že si žák zapomene služební průkaz – musí se na bráně prokázat jiným platným dokladem, kterým prokáže svou totožnost. Pokud nemá žák ani tento doklad, musí kontaktovat svého třídního učitele nebo jeho nadřízeného, který si žáka na bráně fyzicky vyzvedne a dovede ho do výuky.
4. Při příchodu do třídy žák zkontroluje pořádek a čistotu v lavicích a případné nedostatky a závady hlásí neprodleně vyučujícímu. Při odchodu ze třídy žák zanechá lavici a své okolí bez nepořádku, své osobní věci, vzdělávací pomůcky apod. si odnáší.
5. Účast na akcích organizovaných školou je pro určené a zařazené žáky povinná.
Čl. 16
Časový harmonogram vyučovacích hodin a přestávek
1. Vyučovací hodiny začínají a končí podle tohoto časového harmonogramu vyučovacích hodin a přestávek.
2. Jednotlivé vyučovací hodiny uvedené v časovém harmonogramu vyučovacích hodin a přestávek jsou využívány podle platného rozvrhu hodin pro jednotlivé ročníky střední policejní školy.
Harmonogram vyučovacích hodin
0. hodina 07:10 - 07:55 přestávka 07:55 - 08:00
1. hodina 08:00 - 08:45 přestávka 08:45 - 08:55
2. hodina 08:55 - 09:40 přestávka 09:40 - 10:00
3. hodina 10:00 - 10:45 přestávka 10:45 - 10:55
4. hodina 10:55 - 11:40 přestávka 11:40 - 11:50
5. hodina 11:50 - 12:35 přestávka 12:35 - 12:45
6. hodina 12:45 - 13:30 přestávka 13:30 - 13:40
7. hodina přestávka na OBĚD
8. hodina 14:30 - 15:15 přestávka 15:15 - 15:20
9. hodina 15:20 - 16:05 konec výuky
začátek výuky po přestávce na oběd (pokud po 8. hodině následuje 9. hodina)
8. hodina 14:15 – 15:00 přestávka 15:00 – 15:05
9. hodina 15:05 – 15:50 konec výuky
3. Přestávka na oběd je v době 7. vyučovací hodiny.
4. Žákův pobyt a pohyb po škole je vymezen rozvrhem hodin.
Čl. 17
Přestávky
1. V době přestávky se žáci zdržují ve třídách nebo na chodbách, nesmějí však překážet běžnému provozu školy.
2. Občerstvení si mohou žáci zakoupit v prodejně umístěné v areálu školy nebo z automatu v době přestávky. Je však povinen dbát na to, aby se dostavil včas k zahájení další vyučovací hodiny.
3. Žáci, kteří se v době vyučovací hodiny v odůvodněných případech nezúčastní vyučování, se zdržují ve své třídě nebo jiných určených zařízeních školy, kde bude zajištěn pedagogický dozor a chovají se tak, aby nerušili vyučování.
4. Po chodbách a schodištích se žák pohybuje klidně, bez velkého spěchu a řídí se pokyny pedagogického dozoru či jiných zaměstnanců školy. Žáci mají zakázáno bez souhlasu učitele opouštět areál školy, vyjma odchodu na oběd.
Čl. 18
Návštěvy
1. Návštěvy, které mají souvislost s žáky a jejich výchovně-vzdělávacím procesem, se nahlásí dozorčí službě školy a vyučující nebo jiný zaměstnanec školy si návštěvu převezme a po celou dobu až do jejího odchodu ze školy za ni odpovídá.
2. Jestliže se jedná o soukromou návštěvu žáka školy, lze ji uskutečnit pouze ve foyer vzdělávacího centra školy.
3. Pokud se za žákem školy dostaví návštěva v době výuky, jeho uvolnění z vyučovací hodiny posoudí podle důležitosti návštěvy učitel, jehož hodina právě probíhá. V době přestávky mezi vyučovacími hodinami uvolní žáka na návštěvu jeho třídní učitel, který rovněž posoudí důležitost návštěvy.
O uvolnění na návštěvu třídní učitel informuje učitele, jehož hodina následuje po přestávce.
4. Pravidla návštěv mimo dobu vyučování upravuje pro internátně ubytované žáky vnitřní řád internátu. Návštěvy v areálu školy v ostatních případech upravuje pokyn ředitele školy č. 77/2017, zásady pro vstup osob a vjezd vozidel do areálu.
Čl. 19
Zdravotnické zabezpečení
1. Všeobecná léčebně preventivní péče je zabezpečována lékaři a zdravotnickým personálem zdravotnického zařízení MV v areálu školy podle zvláštních předpisů.
2. Pro poskytování této péče jsou v „pracovním režimu školy“ stanoveny ordinační hodiny.
3. V pracovní době mohou žáci školy prostřednictvím vyučujícího nebo vychovatele vyhledat lékařské ošetření u obvodního lékaře zdravotnického zařízení MV v areálu školy a řídit se jeho pokyny. V mimopracovní době tuto službu poskytuje jakákoliv civilní pohotovostní zdravotnická služba, kterou žáci vyhledají nebo v závažných případech přivolají rychlou záchrannou službu.
4. Toto opatření nebrání využít k dalšímu léčení svého zvoleného lékaře.
Čl. 20
Hmotné zabezpečení
Žákům je zajištěno školní stravování a ubytování. Školní stravování a ubytování poskytuje organizační složka státu, která zároveň vykonává činnost školy
a) Pojem stravování, rozsah služeb školního stravování a výši úplaty za školní stravování jsou stanoveny podle § 122 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon a §§ 38, 39, 40 vyhlášky č. 2/2006 Sb., kterou se pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem vnitra provádějí některá ustanovení školského zákona (podrobnosti dále uvedeny ve vnitřním řádu internátu).
b) Pojem ubytování, organizace, umísťování žáků a úplata za ubytování jsou stanoveny podle § 122 zákona 561/2004 Sb., školský zákon a podle § 41, 42, 43 a 44 vyhlášky č. 2/2006 Sb., kterou se pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem vnitra provádějí některá ustanovení školského zákona (podrobnosti dále uvedeny ve vnitřním řádu internátu).
Čl. 21
Organizace vzdělávání v případě pandemických a jiných mimořádných opatření
1. V případě nařízené karantény nebo prokázaného onemocnění žáka infekční chorobou je žák povinen neprodleně informovat o této skutečnosti třídního učitele/vedení školy.
2. Žák nesmí navštěvovat vyučovací hodiny, ve kterých není zapsán.
3. Všichni vyučující jsou povinni využívat určené nástroje distanční výuky školy.
4. V případě, že je nařízením karantény nebo mimořádnými opatřeními znemožněna osobní přítomnost žáků ve škole, pak mohou nastat následující situace.
⦁ Prezenční výuka – opatření či karanténa se týká pouze omezeného počtu žáků, který nepřekročí více jak 50 % účastníků konkrétní třídy/ studijní skupiny. Výuka těch, kteří zůstávají ve škole, pokračuje běžným způsobem. Pedagog nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Doporučuje se, pokud to organizační možnosti školy dovolí, poskytovat dotčeným žákům studijní podporu na dálku. Žáci v karanténě se zapojují na bázi dobrovolnosti a s ohledem na své individuální podmínky.
⦁ Smíšená výuka – opatření či karanténa se týká více jak 50 % účastníků konkrétní třídy/studijní skupiny. Pedagog je povinen vést prezenční
a distanční výuku žáků. Distančním způsobem vzdělává žáky, kterým je zakázána účast na prezenční výuce. Ostatní žáci pokračují
v prezenčním vzdělávání.
⦁ Distanční výuka – může probíhat nejrůznějšími formami, a to dle technického vybavení konkrétní školy i jednotlivých žáků a dle aktuálních personálních možností školy. Distanční způsob vzdělávání musí vždy respektovat aktuální zdravotní stav a individuální podmínky konkrétních žáků. Škola realizuje vzdělávání distančním způsobem v souladu s příslušným rámcovým vzdělávacím programem a školním vzdělávacím programem v míře odpovídající okolnostem s důrazem na cílený rozvoj klíčové kompetence k učení. Účast na distanční výuce je pro žáky povinná. Žák je svou neúčast povinen omluvit obdobně jako při prezenční výuce.
Část V.
VÝCHOVNÁ OPATŘENÍ A KÁZEŇSKÁ PRAVOMOC
Čl. 22
1. Výchovnými opatřeními jsou ve smyslu řádu pochvaly nebo jiná ocenění.
2. Pochvalu nebo jiné ocenění může udělit žákovi ředitel školy za výrazný mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní či mimoškolní iniciativy, za záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobé vynikající studijní výsledky. Tato výchovná opatření může řediteli školy navrhnout pedagogická rada.
3. Pochvalu nebo jiné ocenění může udělit žákovi třídní učitel po projednání na pedagogické radě za výrazný projev školní iniciativy nebo za déle trvající velmi dobré studijní výsledky.
4. Ředitel školy může v případech závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem rozhodnout
o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školy. V rozhodnutí
o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení.
5. V případě zvlášť závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem ředitel vyloučí žáka ze školy.
6. Zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo vůči ostatním žákům se považují za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem.
7. O podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka rozhodne ředitel školy do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je kvalifikováno jako trestný čin nebo provinění podle zvláštního právního předpisu. O svém rozhodnutí informuje ředitel pedagogickou radu. Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.
8. Udělení pochvaly a jiného ocenění a uložení kázeňského opatření se zaznamenává do dokumentace školy (osobní spis žáka a evidence „Bakaláři“).
9. V případě závažného porušení vnitřního řádu školy, třídní vyučující neprodleně informuje příslušného přímého nadřízeného žáka.
Část VI.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ ŽÁKŮ A JEJICH OCHRANA PŘED SOCIÁLNĚPATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ
Čl. 23
Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
1. Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a výchově, činnostech s tím přímo souvisejících a při poskytování školských služeb.
2. Poučení o opatřeních k bezpečnosti a ochraně zdraví žáků na počátku školního roku provádí třídní učitel, který žáky seznámí zejména:
a) se školním řádem,
b) se zásadami bezpečného chování ve třídě a specializovaných učebnách, , vnitřních i venkovních schodištích, při odchodu ze školy a příchodu do školy, při přesunu z jedné budovy do druhé nezbytné v rámci výuky,
c) se zákazem přinášet do školy věci, které nesouvisejí s vyučováním,
d) s postupem při vzniku úrazů,
e) s nebezpečím vzniku požáru a s postupem v případě požáru.
O poučení provede záznam do třídní knihy. Nepřítomné žáky seznámí při jejich prvním příchodu do školy a rovněž provede záznam do třídní knihy.
3. Škola seznamuje žáky s riziky ohrožujícími jejich zdraví a s právními
a ostatními předpisy a pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při vzdělávání. Vedoucí pracovníci školy pravidelně kontrolují dodržování právních a ostatních předpisů a pokynů k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při vzdělávání.
4. Všichni pracovníci školy jsou podle charakteru své práce povinni dbát o svou vlastní bezpečnost a zdraví i o bezpečnost a zdraví žáků.
5. Žáci se chovají při pobytu ve škole a na akcích organizovaných školou tak, aby neohrozili zdraví svoje ani svých spolužáků či jiných osob.
6. Úrazem žáků se rozumí událost, při níž došlo ke zranění žáků při vzdělávání, nebo s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb.
Jedná se zejména o úrazy žáků při výuce. Žák, který utrpěl úraz, neprodleně oznámí jeho vznik vyučujícímu nebo pedagogickému dozoru, případně třídnímu učiteli.
7. Škola zajistí prošetření úrazu žáka, k němuž došlo při výchově a vzdělávání nebo v přímé souvislosti s nimi, za účasti poškozeného žáka.
8. V zájmu bezpečnosti žáků přijímá škola opatření k prevenci vzniku úrazů
a nemocí a kontroluje jejich dodržování. Za tím účelem vede evidenci úrazů
a vyhotovuje o nich záznamy, které zasílá stanoveným orgánům a institucím. Postupuje dle organizačního předpisu BP-03-01 v dokumentaci Bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a Požární ochrany (PO) školy.
9. Škola je povinna zajistit žákům poskytnutí první pomoci, případně přivolat lékařskou pomoc do školy, nebo zajistit, zejména při úrazech, převoz zraněného žáka do zdravotnického zařízení.
10. K zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví vykonávají pedagogičtí pracovníci dozor nad žáky ve škole i mimo školu, např. přehlídkách, popřípadě při jiných akcích organizovaných školou a internátem.
11. Žáci jsou povinni dodržovat nejen ustanovení školního řádu, ale i ustanovení vnitřního řádu internátu (ubytovaní žáci a žákyně) a další interní akty upravující ochranu zdraví a bezpečnosti.
12. Žákům je ve škole zakázáno:
a) zasahovat do instalace jakéhokoliv druhu,
b) manipulovat bez dozoru učitele s elektrickými spotřebiči, ovládacími panely a elektrickým vedením,
c) vnášet a přechovávat jakékoliv typy střelných, sečných a bodných zbraní
a nábojů,
d) manipulovat se všemi možnými typy a druhy chemikálií a výbušnin,
e) přemísťovat inventář bez vědomí pedagogického pracovníka,
f) zapojovat do elektrické sítě soukromé elektrické spotřebiče a zařízení,
v budově školy nebo jiných budovách areálu školy, u kterých nebyla provedena platná pravidelná revize dle ČSN 33 1600 ed.2,
g) vyklánět se z oken a sedat na ně, vyhazovat z oken jakékoliv věci,
Čl. 24
Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
1. Všichni pedagogičtí pracovníci nebo jiní další určení pracovníci průběžně sledují konkrétní podmínky a situaci ve škole z hlediska výskytu sociálně patologických jevů.
2. Žáci školy mají přísný zákaz přechovávat, distribuovat a zneužívat návykové látky a být pod jejich vlivem v areálu školy. Porušení tohoto zákazu se bere jako hrubé porušení školního řádu a postupuje se podle právního řádu České republiky tohoto předpisu.
3. Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování apod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám, jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány a podle okolností zpravidla považovány za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem nebo tímto školním řádem.
4. Všichni pracovníci jsou povinni neprodleně oznámit řediteli školy nebo jeho zástupci, případně některému členu preventivního týmu školy (metodik prevence, výchovný poradce, psycholog školy, vedoucí vychovatel) své poznatky, které svědčí o tom, že žák užívá omamné látky, dopouští se gamblerství, šikany, trestné činnosti nebo je ohrožen jinými sociálně patologickými jevy, dále je-li vystaven šikaně či týrání, případně jinému nežádoucímu zacházení ve škole i mimo školu.
5. Ke zvýšení ochrany majetku života a zdraví žáků je v prostorách školy instalován kamerový systém. Informace o oblastech zpracování osobních údajů kamerovým systémem jsou uvedeny na webových stránkách školy.
Část VII.
ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠKOLY
Čl. 25
1. Žák má právo používat zařízení školy, pomůcky a učebnice, pokud mu byly zapůjčeny, v souvislosti s výukou, je však povinen řídit se při tom pokyny učitelů nebo jiných oprávněných osob.
2. Žák je povinen šetřit vybavení školy a její zařízení, chránit a nepoškozovat majetek školy, svůj vlastní ani ostatních žáků.
3. Žák je povinen ihned oznámit vyučujícímu nebo učiteli vykonávajícímu pedagogický dozor, případně třídnímu učiteli a v době mimo výuku dozorčí službě školy, každé poškození, ztrátu či odcizení majetku, ti pak tuto skutečnost bezodkladně nahlásí řediteli školy nebo jeho zástupci.
4. Každé poškození majetku školy vyšetří třídní učitel za účasti správce majetku
a žáka, který škodu způsobil, případně dalších osob, pokud tak ředitel školy nebo jeho zástupce rozhodne.
5. Za svévolně nebo úmyslně poškozený majetek školy bude vyžadována odpovídající náhrada.
6. Žákům je zakázána svévolná manipulace se školními počítači.
Část VIII.
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Čl. 26
1. Ředitel školy může v jednotlivých případech rozhodnout o odlišném postupu oproti tomuto školnímu řádu.
2. Třídní učitel má za úkol seznámit žáky s obsahem tohoto školního řádu vždy na začátku školního roku a dále dle potřeby a toto seznámení písemně
a elektronicky v programu „Bakaláři“ dokumentovat.
3. Vedoucí pracovníci mají za úkol seznámit s obsahem tohoto školního řádu své podřízené a toto seznámení písemně dokumentovat.
4. Vedoucí pracovníci a třídní učitel zajistí, aby tento školní řád byl jejich podřízeným nebo žákům školy k dispozici, kdykoliv o to požádají.
5. Tento školní řád bude v listinné podobě k dispozici u každého vedoucího oddělení v rámci úseku vzdělávání a výchovy, třídního učitele
a na sekretariátu ředitele školy. V elektronické podobě bude vyvěšen na webových stránkách školy.
plk. Mgr. Ivana Ježková, MBA
vrchní rada
ředitelka školy
Pokyny pro pohyb V AREÁLU VPŠ A SPŠ MV V PRAZE
⦁ Řídit se pokyny dozorčí služby areálu školy.
⦁ Podrobit se na pokyn dozorčí služby kontrole zavazadel.
⦁ Pohybovat se vpravo, po komunikacích k tomu určených, při chůzi mimo chodník se použije levý okraj vozovky.
⦁ Respektovat dopravní a bezpečnostní značení v areálu školy.
⦁ Hlásit dozorčí službě každou dopravní nehodu nebo jinou škodu v areálu školy.
⦁ Dbát zvýšené pozornosti při přecházení komunikací pro automobily.
⦁ Nevstupovat do objektů a prostorů označených zákazem vstupu.
⦁ Dodržovat zákaz fotografování a pořizování záznamů.
⦁ Dodržovat zákaz kouření a vstupu s plamenem.
⦁ Nevstupovat do areálu školy pod vlivem alkoholických nápojů nebo jiných návykových látek.
⦁ Nepožívat v areálu školy alkoholické nápoje a jiné návykové látky.
⦁ Nevnášet do areálu školy nebezpečné předměty ohrožující život.
⦁ V případě nebezpečí opustit daný prostor školy, respektovat značení únikových cest a východů.
⦁ Dodržovat výše uvedená bezpečnostní pravidla týkající se vjezdu a vstupu osob v areálu školy.