• VPŠ A SPŠ MV V PRAZE | Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9 – Hrdlořezy

Minimální preventivní program 2023/2024

Minimální preventivní program 2023/2024

VPŠ a SPŠ MV v Praze, Pod Táborem 102/5, Praha 9 - Hrdlořezy

 

Složení preventivního týmu Školního poradenského centra:

Metodik prevence

Asistent metodika prevence

pplk. Mgr. Kristina Bosáková

Mgr. Pavlína Čábelková (pracoviště Sokolov)    

kpt. Mgr. Zuzana Semerádová

Výchovný poradce

Mgr. Jan Stejskal (koordinátor ŠPC)

kpt. Mgr. Marta Mundilová (sociální pedagog – pracoviště Sokolov)

Školní psycholog

pplk. PhDr. Alena Čejková

Vedoucí vychovatel

Mgr. Vlastimil Burian

 

Obsah:

1) Úvod .......................................................................................................................  4

2) Charakteristika školy ........................................................................................  5

3) Primární prevence a předpoklady její realizace .....................................  8

4) Cíle MPP ................................................................................................................  10

     Krátkodobé cíle ................................................................................................   10

     Dlouhodobé cíle ..............................................................................................   11

     Vymezení cílové populace ...........................................................................   12

5) Personální zajištění MPP ................................................................................   13

     Školní metodik prevence a asistent metodika prevence .................   13

     Výchovný poradce (koordinátor ŠPC) .....................................................   13

     Školní psycholog .............................................................................................   14

     Vedoucí vychovatelů internátu školy .......................................................   15

     Pedagogičtí pracovníci školy .......................................................................   15

     Ředitel školy .......................................................................................................   15

6) Způsob realizace MPP .....................................................................................   16

 

1) Úvod

Východiska

Tento Minimální preventivní program (dále jen MPP) je zpracován v souladu s aktuální Národní strategií primární prevence rizikového chování dětí a mládeže.

K problematice primární prevence se vztahuje celá řada předpisů různé právní síly a další průběžně se měnící dokumenty. Tyto předpisy a dokumenty můžete dohledat u preventivního týmu.

Práce s informacemi a důvěrnými daty

Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích (zákonných zástupcích)[1] jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o ochraně a zpracování osobních údajů a o změně některých zákonů a v souladu s GDPR, Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).

 [1]Dále budeme v textu pro zjednodušení užívat pouze výraz „rodič/e“.

 

2) Charakteristika školy a její specifika

Název školy, sídlo

Vyšší policejní škola a Střední policejní škola MV v Praze; Pod Táborem, 102/5, 190 24 Praha 9

Odbor středního policejního vzdělávání Sokolov, Komenského 759, 356 01 Sokolov (dále pouze pracoviště Sokolov)

Zřizovatel, adresa zřizovatele

Ministerstvo vnitra České republiky,

Nad Štolou 3, 170 34 Praha 7

Ředitel školy

plk. Mgr. Ivana Ježková, MBA

Kontakt

234 145 200; Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

 

 

Poskytované vzdělání

Vyšší policejní škola a Střední policejní škola MV v Praze poskytuje střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou ve studijním oboru Bezpečnostně právní činnost (SPŠ) a Bezpečnostní služby (dvouletý obor SPŠ), vyšší odborné vzdělání v oborech Bezpečnostně právní činnost a Přípravné trestní řízení (VPŠ), ale též jazykové kurzy, doplňující pedagogické studium a řadu kurzů dalšího vzdělávání pro potřeby MV, Policie ČR i mimorezortních subjektů.

Areál školy

Škola se nachází v rozsáhlém areálu v relativně klidném prostředí v Praze 9 –Hrdlořezech. Vedle školy v tomto areálu působí další dva vzdělávací subjekty vzdělávající příslušníky Policie ČR: Útvar policejního vzdělávání a služební přípravy – Vzdělávací zařízení Praha a Školní policejní středisko Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy.

Ve školním roce 2018/2019 byla nově zřízena pobočka naší školy v Sokolově, v areálu ISŠTE Sokolov. K 1. 3. 2021 bylo pracoviště přestěhováno na adresu Komenského 759, Sokolov, 356 01. MPP pro rok 2023/2024 platí i pro toto pracoviště (mimo volnočasových aktivit a DDM ISŠTE Sokolov).

Škola vytváří optimální podmínky k tomu, aby co možno v největší míře zabránila možnému výskytu rizikových projevů chování u dětí a mládeže (např. je zakázáno požívání alkoholických nápojů a donášení a užívání omamných a jiných návykových látek). V areálu školy se nachází Školní poradenské centrum, knihovna, jídelna, kantýna, sportovní hala, dvě úpolovny, oddychové centrum, řada sportovišť. Na internátě školy a ve vzdělávacím centru jsou kulturní a společenské místnosti určené pro zájmovou činnost. V areálu školy je rovněž prostor s ohništěm, kde se mohou kolektivy setkávat a pobavit se. Již sama skutečnost, že škola disponuje stálou službou vlastní policejní ostrahy areálu, snižuje riziko výskytu některých specifických problémů v oblasti sociálně patologických jevů.

Díky množství sportovišť a volných přírodních prostor je areál školy též ideálním prostředím pro realizaci volnočasových, zejména sportovních aktivit. Škola nabízí i celou řadu dalších zájmových kroužků. Široká nabídka volnočasových aktivit dává všem žákům možnost vybrat si dle svého zájmu a smysluplně pak trávit volný čas v době po školním vyučování.

Pracoviště Sokolov bezprostředně sousedí s mateřskou školou. V jeho blízkosti je rozsáhlý park. Rizikové oblasti prozatím nebyly vytipovány pro krátkou dobu po přestěhování pracoviště. Identifikace rizik vyplyne z následného vyhodnocení MPP prostřednictvím výroční zprávy.

Preventivně relevantní spolupráce

Škola úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou pro Prahu 3 a 9 a s lékařem, který ordinuje přímo v areálu školy. Pracoviště Sokolov úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou Karlovy Vary. Nadstandardní spolupráce již s ohledem na povahu školy panuje se složkami Policie ČR, včetně sportovních policejních klubů.

Rizikové faktory

S ohledem na nemožnost kontroly žáků vně areálu školy náleží k rizikovým faktorům ve vztahu k chování a jednání žáků zejména jejich pohyb mimo vlastní areál školy, tedy před zahájením a po skončení výuky, příp. v rámci vycházek ubytovaných na internátě či na domově mládeže.

V současné době vystupují do popředí zejména tyto rizikové faktory: sociální a psychické problémy, požívání návykových látek.

Identifikace dalších rizik vyplyne z následného vyhodnocení MPP prostřednictvím výroční zprávy, případně z průběžného monitoringu.

 

3) Primární prevence a předpoklady její realizace

Primární prevence rizikového chování je zaměřena zejména na:

a)     předcházení následujícím rizikovým jevům v chování žáků:

  • záškoláctví,
  • šikana, kyberšikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, brutalita aj.,
  • kriminalita, delikvence (včetně sprejerství),
  • užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky),
  • politický a náboženský extremismus,
  • netolismus (virtuální drogy jako např. počítačové hry, mobilní telefon, televize nebo internet) a gambling,

b)     rozpoznání a zajištění včasné intervence v případech:

  • domácího násilí,
  • týrání a zneužívání dětí,
  • ohrožování mravní výchovy mládeže,
  • poruchy příjmu potravy (bulimie, mentální anorexie),

c)     budování vzájemné úcty a důvěry mezi učitelem a žákem, pedagogové získávají důvěru žáka i prostřednictvím budování vztahů s rodinou.

Je důležité nejen poskytnout žákům co nejvíce informací o problematice sociálně patologických jevů, ale též podat jim je vhodnými metodami (více viz Způsoby realizace minimálního preventivního programu). MPP proto ve své realizaci počítá nejen s uplatněním standardních metod preventivní práce se žáky, ale i s vlastní aktivitou žáků; samozřejmostí je i zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráce s rodiči.

Předpoklady realizace

Pro realizaci bylo vytvořeno Školní poradenské centrum (dále jen ŠPC). Aby mohla být primární prevence v rozsahu tohoto MPP efektivně realizována, musí být školou zajištěna řada základních činností, které lze chápat jako předpoklady pro vlastní realizaci MPP. K těmto činnostem náleží zejména:

  • zajištění odborného a průběžného vzdělávání školního metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, asistenta metodika prevence a dalších pedagogických pracovníků,
  • zajištění pestré nabídky mimoškolních volnočasových aktivit pro žáky,
  • zaměření na sociální klima jednotlivých třídních kolektivů (prostřednictvím přednášek k rizikovým oblastem, projektových dnů, besed s příslušníky Policie ČR a strážníky Městské policie, psychologického poradenství, ale i v rámci výletů a jiných aktivit),
  • vytvoření a udržování kontaktního/informačního mechanismu jak mezi žáky a členy preventivního týmu, tak mezi jednotlivými pracovníky školy a členy preventivního týmu,
  • vytvoření a udržování kontaktního/informačního mechanismu ve vztahu škola – rodina, včetně realizace pravidelných schůzek s rodiči a přáteli školy a zapojování rodičů do aktivit školy,
  • navázání spolupráce a zapojování se do akcí a projektů realizovaných jinými odbornými subjekty.

 

4) Cíle MPP

Nejobecněji formulovaným cílem MPP je spolu s rodiči a pedagogy formovat osobnost žáka a vést ho ke zdravému životnímu stylu. Předpokladem jeho úspěšného splnění je:

a)     zvyšovat odolnost žáků vůči negativnímu působení sociálně patologických jevů (zejména drog, kouření a šikany),

b)     posilovat duševní odolnost vůči stresu,

c)     vytvářet sociální prostředí příznivé pro duševní i fyzický rozvoj žáků,

d)     rozvíjet sociální dovednosti žáků a jejich odpovědnost za vlastní chování, vést je k samostatnosti,

e)     rozvíjet komunikační dovednosti žáků (schopnost řešit problémy),

f)       pozitivně ovlivňovat hodnoty žáků,

g)     vést žáky k osobnímu podílu na tvorbě zdravého životního prostředí.

Krátkodobé cíle

Ve vztahu k žákům:

  • na začátku studia realizovat adaptační kurz, jehož cílem je vytvoření základů spolupráce a vhodné komunikace mezi žáky a pedagogickými pracovníky školy a další rozvoj sociálních vztahů v novém školním prostředí,
  • zmapovat potřeby v oblasti primární prevence,
  • sledovat setrvale a důsledně absenci žáků,
  • na začátku školního roku vytvářet/aktualizovat pro žáky nabídku volnočasových aktivit,
  • dbát důsledně a setrvale na dodržování školního řádu, vnitřního řádu internátu a dalších interních norem,
  • dodržovat zásady slušného chování a v případech jejich porušování přijímat příslušná výchovná opatření uvedená ve školním řádu nebo ve vnitřním řádu internátu,
  • monitorovat jednotlivce s rizikovými projevy chování a bez zbytečného odkladu řešit případné výchovné problémy,
  • finančně podporovat školní preventivní aktivity,
  • účastnit se dle aktuálních potřeb třídnické hodiny,
  • realizovat naplánované besedy a přednášky,
  • provádět průběžně kontroly konzumace alkoholu a kouření.

Ve vztahu k rodičům:

  • zapojovat rodiče do aktivní spolupráce se školou, včetně účasti na akcích školy,
  • spolupracovat s rodiči ve věci prospěchu, chování a případné absence jejich dětí, motivovat je k účasti na třídních schůzkách,
  • informovat rodiče na třídních schůzkách o umístění MPP na školních webových stránkách.

Ve vztahu k učitelům a vychovatelům internátu:

  • nejpozději na začátku každého školního roku seznámit pedagogické pracovníky s aktuálním MPP a s činností ŠPC,
  • podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v podobě tematických seminářů či jiných akcí, jež odpovídají jejich odborným a pedagogickým potřebám a zájmům.

Dlouhodobé cíle

  • vytvořit funkční systém v rámci problematiky MPP školy a vést všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky školy k předávání informací důležitých pro další rozhodování v této oblasti,
  • udržet a podporovat pozitivní sociální klima,
  • podporovat výchovu ke zdravému životnímu stylu a osvojení žádoucího sociálního chování (mravní hodnoty, společenské normy),
  • vést žáky systematicky a vytrvale k uvědomění a přijímání odpovědnosti za své chování a jednání,
  • zajistit stabilně pestrou nabídku volnočasových aktivit a podporovat žáky v zapojení do těchto aktivit,
  • zlepšovat komunikativní dovednosti žáků, zvyšovat míru sebeovládání,
  • vést žáky k sebehodnocení, stanovování reálných cílů v životě,
  • motivovat všechny pedagogické pracovníky školy ke spolupráci v oblasti prevence a její realizace.

Vymezení cílové populace

15-17 let (1. roč.)

16-18 let (2. roč.)

17-19 let (3. roč.)

18-20 let (4. roč.)

V případě opakování ročníku, přijetí do vyššího ročníku a v dalších případech mohou být žáci starší, než je uvedeno.

 

5) Personální zajištění MPP

Garantem MPP je ředitel školy; jeho tvůrcem a primárním realizátorem je personální sestava na pozicích metodik prevence, asistent metodika prevence, výchovný poradce (koordinátor ŠPC), školní psycholog a vedoucí vychovatelů internátu. Všechny tyto osoby postupují ve vzájemné spolupráci, a to především se zástupcem ředitele školy pro vzdělávání a výchovu, s třídními učiteli, zákonnými zástupci, odborníky jednotlivých problematik a institucemi zabývajícími se problematikou rizikového chování žáků.

Školní metodik prevence a asistent metodika prevence

Za organizaci preventivních aktivit zodpovídá školní metodik prevence rizikového chování: pplk. Mgr. Kristina Bosáková (budova U2, tel. 234 145 361, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), kpt. Mgr. Zuzana Semerádová (budova U2, tel. 234 145 363, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) a Mgr. Pavlína Čábelková (tel. 732 706 696, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. - pracoviště Sokolov) v rámci plnění MPP, zejména:

a)     udržuje přehled o aktuálním stavu legislativy a dalších předpisů (metodických pokynů, vyhlášek) v oblasti primární prevence; o případných změnách informuje pedagogické pracovníky a tyto změny implementuje do MPP,

b)     poskytuje individuální konzultace pedagogům/žákům/rodičům,

c)     koordinuje předávání informací o problematice sociálně patologických jevů,

d)     vyhledává a případně řeší žáky s rizikem či projevy sociálně patologického chování,

e)     spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence, například s Policií ČR.

Výchovný poradce (koordinátor ŠPC)

Za výchovné poradenství žákům zodpovídá Mgr. Jan Stejskal (kancelář školské budovy č. 213, tel. 234 145 397, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) a výchovná poradkyně kpt. Mgr. Marta Mundilová, (tel. 724 237 313 e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. - pracoviště Sokolov) v rámci plnění MPP, zejména:

a)     společně s metodikem prevence koordinuje aktivity školy v této oblasti,

b)     věnuje pozornost systematické informační činnosti významné pro volbu dalšího studia nebo jiné formy přípravy pro volbu povolání žáků; zaměřuje se především na žáky, kteří jsou ve svém vývoji ohroženi, mají problémy s komunikací a seberealizací,

c)     poskytuje individuální konzultace žákům/rodičům při řešení výchovných a výukových problémů (viz webové stránky školy, položka „Studující“ – „Výchovný poradce“),

d)     pečuje o vzdělávání nadaných a talentovaných žáků,

e)     v případě nutnosti zprostředkovává styk s pedagogicko-psychologickou poradnou ve spolupráci se školní psycholožkou.

Školní psycholog

V oblasti psychologického poradenství, konzultace a intervence zajišťuje psycholog školy pplk. PhDr. Alena Čejková (kancelář školské budovy č. 216, tel. 234 145 368, e-mail: a href="file:///C:/Users/bradacp/Desktop/SPŠ<a href="/"/bosakovak/Desktop/Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript." style="color: #0563c1;">Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) zejména následující činnosti:

a)     řeší adaptační problémy žáků i případné další psychologicky relevantní problémy ze strany žáků i vyučujících,

b)     poskytuje konzultace žákům/rodičům, po domluvě na základě individuální potřeby (viz webové stránky školy, položka „Studující“ – „Školní psycholog“),

c)     zajišťuje odborná a speciální vyšetření ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou Praha 9 (Mgr. Tereza Kolečková, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ),

d)     je odpovědná za provoz a prvotní selekci podnětů „schránky důvěry“,

e)     vytváří dotazníky pro žáky SPŠ (sociometrické šetření, evaluace) a dle potřeby i další informační materiály s tematikou psychologické prevence.

Vedoucí vychovatelů internátu školy

Za realizaci preventivního programu v kontextu internátu zodpovídá vedoucí vychovatelů Mgr. Vlastimil Burian (kancelář budovy U2 č. 457, tel. kontakt 234 145 259, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) a Bc. Petra Škuthanová, Jednoty 1620, Sokolov, tel. kontakt 352 466 045, za pracoviště Sokolov v rámci plnění MPP, zejména:

a)     vytváří Plán preventivní činnosti internátu a odpovídá za jeho realizaci a hodnocení.

Pedagogičtí pracovníci školy

V rámci výuky se věnují rozvoji kompetencí v oblasti sociálních dovedností, průběžně provádějí diagnostiku třídy (výchovné skupiny) a jednotlivých žáků. Konzultují případné problémy, navrhují opatření. Třídní učitelé a vychovatelé internátu jsou v kontaktu s rodiči v rámci třídních schůzek, osobního, telefonického a e-mailového kontaktu.

Ředitel školy

Sleduje efektivitu prevence sociálně patologických jevů a rozhoduje o přijetí příslušných opatření.

 

6) Způsoby realizace MPP

1/ Poradenská činnost

Poradenství je poskytováno dle povahy problému či potřeby žáka výchovným poradcem, školní metodikem prevence, asistentem metodika prevence či školní psychologem.

V případě potřeby mohou žáci pro první kontakt využít i uzamčenou schránku důvěry umístěnou ve školské budově (zajišťuje Kancelář ředitele školy).

Žáci se samozřejmě mohou zejména v méně závažných záležitostech obracet i na jiné pedagogické pracovníky školy, k nimž chovají důvěru.

2/ Spolupráce a vzdělávání pedagogů

Všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy představují setrvalý zdroj informací o chování a jednání žáků. O zjištěných skutečnostech týkajících se nežádoucích projevů chování je nutné bezodkladně informovat preventivní tým, příp. třídního učitele dotyčného žáka. Není na místě bagatelizovat „podezřelé“ jednání či chování!

Všichni pedagogičtí pracovníci školy poskytnou součinnost potřebnou při řešení výchovných a jiných problémů žáků.

V rámci dalšího vzdělávání pracují pedagogičtí pracovníci na prohlubování nejen své předmětové odbornosti, ale i na svých pedagogických dovednostech, k nimž náleží i prevence.

Preventivně relevantní informace jsou pevným bodem v harmonogramu jednotlivých porad pedagogických pracovníků. Zároveň jsou realizována společná jednání třídních učitelů se členy preventivního týmu.

3/ Spolupráce školy s rodiči

Rodiče mohou kontaktovat pedagoga pomocí e-mailu nebo si mohou domluvit schůzku. Na začátku školního roku jsou informováni o konzultačních hodinách třídních učitelů, jednotlivých členů preventivního týmu. Prostřednictvím webových stránek školy se mohou seznámit s aktuálním zněním MPP.

Jednou za pololetí jsou organizovány třídní schůzky. Na třídních schůzkách jsou jednak zjišťovány potřeby rodičů, jednak jsou rodiče informováni o postupech v rámci prevence rizikového chování (kouření, šikana atd.). O všech změnách týkajících se školy a mimoškolních aktivit jsou rodiče rovněž informováni prostřednictvím internetových stránek školy. V případě, že se u žáka vyskytne problém výchovného, studijního, zdravotního nebo sociálního charakteru, jsou rodiče ihned kontaktováni a informováni, aby mohla být situace za vzájemné spolupráce vyřešena.

4/ Integrace prevence do vybraných témat výuky

Problematika sociálně patologických jevů se objevuje v předmětech, jako je občanská nauka, psychologie, právo a dějepis. Se zdravým životním stylem se žáci setkávají v hodinách tělesné výchovy, speciální přípravy, biologie a zeměpisu.

5/ Jednorázové kurzy pro žáky

a)     Adaptační kurz

Jeho podstatou je nejen seznámení žákyň a žáků prvního ročníku s třídním učitelem a dalšími pedagogickými pracovníky, včetně členů týmů MPP, ale především jejich vzájemné seznámení, a to jiným způsobem, než jak jim to umožňuje prostředí školní třídy, tedy tak, aby byli schopni lépe spolupracovat a lépe rozumět jeden druhému. Cíl adaptačního kurzu je především nastartování procesů, které jsou nezbytné pro zdravé fungování skupiny.

b)    Zimní kurz sportu a pobytu v přírodě

Zahrnuje výuku sjezdového lyžování a základy běhu na lyžích. Obsahem kurzu jsou přednášky související s lyžováním a bezpečným pohybem v horách a na svahu, základy péče o zdraví, základy první pomoci, základy topografie, záchranářské práce. Dále je součástí cílené zvyšování fyzické zdatnosti, která je důležitým předpokladem pro splnění požadavků přijímacího řízení k Policii České republiky. Kurz probíhá ve druhém ročníku.

c)     Letní kurz sportu a pobytu v přírodě

Je zaměřen z velké části na seznámení se základy vodní turistiky a cykloturistiky, topografie, základy záchranářských prací a první pomoci, cílené zvyšování fyzické zdatnosti žáků v extrémních situacích, na zásady jednání v situacích osobního ohrožení, dopravní činnost, bezpečnou manipulaci se zbraní a hry v rámci večerních programů. Náplní kurzu je též osvojení si základních i nadstavbových prvků a základů pohybu v přírodě (rozdělávání ohně, ekologie, týmová spolupráce). Důležitou součástí je i záchrana tonoucího, orientace ve vodě a v přírodě. Kurz se koná ve třetím ročníku.

6/ běžné aktivity

a)     Sportovní soutěže

Účast na sportovních soutěžích v rámci vyučování i ve volném čase podporuje zájem žáků na smysluplném využívání volného času, podporuje zdravý životní styl.

b)    Přednášky a besedy

Přednášky a besedy budou rozvrženy v průběhu celého studia tak, aby pokrývaly zásadní témata primární prevence.

c)     Kulturní akce

Kultivace osobnosti v kulturní oblasti (v užším slova smyslu) spočívá především v realizaci exkurzí, v návštěvách výstav, ale i vhodných programů kin.

7/ Volnočasové zájmové aktivity

Volnočasové zájmové aktivity (zájmové kroužky), které mohou žákyně a žáci navštěvovat po ukončení školního vyučování v souladu se svými zájmy a potřebami, jsou zajišťovány školou. V případě sportovních kroužků dále pak ve spolupráci se sportovními policejními kluby nebo jinými externími subjekty, zajišťujícími volnočasové aktivity mimo areál VPŠ a SPŠ MV v Praze.

Žáci v Sokolově mohou využít volnočasových aktivit, které jsou zajišťovány pedagogy a policisty. Jedná se o sportovní kroužky s přesahem do policejního prostředí, jazykové semináře, čtenářský klub a redakce školního časopisu.

 

7) Revize a změny MPP

Po skončení školního roku je provedena revize MPP. Případné změny se do MPP zanesou pro následující školní rok.

Vedle výše uvedeného přijímá školní metodik prevence nové podněty k MPP, k jeho inovaci, aktualizaci.

Pravidelně každý školní rok zpracuje koordinátor ŠPC výroční zprávu, se kterou seznamuje ředitele školy.

 

8) Plán preventivní činnosti internátu

v oblasti sociálně patologických jevů u žáků pro školní rok 2023/2024

 Úvod

Internát je výchovně-vzdělávací zařízení, které vytváří sociální zázemí a svým výchovným posláním posiluje strukturu Střední policejní školy (dále jen SPŠ).

Základní rámec prevence na internátě

Prevence musí být nedílnou součástí výchovně-vzdělávacího a informačního procesu ve vzájemné provázanosti preventivního úsilí učitelů a vychovatelů. S preventivním programem internátu proto musí být seznámeni všichni pedagogičtí pracovníci školy.

Důraz v rámci preventivního působení bude kladen na prevenci šikany, zneužívání návykových látek, kouření, konzumace alkoholu apod. Proto je záměrem programu rovněž to, aby všichni vychovatelé internátu pravidelně s ubytovanými žáky diskutovali o úskalích a následcích zneužívání návykových látek včetně související oblasti prevence alkoholismu (možnost využití prostředků ke zjištění přítomnosti návykových látek v případech důvodného podezření z užití návykové látky žákem), dále o šikanování (navozování pozitivních mezilidských vztahů a úcty k životu druhého člověka, respektování individuality každého jedince), záškoláctví, kriminalitě (odůvodněné umožnění přístupu odpovědným osobám k provedení kontroly osobních věcí ubytovaného žáka), vandalismu (vedení ke kladnému přístupu k majetku) a jiných formách nežádoucího chování.

Při podezření na zneužití návykových látek či na další sociálně patologické změny je na místě na tyto skutečnosti upozornit rodiče a intenzivně s nimi spolupracovat v oblasti dalšího usměrňování žáků. Případy podezření na užívání návykových látek je nutné ihned projednat se školním metodikem prevence a stanovit společný postup dalšího působení. Při řešení problému je nutné řídit se Metodickým pokynem Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR k primární prevenci, č.j. 20 006/2007-51 ze dne 16. 10. 2007.

Důležitými prostředky úspěšné realizace preventivního programu jsou zejména vytváření příjemného a klidného mikroklimatu na internátě, snaha o vytvoření vztahu důvěry mezi skupinovými vychovateli a žáky, monitorování sociálního klimatu na internátě, ale i sledování změn chování jednotlivců (např. změna kamarádů, stylu oblékání, radikální změna postojů k autoritám, blízkým, chronická únava, výrazné hubnutí, apatie apod.). Komunikační dovednosti, schopnost vytvářet přátelské vztahy, asertivní chování, zlepšení sebeovládání, nenásilné zvládání konfliktů, zvládnutí úzkosti a stresu jsou základní atributy zdravého životního stylu.

Opodstatněný význam má rovněž i faktor vhodného využívání nástěnek ve vstupní hale před vchodem do prostor internátu, ale i na chodbách před pokoji ubytovaných žáků, kde mají možnost se seznamovat s důležitými informacemi, ale i navzájem komunikovat. Anonymní dotazy, náměty, připomínky i sdělení mohou ubytovaní žáci realizovat prostřednictvím schránky důvěry umístěné ve školské budově.

Volnočasové aktivity

Základem úspěšné primární prevence je dobrá nejen znalost mentality jednotlivých žáků, ale i vhodná nabídka zájmových činností. Proto je nezbytné vést ubytované žáky k tomu, aby plně využívali volnočasových aktivit, které jsou jim nabízeny jak ze strany pedagogických pracovníků školy (učitelé, vychovatelé), tak ze strany sportovních policejních klubů, jež na VPŠ a SPŠ MV v Praze aktivně působí využívajíce místní sportoviště (tělocvičny a hřiště). Žáci však mohou využívat i nabídku dalších subjektů, které zajišťují vhodné volnočasové aktivity.

Ubytovaní žáci mohou v rámci volnočasových aktivit využít i vybavení společenských místností internátu (společenské hry, stolní tenis, stolní fotbal a kulečník, posilovací stroje, internetové připojení, televizní přijímač), dále školní knihovny, která je vybavena dostatečným množstvím vhodné literatury. Nezpochybnitelnou roli představují i organizované či individuální sportovně poznávací akce (např. návštěva krytého bazénu, poznávaní zajímavostí Prahy) či kulturně společenské akce (např. návštěva divadelních představení, kin a společenských výstav, památníků či muzeí).

Výchozí podmínky pro stanovení cílů preventivní činnosti na internátě

Pro stanovení cílů preventivní činnosti na internátě je primárně zapotřebí jednak získávat informace vztahující se k potenciální ohroženosti či aktuálnímu ohrožení žáků nežádoucími jevy, jednak pracovat na příznivém sociálním klimatu internátu. Z tohoto důvodu patří k zásadním výchozím podmínkám jednak ustanovení komunikačních toků různorodého charakteru (v zásadě ve vztahu k pedagogům, rodičům a samotným žákům), jednak zajištění vhodných parametrů ubytování nejen z hlediska materiálního, ale zejména sociálního, psychologického atd. (sociální klima).

1. Informace od pedagogů

Vychovatelé internátu pracují v úzkém vzájemném kontaktu. Obdobné nastavení je i mezi třídními (a dalšími) učiteli, metodičkou prevence, výchovným poradcem a školní psycholožkou, což představuje dobrý základ vzájemné spolupráce. Na plánovaných pravidelných měsíčních poradách mají vychovatelé možnost ostatním sdělit své zkušenosti a náměty a následně zaujmout společná stanoviska, týkající se obecně výchovného procesu či konkrétních kauz.

2. Informace od rodičů

Spolupráce s rodiči se většinou odvíjí prostřednictvím e-mailové korespondence nebo telefonicky. Osobní jednání bude upřednostňováno při porušení právních nebo vnitřních předpisů.

Zatím se nesetkáváme s negativními reakcemi ze strany rodičů, naopak se od počátku snaží ve většině případů spolupracovat, což lze deklarovat i jejich podpisem dokumentu „Souhlasné prohlášení zákonného zástupce žáka/žákyně VPŠ a SPŠ MV v Praze“, jehož některá ustanovení rovněž mají preventivní charakter.

3. Informace od žáků

Názory a stanoviska žáků lze získat na setkáních jednotlivých výchovných skupin, ale i v běžné každodenní činnosti či individuálním pohovorem.

Samostatným zdrojem informací pro oddělení vychovatelů je rovněž uzamčená schránka důvěry, která je umístěná ve školské budově.

4. Sociální klima internátu

Areál VPŠ a SPŠ MV v Praze není volně přístupný veřejnosti. Pohybují se v něm zejména žáci, studenti a zaměstnanci školy, školního policejního střediska, Útvaru policejního vzdělávání a služební přípravy a členové sportovních policejních klubů.

S ohledem na zavedený režim na internátě, ve škole i v celém areálu VPŠ a SPŠ MV v Praze, s ohledem na značnou vytíženost žáků jejich studiem a provedený výběr v rámci přijímacího řízení by nemělo ve větší míře docházet ke konfliktům s veřejností, která celý areál VPŠ a SPŠ MV v Praze vnímá jako historicky etablované zařízení, jež není příčinou nepřiměřené zátěže dané lokality.

Naším cílem je nejen zabezpečit ubytovaným žákům vysokou úroveň v materiální oblasti, ale též usilovat o vytvoření co nejlepšího sociálního klimatu. To znamená, že jsou zde kontinuálně vytvářeny dobré podmínky pro ubytování a významné úsilí je rovněž věnováno vytváření zázemí pro trávení volného času, které je nejen vhodnou relaxací při náročném studiu, ale i vhodnou protiváhou rozličným negativním podnětům, s nimiž by se žáci mohli setkat. S ohledem na povahu školy lze počítat s velmi dobrou spoluprací s Policií ČR, která je připravena nejen řešit problémy související s případným protiprávním jednáním ubytovaných žáků, ale rovněž svou činností takovému jednání předcházet.

Cíle preventivní činnosti internátu

Je zřejmé, že nejvýznamnější podíl na prevenci sociálně patologických jevů má kvalitní osvěta, zajímavá nabídka volnočasových aktivit a prostředí naplněné důvěrou, příznivým klimatem a dobrými vztahy mezi žáky, mezi žáky a pedagogy a mezi pedagogy samými.

Důležitým aspektem prevence je vedení žáků ke zdravějšímu životnímu stylu se zaměřením především na sportovní aktivity a omezení některých málo produktivních činností (např. trávení volného času u PC bezcílným „brouzdáním“ po internetu). Nezpochybnitelný význam má i vhodné využívání prostředků a metod k prevenci před užíváním tabákových výrobků a zneužíváním alkoholu a dalších návykových látek.

Výše uvedených cílů lze dosáhnout především prostřednictvím kvalitní spolupráce pedagogického sboru školy v jednotlivých oblastech, jako jsou:

1. Přímá práce pedagogů

Jedná se především o provádění osvěty, v jejímž rámci lze využívat všechny dostupné prostředky, včetně osobní intervence při individuálních pohovorech a jednáních se žáky, skupinového působení na žáky vychovateli při pravidelných schůzkách výchovných skupin, prostřednictvím nástěnek na chodbách internátu, ale i prostřednictvím různých besed s odborníky či využitím webových stránek školy. Důležitou roli představuje rovněž využívání příznivých specifik chodu internátu, mezi něž lze zahrnout jednak neustálou výměnu informací mezi vychovateli, která je dána časovým navazováním jejich služeb, pravidelným konáním pedagogických porad a vysokou frekvencí vzájemných kontaktů a setkávání s ubytovanými žáky, jednak relativně velký objem času pro přímou výchovnou činnost, možnost neformálního setkávání a působení na žáky, budování a využívání přirozených autorit vychovatelů, ale i snahu stát se oporou, pomocníkem a rádcem žáků.

Mezi předpoklady úspěšné přímé pedagogické činnosti vychovatelů patří i jejich profesní a osobnostní růst, vzdělávání uskutečňované především formou seznamování se s odbornou literaturou zaměřenou na výchovu a moderní způsoby vzdělávání, udržování kroku s vývojem běžně používané techniky, sledování dění ve společnosti a ve světě, včetně vytváření si vlastního názoru.

Nezbytným aspektem preventivní činnosti je i vzájemná těsná spolupráce mezi ubytovanými žáky, vychovateli a metodikem prevence, v jejímž rámci je nutné poskytnout žákům prostor pro jejich náměty, stížnosti, připomínky a informace.

2. Spolupráce s rodiči (zákonnými zástupci) ubytovaných žáků

Spolupráce vychovatelů internátu s rodiči (zákonnými zástupci) ubytovaných žáků probíhá prostřednictvím e-mailové korespondence, telefonických rozhovorů a rovněž i jejich osobní návštěvou (většinou v případě výskytu závažnějších problémů). Internát školy zahájil svou činnost ve školním roce 2016/2017.Každoročně dochází k setkání většiny rodičů (zákonných zástupců) ubytovaných žáků nastávajícího prvního ročníku s vedoucím vychovatelem internátu, v jehož rámci jsou seznamováni s praktickými informacemi chodu internátu, včetně výzvy ke spolupráci při řešení případných nestandardních situací (onemocnění žáka, ovlivnění žáka alkoholem či jinou omamnou látkou apod.). V průběhu školního roku jsou nadto realizovány třídní schůzky, jež jsou rodiči rovněž využívány pro zjištění informací souvisejících s ubytovanými žáky.

Přehled plánovaných jednorázových akcí internátu ve školním roce 2023/2024

Veškeré činnosti (pravidelné, příležitostné a spontánní) tvoří základ volnočasových aktivit internátu. Tyto činnosti jsou plánovány v rámci jednotlivých kalendářních měsíců prostřednictvím dvou dokumentů „Přehled plánovaných jednorázových akcí pro I. a II. pololetí školního roku 2023/2024“.

 

Přílohy

Příloha č. 1 Přehled plánovaných jednorázových akcí pro žáky SPŠ pracoviště Praha a Sokolov ve školním roce 2023/2024

TERMÍN

TYP AKCE

CÍLOVÁ SKUPINA

MÍSTO KONÁNÍ

ÚČEL/TÉMA

ODPOVÍDÁ

15.a 21. červen 2023

Třídní schůzky

VPŠ a SPŠ

Praha a Sokolov

Rodiče a žáci I. ročníku

VPŠ a SPŠ

Praha

Pohovory s rodiči

MP + V OV

18. - 22.

září 2023

Adaptační kurz

Praha

žáci tříd prvních ročníků

Albeř

Seznámení žáků 1. ročníku a adaptace na nové prostředí

V OVVP

11.-15.9.2023

Adaptační kurz Sokolov

žáci tříd prvních ročníků

Manětín

Motivační cíl

MP

září 2023

Přednáška o přežití v krizových situacích

žáci tříd prvních ročníků

Albeř

Jednání v krizových situacích

OV

září 2023

Základy první pomoci

žáci tříd prvních ročníků

Albeř

Poskytnutí první pomoci

OPČSV+V OV

září 2023

Školní poradenské centrum+KŘP Jihočeského kraje

žáci tříd prvních ročníků

Albeř

Seznámení s vybranými členy preventivního týmu

VP

říjen

2023

Přednáška: Muzeum Policie ČR

žáci 1. A, 1. B, 1. C

VPŠ a SPŠ MV v Praze

Téma: Historie a vývoj Policie ČR

Lektor: Jan Holub

VP+MP

leden 2024

Zimní kurz sportu a pobytu v přírodě

žáci 2. A, 2. B, 2. C ,2.D

OVV Kryštofovy Hamry

Téma: Sjezdové a běžecké lyžování

OPČSV

únor

2024

Přednáška: KŘP Středočeského kraje

žáci 2. A, 2. B, 2. C

VPŠ a SPŠ MV v Praze

Téma: Kyberšikana a násilí na dětech

Lektor: Jindra Cestrová

VP+MP

duben 2024

Přednáška: Vězeňská služba ČR

žáci 4. A, 4. B, 4. C

VPŠ a SPŠ MV v Praze

Téma: Výkon trestu odnětí svobody

Lektor: Mukl František

VP+MP

květen 2024

Přednáška: KŘP hl. m. Prahy

žáci 3. A, 3. B, 3. C

VPŠ a SPŠ MV v Praze

Téma: Extrémismus a divácké násilí

Lektor: Doležal Roman

VP+MP

květen-červen 2024

Letní kurz sportu a pobytu v přírodě

žáci 3. A, 3. B, 3. C,3.D,3.E

OVV Kryštofovy Hamry

Téma: Vodní turistika a cykloturistika, pobyt v přírodě

OPČSV

           

říjen 2023 Sokolov

Přednášky s linkou bezpečí

žáci 1., 2., 3. ročníku

pracoviště Sokolov

Téma: Kyberbezpečí, domácí násilí, psychohygiena

 

listopad 2023 Sokolov

Přednášky s linkou bezpečí

žáci 1., 2., 3. ročníku

pracoviště Sokolov

Téma: Kyberbezpečí, domácí násilí, psychohygiena

 

listopad

2023

Sokolov

Charitativní běh pro chebský Hospic

1.-4. ročník, dobrovolníci

pracoviště Sokolov

Téma: Vytrvalostní charitativní běh

 

březen 2024

Přednáška „Blázníš? No a…

2., 3. ročník

pracoviště Sokolov

Téma: Řešení krizových situací

 
           

 

Příloha 2 Plán preventivní činnosti internátu v oblasti sociálně patologických jevů u žáků pro I. pololetí školního roku 2023/2024

   

ZÁŘÍ 2023

NÁZEV AKCE

POPIS

AKCE

MÍSTO

KONÁNÍ

ÚČEL

AKCE

POZNEJ AREÁL ŠKOLY

Informační vycházka pro nově ubytované žákyně a žáky po areálu školy

Areál školy

Seznámení s nově ubytovaných žákyň a žáků s areálem školy (lékař, kantýna knihovna, oddychové centrum, úpolovny, sportovní hala)

SEZNÁMENÍ S PRAHOU

Informační vycházka pro nově ubytované žákyně a žáky na internátě

Praha

Seznámení s pamětihodnostmi města a zajímavými částmi Prahy a s možnostmi cestování PID

RELAXAČNÍ JÓGA

Zdravotně – rehabilitační a pohybová akce

Internát

Pohybová aktivita pro zdravý životní styl

ZÁJMOVÉ KROUŽKY

Průběžné přihlašování do zájmových kroužků školy a SKPŠ Praha

Škola, internát, SKPŠ Praha, SKP Hvězda Karlovy Vary

Seznámení se žáků s nabídkou volnočasových aktivit

POSEZENÍ UBYTOVANÝCH ŽÁKYŇ A ŽÁKŮ

Kulturně společenská akce spojená s opékáním vuřtů

Areál školy, internát

Vzájemné seznámení ubytovaných žáků v rámci zábavy a v rámci výchovných skupin

 

   

ŘÍJEN  2023

NÁZEV AKCE

POPIS

AKCE

MÍSTO 

KONÁNÍ

ÚČEL

AKCE

NÁVŠTĚVA VAZEBNÍ VĚZNICE PANKRÁC

Exkurze

Praha 4

Trochu poznání z oboru penologie

TURNAJ VE FLORBALE

Sportovní akce

Internát

Podpora sportovních aktivit

DARUJ KREV- ZACHRÁNÍŠ ŽIVOT

Návštěva transfúzní stanice ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady

Praha 3

Darování krve žáky a žákyněmi internátu

POCHOD KOLEM HOSTIVAŘSKÉ PŘEHRADY

Sportovně společenská akce

Praha 10

Sport, relaxace, rozvoj dovedností

UKÁZKA POLICEJNÍ AUTOMOBILNÍ TECHNIKY (VRZ)

Seznámení s policejní technikou, praktické použití VRZ

Internát

Ukázka pro nově ubytované žáky

 

   

LISTOPAD 2023

NÁZEV AKCE

POPIS

AKCE

 MÍSTO

KONÁNÍ

 ÚČEL

AKCE

odpoledne se zdravotníkem

Ukázka řešení modelových situaci při provádění první pomoci

internát

Rozšíření praktických a teoretických vědomostí za přítomnosti zdravotníka

bowlingový turnaj

Sportovně společenská akce

Praha - Holešovice

Zábava, sportování a rozšíření dovedností

uctění památky zesnulých

Návštěva hřbitova s významnými osobnostmi

Vyšehrad

Rozšířit vědomosti z historie Prahy a známých osobností,

TURNAJ VE STOLNÍM TENISE

Sportovně akce

Internát

Podpora sportovních dovedností žáků

VÝROBA ADVENTNÍCH VĚNCŮ

Kreativní zaměstnání

Internát

Seznámení se s křesťanskými tradicemi a technikou výroby adventních věnců

 

   

PROSINEC 2023

NÁZEV AKCE

POPIS

AKCE

MÍSTO

KONÁNÍ

ÚČEL

AKCE

MIKULÁŠSKÁ NADÍLKA

Setkání – společenská akce

Internát

Pobavit žáky internátu

BRUSLENÍ NA VEŘEJNÝCH KLUZIŠTÍCH

Sportovní aktivita

Centrum Prahy

Zvýšit fyzickou zdatnost

VÁNOČNÍ TURNAJ V PÁCE

Sportovně společenská akce

Internát

Podpora sportovních dovedností žáků

ADVENT, ZVYKY, TRADICE, vánoční posezení

Kreativní zaměstnání (zdobení vánočního stromečku, soutěž o nejkrásnější ozdobu)

Internát

Tradice, zvyky, křesťanství a rozvoj motoriky

VÁNOČNÍ TURNAJ V DESKOVÝCH HRÁCH

Sportovně společenská akce

Internát

Podpora sportovních dovedností žáků

 

   

LEDEN 2024

NÁZEV AKCE

POPIS

AKCE

MÍSTO

KONÁNÍ

ÚČEL

AKCE

daruj krev – zachráníš život

Návštěva transfúzní stanice

Praha 3

Darování krve ze strany žáků

TURNAJ V MALÉ KOPANÉ

Sportovně společenská akce

Internát

Sportovní aktivity

KONDIČNÍ BĚH MIMO AREÁL ŠKOLY

Správná technika běhu

Praha 10

Rozvoj fyzické kondice

NÁVŠTĚVA KLUZIŠTĚ (BRUSLENÍ)

Sportovně společenská akce

Praha 1, Praha 8

Sportovní aktivity na ledové ploše

BESEDA S TRENÉREM NA TÉMA FORMOVÁNÍ POSTAVY

Přednáška

Internát

Naplnit vánoční předsevzetí s posilovacími cviky

VYŠŠÍ POLICEJNÍ ŠKOLA A STŘEDNÍ POLICEJNÍ ŠKOLA MV V PRAZE

Pod Táborem 102/5
Praha 9 – Hrdlořezy

Loc: 50°5′24″N, 14°30′44″E

PODPORUJÍ NÁS

Logo skps prahalogo skp verze 1

SEKCE STŘEDNÍHO POLICEJNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ SOKOLOV

Komenského 759
356 01 Sokolov

Loc: 50°17.83429'N, 12°63.90087'E

VÝCVIKOVÉ A VZDĚLÁVACÍ STŘEDISKO KRYŠTOFOVY HAMRY

Kryštofovy Hamry č.p. 15
okres Chomutov

Loc: 50°30′11″N, 13°08′08″E

INFORMAČNÍ SYSTÉMY ŠKOLY