Minimální preventivní program 2023/2024
Minimální preventivní program 2023/2024
VPŠ a SPŠ MV v Praze, Pod Táborem 102/5, Praha 9 - Hrdlořezy
Složení preventivního týmu Školního poradenského centra:
Metodik prevence Asistent metodika prevence |
pplk. Mgr. Kristina Bosáková Mgr. Pavlína Čábelková (pracoviště Sokolov) kpt. Mgr. Zuzana Semerádová |
Výchovný poradce |
Mgr. Jan Stejskal (koordinátor ŠPC) kpt. Mgr. Marta Mundilová (sociální pedagog – pracoviště Sokolov) |
Školní psycholog |
pplk. PhDr. Alena Čejková |
Vedoucí vychovatel |
Mgr. Vlastimil Burian |
Obsah:
1) Úvod ....................................................................................................................... 4
2) Charakteristika školy ........................................................................................ 5
3) Primární prevence a předpoklady její realizace ..................................... 8
4) Cíle MPP ................................................................................................................ 10
Krátkodobé cíle ................................................................................................ 10
Dlouhodobé cíle .............................................................................................. 11
Vymezení cílové populace ........................................................................... 12
5) Personální zajištění MPP ................................................................................ 13
Školní metodik prevence a asistent metodika prevence ................. 13
Výchovný poradce (koordinátor ŠPC) ..................................................... 13
Školní psycholog ............................................................................................. 14
Vedoucí vychovatelů internátu školy ....................................................... 15
Pedagogičtí pracovníci školy ....................................................................... 15
Ředitel školy ....................................................................................................... 15
6) Způsob realizace MPP ..................................................................................... 16
1) Úvod
Východiska
Tento Minimální preventivní program (dále jen MPP) je zpracován v souladu s aktuální Národní strategií primární prevence rizikového chování dětí a mládeže.
K problematice primární prevence se vztahuje celá řada předpisů různé právní síly a další průběžně se měnící dokumenty. Tyto předpisy a dokumenty můžete dohledat u preventivního týmu.
Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích (zákonných zástupcích)[1] jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o ochraně a zpracování osobních údajů a o změně některých zákonů a v souladu s GDPR, Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
[1]Dále budeme v textu pro zjednodušení užívat pouze výraz „rodič/e“.
2) Charakteristika školy a její specifika
Poskytované vzdělání
Vyšší policejní škola a Střední policejní škola MV v Praze poskytuje střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou ve studijním oboru Bezpečnostně právní činnost (SPŠ) a Bezpečnostní služby (dvouletý obor SPŠ), vyšší odborné vzdělání v oborech Bezpečnostně právní činnost a Přípravné trestní řízení (VPŠ), ale též jazykové kurzy, doplňující pedagogické studium a řadu kurzů dalšího vzdělávání pro potřeby MV, Policie ČR i mimorezortních subjektů.
Areál školy
Škola se nachází v rozsáhlém areálu v relativně klidném prostředí v Praze 9 –Hrdlořezech. Vedle školy v tomto areálu působí další dva vzdělávací subjekty vzdělávající příslušníky Policie ČR: Útvar policejního vzdělávání a služební přípravy – Vzdělávací zařízení Praha a Školní policejní středisko Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy.
Ve školním roce 2018/2019 byla nově zřízena pobočka naší školy v Sokolově, v areálu ISŠTE Sokolov. K 1. 3. 2021 bylo pracoviště přestěhováno na adresu Komenského 759, Sokolov, 356 01. MPP pro rok 2023/2024 platí i pro toto pracoviště (mimo volnočasových aktivit a DDM ISŠTE Sokolov).
Škola vytváří optimální podmínky k tomu, aby co možno v největší míře zabránila možnému výskytu rizikových projevů chování u dětí a mládeže (např. je zakázáno požívání alkoholických nápojů a donášení a užívání omamných a jiných návykových látek). V areálu školy se nachází Školní poradenské centrum, knihovna, jídelna, kantýna, sportovní hala, dvě úpolovny, oddychové centrum, řada sportovišť. Na internátě školy a ve vzdělávacím centru jsou kulturní a společenské místnosti určené pro zájmovou činnost. V areálu školy je rovněž prostor s ohništěm, kde se mohou kolektivy setkávat a pobavit se. Již sama skutečnost, že škola disponuje stálou službou vlastní policejní ostrahy areálu, snižuje riziko výskytu některých specifických problémů v oblasti sociálně patologických jevů.
Díky množství sportovišť a volných přírodních prostor je areál školy též ideálním prostředím pro realizaci volnočasových, zejména sportovních aktivit. Škola nabízí i celou řadu dalších zájmových kroužků. Široká nabídka volnočasových aktivit dává všem žákům možnost vybrat si dle svého zájmu a smysluplně pak trávit volný čas v době po školním vyučování.
Pracoviště Sokolov bezprostředně sousedí s mateřskou školou. V jeho blízkosti je rozsáhlý park. Rizikové oblasti prozatím nebyly vytipovány pro krátkou dobu po přestěhování pracoviště. Identifikace rizik vyplyne z následného vyhodnocení MPP prostřednictvím výroční zprávy.
Preventivně relevantní spolupráce
Škola úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou pro Prahu 3 a 9 a s lékařem, který ordinuje přímo v areálu školy. Pracoviště Sokolov úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou Karlovy Vary. Nadstandardní spolupráce již s ohledem na povahu školy panuje se složkami Policie ČR, včetně sportovních policejních klubů.
Rizikové faktory
S ohledem na nemožnost kontroly žáků vně areálu školy náleží k rizikovým faktorům ve vztahu k chování a jednání žáků zejména jejich pohyb mimo vlastní areál školy, tedy před zahájením a po skončení výuky, příp. v rámci vycházek ubytovaných na internátě či na domově mládeže.
V současné době vystupují do popředí zejména tyto rizikové faktory: sociální a psychické problémy, požívání návykových látek.
Identifikace dalších rizik vyplyne z následného vyhodnocení MPP prostřednictvím výroční zprávy, případně z průběžného monitoringu.
3) Primární prevence a předpoklady její realizace
Primární prevence rizikového chování je zaměřena zejména na:
a) předcházení následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví,
- šikana, kyberšikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, brutalita aj.,
- kriminalita, delikvence (včetně sprejerství),
- užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky),
- politický a náboženský extremismus,
- netolismus (virtuální drogy jako např. počítačové hry, mobilní telefon, televize nebo internet) a gambling,
b) rozpoznání a zajištění včasné intervence v případech:
- domácího násilí,
- týrání a zneužívání dětí,
- ohrožování mravní výchovy mládeže,
- poruchy příjmu potravy (bulimie, mentální anorexie),
c) budování vzájemné úcty a důvěry mezi učitelem a žákem, pedagogové získávají důvěru žáka i prostřednictvím budování vztahů s rodinou.
Je důležité nejen poskytnout žákům co nejvíce informací o problematice sociálně patologických jevů, ale též podat jim je vhodnými metodami (více viz Způsoby realizace minimálního preventivního programu). MPP proto ve své realizaci počítá nejen s uplatněním standardních metod preventivní práce se žáky, ale i s vlastní aktivitou žáků; samozřejmostí je i zapojení celého pedagogického sboru školy a spolupráce s rodiči.
Předpoklady realizace
Pro realizaci bylo vytvořeno Školní poradenské centrum (dále jen ŠPC). Aby mohla být primární prevence v rozsahu tohoto MPP efektivně realizována, musí být školou zajištěna řada základních činností, které lze chápat jako předpoklady pro vlastní realizaci MPP. K těmto činnostem náleží zejména:
- zajištění odborného a průběžného vzdělávání školního metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, asistenta metodika prevence a dalších pedagogických pracovníků,
- zajištění pestré nabídky mimoškolních volnočasových aktivit pro žáky,
- zaměření na sociální klima jednotlivých třídních kolektivů (prostřednictvím přednášek k rizikovým oblastem, projektových dnů, besed s příslušníky Policie ČR a strážníky Městské policie, psychologického poradenství, ale i v rámci výletů a jiných aktivit),
- vytvoření a udržování kontaktního/informačního mechanismu jak mezi žáky a členy preventivního týmu, tak mezi jednotlivými pracovníky školy a členy preventivního týmu,
- vytvoření a udržování kontaktního/informačního mechanismu ve vztahu škola – rodina, včetně realizace pravidelných schůzek s rodiči a přáteli školy a zapojování rodičů do aktivit školy,
- navázání spolupráce a zapojování se do akcí a projektů realizovaných jinými odbornými subjekty.
4) Cíle MPP
Nejobecněji formulovaným cílem MPP je spolu s rodiči a pedagogy formovat osobnost žáka a vést ho ke zdravému životnímu stylu. Předpokladem jeho úspěšného splnění je:
a) zvyšovat odolnost žáků vůči negativnímu působení sociálně patologických jevů (zejména drog, kouření a šikany),
b) posilovat duševní odolnost vůči stresu,
c) vytvářet sociální prostředí příznivé pro duševní i fyzický rozvoj žáků,
d) rozvíjet sociální dovednosti žáků a jejich odpovědnost za vlastní chování, vést je k samostatnosti,
e) rozvíjet komunikační dovednosti žáků (schopnost řešit problémy),
f) pozitivně ovlivňovat hodnoty žáků,
g) vést žáky k osobnímu podílu na tvorbě zdravého životního prostředí.
Krátkodobé cíle
Ve vztahu k žákům:
- na začátku studia realizovat adaptační kurz, jehož cílem je vytvoření základů spolupráce a vhodné komunikace mezi žáky a pedagogickými pracovníky školy a další rozvoj sociálních vztahů v novém školním prostředí,
- zmapovat potřeby v oblasti primární prevence,
- sledovat setrvale a důsledně absenci žáků,
- na začátku školního roku vytvářet/aktualizovat pro žáky nabídku volnočasových aktivit,
- dbát důsledně a setrvale na dodržování školního řádu, vnitřního řádu internátu a dalších interních norem,
- dodržovat zásady slušného chování a v případech jejich porušování přijímat příslušná výchovná opatření uvedená ve školním řádu nebo ve vnitřním řádu internátu,
- monitorovat jednotlivce s rizikovými projevy chování a bez zbytečného odkladu řešit případné výchovné problémy,
- finančně podporovat školní preventivní aktivity,
- účastnit se dle aktuálních potřeb třídnické hodiny,
- realizovat naplánované besedy a přednášky,
- provádět průběžně kontroly konzumace alkoholu a kouření.
Ve vztahu k rodičům:
- zapojovat rodiče do aktivní spolupráce se školou, včetně účasti na akcích školy,
- spolupracovat s rodiči ve věci prospěchu, chování a případné absence jejich dětí, motivovat je k účasti na třídních schůzkách,
- informovat rodiče na třídních schůzkách o umístění MPP na školních webových stránkách.
Ve vztahu k učitelům a vychovatelům internátu:
- nejpozději na začátku každého školního roku seznámit pedagogické pracovníky s aktuálním MPP a s činností ŠPC,
- podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v podobě tematických seminářů či jiných akcí, jež odpovídají jejich odborným a pedagogickým potřebám a zájmům.
Dlouhodobé cíle
- vytvořit funkční systém v rámci problematiky MPP školy a vést všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky školy k předávání informací důležitých pro další rozhodování v této oblasti,
- udržet a podporovat pozitivní sociální klima,
- podporovat výchovu ke zdravému životnímu stylu a osvojení žádoucího sociálního chování (mravní hodnoty, společenské normy),
- vést žáky systematicky a vytrvale k uvědomění a přijímání odpovědnosti za své chování a jednání,
- zajistit stabilně pestrou nabídku volnočasových aktivit a podporovat žáky v zapojení do těchto aktivit,
- zlepšovat komunikativní dovednosti žáků, zvyšovat míru sebeovládání,
- vést žáky k sebehodnocení, stanovování reálných cílů v životě,
- motivovat všechny pedagogické pracovníky školy ke spolupráci v oblasti prevence a její realizace.
Vymezení cílové populace
15-17 let (1. roč.)
16-18 let (2. roč.)
17-19 let (3. roč.)
18-20 let (4. roč.)
V případě opakování ročníku, přijetí do vyššího ročníku a v dalších případech mohou být žáci starší, než je uvedeno.
5) Personální zajištění MPP
Garantem MPP je ředitel školy; jeho tvůrcem a primárním realizátorem je personální sestava na pozicích metodik prevence, asistent metodika prevence, výchovný poradce (koordinátor ŠPC), školní psycholog a vedoucí vychovatelů internátu. Všechny tyto osoby postupují ve vzájemné spolupráci, a to především se zástupcem ředitele školy pro vzdělávání a výchovu, s třídními učiteli, zákonnými zástupci, odborníky jednotlivých problematik a institucemi zabývajícími se problematikou rizikového chování žáků.
Školní metodik prevence a asistent metodika prevence
Za organizaci preventivních aktivit zodpovídá školní metodik prevence rizikového chování: pplk. Mgr. Kristina Bosáková (budova U2, tel. 234 145 361, e-mail:
a) udržuje přehled o aktuálním stavu legislativy a dalších předpisů (metodických pokynů, vyhlášek) v oblasti primární prevence; o případných změnách informuje pedagogické pracovníky a tyto změny implementuje do MPP,
b) poskytuje individuální konzultace pedagogům/žákům/rodičům,
c) koordinuje předávání informací o problematice sociálně patologických jevů,
d) vyhledává a případně řeší žáky s rizikem či projevy sociálně patologického chování,
e) spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence, například s Policií ČR.
Výchovný poradce (koordinátor ŠPC)
Za výchovné poradenství žákům zodpovídá Mgr. Jan Stejskal (kancelář školské budovy č. 213, tel. 234 145 397, e-mail:
a) společně s metodikem prevence koordinuje aktivity školy v této oblasti,
b) věnuje pozornost systematické informační činnosti významné pro volbu dalšího studia nebo jiné formy přípravy pro volbu povolání žáků; zaměřuje se především na žáky, kteří jsou ve svém vývoji ohroženi, mají problémy s komunikací a seberealizací,
c) poskytuje individuální konzultace žákům/rodičům při řešení výchovných a výukových problémů (viz webové stránky školy, položka „Studující“ – „Výchovný poradce“),
d) pečuje o vzdělávání nadaných a talentovaných žáků,
e) v případě nutnosti zprostředkovává styk s pedagogicko-psychologickou poradnou ve spolupráci se školní psycholožkou.
Školní psycholog
V oblasti psychologického poradenství, konzultace a intervence zajišťuje psycholog školy pplk. PhDr. Alena Čejková (kancelář školské budovy č. 216, tel. 234 145 368, e-mail: a href="file:///C:/Users/bradacp/Desktop/SPŠ<a href="/"/bosakovak/Desktop/
a) řeší adaptační problémy žáků i případné další psychologicky relevantní problémy ze strany žáků i vyučujících,
b) poskytuje konzultace žákům/rodičům, po domluvě na základě individuální potřeby (viz webové stránky školy, položka „Studující“ – „Školní psycholog“),
c) zajišťuje odborná a speciální vyšetření ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou Praha 9 (Mgr. Tereza Kolečková, e-mail:
d) je odpovědná za provoz a prvotní selekci podnětů „schránky důvěry“,
e) vytváří dotazníky pro žáky SPŠ (sociometrické šetření, evaluace) a dle potřeby i další informační materiály s tematikou psychologické prevence.
Vedoucí vychovatelů internátu školy
Za realizaci preventivního programu v kontextu internátu zodpovídá vedoucí vychovatelů Mgr. Vlastimil Burian (kancelář budovy U2 č. 457, tel. kontakt 234 145 259, e-mail:
a) vytváří Plán preventivní činnosti internátu a odpovídá za jeho realizaci a hodnocení.
Pedagogičtí pracovníci školy
V rámci výuky se věnují rozvoji kompetencí v oblasti sociálních dovedností, průběžně provádějí diagnostiku třídy (výchovné skupiny) a jednotlivých žáků. Konzultují případné problémy, navrhují opatření. Třídní učitelé a vychovatelé internátu jsou v kontaktu s rodiči v rámci třídních schůzek, osobního, telefonického a e-mailového kontaktu.
Ředitel školy
Sleduje efektivitu prevence sociálně patologických jevů a rozhoduje o přijetí příslušných opatření.
6) Způsoby realizace MPP
1/ Poradenská činnost
Poradenství je poskytováno dle povahy problému či potřeby žáka výchovným poradcem, školní metodikem prevence, asistentem metodika prevence či školní psychologem.
V případě potřeby mohou žáci pro první kontakt využít i uzamčenou schránku důvěry umístěnou ve školské budově (zajišťuje Kancelář ředitele školy).
Žáci se samozřejmě mohou zejména v méně závažných záležitostech obracet i na jiné pedagogické pracovníky školy, k nimž chovají důvěru.
2/ Spolupráce a vzdělávání pedagogů
Všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy představují setrvalý zdroj informací o chování a jednání žáků. O zjištěných skutečnostech týkajících se nežádoucích projevů chování je nutné bezodkladně informovat preventivní tým, příp. třídního učitele dotyčného žáka. Není na místě bagatelizovat „podezřelé“ jednání či chování!
Všichni pedagogičtí pracovníci školy poskytnou součinnost potřebnou při řešení výchovných a jiných problémů žáků.
V rámci dalšího vzdělávání pracují pedagogičtí pracovníci na prohlubování nejen své předmětové odbornosti, ale i na svých pedagogických dovednostech, k nimž náleží i prevence.
Preventivně relevantní informace jsou pevným bodem v harmonogramu jednotlivých porad pedagogických pracovníků. Zároveň jsou realizována společná jednání třídních učitelů se členy preventivního týmu.
3/ Spolupráce školy s rodiči
Rodiče mohou kontaktovat pedagoga pomocí e-mailu nebo si mohou domluvit schůzku. Na začátku školního roku jsou informováni o konzultačních hodinách třídních učitelů, jednotlivých členů preventivního týmu. Prostřednictvím webových stránek školy se mohou seznámit s aktuálním zněním MPP.
Jednou za pololetí jsou organizovány třídní schůzky. Na třídních schůzkách jsou jednak zjišťovány potřeby rodičů, jednak jsou rodiče informováni o postupech v rámci prevence rizikového chování (kouření, šikana atd.). O všech změnách týkajících se školy a mimoškolních aktivit jsou rodiče rovněž informováni prostřednictvím internetových stránek školy. V případě, že se u žáka vyskytne problém výchovného, studijního, zdravotního nebo sociálního charakteru, jsou rodiče ihned kontaktováni a informováni, aby mohla být situace za vzájemné spolupráce vyřešena.
4/ Integrace prevence do vybraných témat výuky
Problematika sociálně patologických jevů se objevuje v předmětech, jako je občanská nauka, psychologie, právo a dějepis. Se zdravým životním stylem se žáci setkávají v hodinách tělesné výchovy, speciální přípravy, biologie a zeměpisu.
5/ Jednorázové kurzy pro žáky
a) Adaptační kurz
Jeho podstatou je nejen seznámení žákyň a žáků prvního ročníku s třídním učitelem a dalšími pedagogickými pracovníky, včetně členů týmů MPP, ale především jejich vzájemné seznámení, a to jiným způsobem, než jak jim to umožňuje prostředí školní třídy, tedy tak, aby byli schopni lépe spolupracovat a lépe rozumět jeden druhému. Cíl adaptačního kurzu je především nastartování procesů, které jsou nezbytné pro zdravé fungování skupiny.
b) Zimní kurz sportu a pobytu v přírodě
Zahrnuje výuku sjezdového lyžování a základy běhu na lyžích. Obsahem kurzu jsou přednášky související s lyžováním a bezpečným pohybem v horách a na svahu, základy péče o zdraví, základy první pomoci, základy topografie, záchranářské práce. Dále je součástí cílené zvyšování fyzické zdatnosti, která je důležitým předpokladem pro splnění požadavků přijímacího řízení k Policii České republiky. Kurz probíhá ve druhém ročníku.
c) Letní kurz sportu a pobytu v přírodě
Je zaměřen z velké části na seznámení se základy vodní turistiky a cykloturistiky, topografie, základy záchranářských prací a první pomoci, cílené zvyšování fyzické zdatnosti žáků v extrémních situacích, na zásady jednání v situacích osobního ohrožení, dopravní činnost, bezpečnou manipulaci se zbraní a hry v rámci večerních programů. Náplní kurzu je též osvojení si základních i nadstavbových prvků a základů pohybu v přírodě (rozdělávání ohně, ekologie, týmová spolupráce). Důležitou součástí je i záchrana tonoucího, orientace ve vodě a v přírodě. Kurz se koná ve třetím ročníku.
6/ běžné aktivity
a) Sportovní soutěže
Účast na sportovních soutěžích v rámci vyučování i ve volném čase podporuje zájem žáků na smysluplném využívání volného času, podporuje zdravý životní styl.
b) Přednášky a besedy
Přednášky a besedy budou rozvrženy v průběhu celého studia tak, aby pokrývaly zásadní témata primární prevence.
c) Kulturní akce
Kultivace osobnosti v kulturní oblasti (v užším slova smyslu) spočívá především v realizaci exkurzí, v návštěvách výstav, ale i vhodných programů kin.
7/ Volnočasové zájmové aktivity
Volnočasové zájmové aktivity (zájmové kroužky), které mohou žákyně a žáci navštěvovat po ukončení školního vyučování v souladu se svými zájmy a potřebami, jsou zajišťovány školou. V případě sportovních kroužků dále pak ve spolupráci se sportovními policejními kluby nebo jinými externími subjekty, zajišťujícími volnočasové aktivity mimo areál VPŠ a SPŠ MV v Praze.
Žáci v Sokolově mohou využít volnočasových aktivit, které jsou zajišťovány pedagogy a policisty. Jedná se o sportovní kroužky s přesahem do policejního prostředí, jazykové semináře, čtenářský klub a redakce školního časopisu.
7) Revize a změny MPP
Po skončení školního roku je provedena revize MPP. Případné změny se do MPP zanesou pro následující školní rok.
Vedle výše uvedeného přijímá školní metodik prevence nové podněty k MPP, k jeho inovaci, aktualizaci.
Pravidelně každý školní rok zpracuje koordinátor ŠPC výroční zprávu, se kterou seznamuje ředitele školy.
8) Plán preventivní činnosti internátu
v oblasti sociálně patologických jevů u žáků pro školní rok 2023/2024
Úvod
Internát je výchovně-vzdělávací zařízení, které vytváří sociální zázemí a svým výchovným posláním posiluje strukturu Střední policejní školy (dále jen SPŠ).
Základní rámec prevence na internátě
Prevence musí být nedílnou součástí výchovně-vzdělávacího a informačního procesu ve vzájemné provázanosti preventivního úsilí učitelů a vychovatelů. S preventivním programem internátu proto musí být seznámeni všichni pedagogičtí pracovníci školy.
Důraz v rámci preventivního působení bude kladen na prevenci šikany, zneužívání návykových látek, kouření, konzumace alkoholu apod. Proto je záměrem programu rovněž to, aby všichni vychovatelé internátu pravidelně s ubytovanými žáky diskutovali o úskalích a následcích zneužívání návykových látek včetně související oblasti prevence alkoholismu (možnost využití prostředků ke zjištění přítomnosti návykových látek v případech důvodného podezření z užití návykové látky žákem), dále o šikanování (navozování pozitivních mezilidských vztahů a úcty k životu druhého člověka, respektování individuality každého jedince), záškoláctví, kriminalitě (odůvodněné umožnění přístupu odpovědným osobám k provedení kontroly osobních věcí ubytovaného žáka), vandalismu (vedení ke kladnému přístupu k majetku) a jiných formách nežádoucího chování.
Při podezření na zneužití návykových látek či na další sociálně patologické změny je na místě na tyto skutečnosti upozornit rodiče a intenzivně s nimi spolupracovat v oblasti dalšího usměrňování žáků. Případy podezření na užívání návykových látek je nutné ihned projednat se školním metodikem prevence a stanovit společný postup dalšího působení. Při řešení problému je nutné řídit se Metodickým pokynem Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR k primární prevenci, č.j. 20 006/2007-51 ze dne 16. 10. 2007.
Důležitými prostředky úspěšné realizace preventivního programu jsou zejména vytváření příjemného a klidného mikroklimatu na internátě, snaha o vytvoření vztahu důvěry mezi skupinovými vychovateli a žáky, monitorování sociálního klimatu na internátě, ale i sledování změn chování jednotlivců (např. změna kamarádů, stylu oblékání, radikální změna postojů k autoritám, blízkým, chronická únava, výrazné hubnutí, apatie apod.). Komunikační dovednosti, schopnost vytvářet přátelské vztahy, asertivní chování, zlepšení sebeovládání, nenásilné zvládání konfliktů, zvládnutí úzkosti a stresu jsou základní atributy zdravého životního stylu.
Opodstatněný význam má rovněž i faktor vhodného využívání nástěnek ve vstupní hale před vchodem do prostor internátu, ale i na chodbách před pokoji ubytovaných žáků, kde mají možnost se seznamovat s důležitými informacemi, ale i navzájem komunikovat. Anonymní dotazy, náměty, připomínky i sdělení mohou ubytovaní žáci realizovat prostřednictvím schránky důvěry umístěné ve školské budově.
Volnočasové aktivity
Základem úspěšné primární prevence je dobrá nejen znalost mentality jednotlivých žáků, ale i vhodná nabídka zájmových činností. Proto je nezbytné vést ubytované žáky k tomu, aby plně využívali volnočasových aktivit, které jsou jim nabízeny jak ze strany pedagogických pracovníků školy (učitelé, vychovatelé), tak ze strany sportovních policejních klubů, jež na VPŠ a SPŠ MV v Praze aktivně působí využívajíce místní sportoviště (tělocvičny a hřiště). Žáci však mohou využívat i nabídku dalších subjektů, které zajišťují vhodné volnočasové aktivity.
Ubytovaní žáci mohou v rámci volnočasových aktivit využít i vybavení společenských místností internátu (společenské hry, stolní tenis, stolní fotbal a kulečník, posilovací stroje, internetové připojení, televizní přijímač), dále školní knihovny, která je vybavena dostatečným množstvím vhodné literatury. Nezpochybnitelnou roli představují i organizované či individuální sportovně poznávací akce (např. návštěva krytého bazénu, poznávaní zajímavostí Prahy) či kulturně společenské akce (např. návštěva divadelních představení, kin a společenských výstav, památníků či muzeí).
Výchozí podmínky pro stanovení cílů preventivní činnosti na internátě
Pro stanovení cílů preventivní činnosti na internátě je primárně zapotřebí jednak získávat informace vztahující se k potenciální ohroženosti či aktuálnímu ohrožení žáků nežádoucími jevy, jednak pracovat na příznivém sociálním klimatu internátu. Z tohoto důvodu patří k zásadním výchozím podmínkám jednak ustanovení komunikačních toků různorodého charakteru (v zásadě ve vztahu k pedagogům, rodičům a samotným žákům), jednak zajištění vhodných parametrů ubytování nejen z hlediska materiálního, ale zejména sociálního, psychologického atd. (sociální klima).
1. Informace od pedagogů
Vychovatelé internátu pracují v úzkém vzájemném kontaktu. Obdobné nastavení je i mezi třídními (a dalšími) učiteli, metodičkou prevence, výchovným poradcem a školní psycholožkou, což představuje dobrý základ vzájemné spolupráce. Na plánovaných pravidelných měsíčních poradách mají vychovatelé možnost ostatním sdělit své zkušenosti a náměty a následně zaujmout společná stanoviska, týkající se obecně výchovného procesu či konkrétních kauz.
2. Informace od rodičů
Spolupráce s rodiči se většinou odvíjí prostřednictvím e-mailové korespondence nebo telefonicky. Osobní jednání bude upřednostňováno při porušení právních nebo vnitřních předpisů.
Zatím se nesetkáváme s negativními reakcemi ze strany rodičů, naopak se od počátku snaží ve většině případů spolupracovat, což lze deklarovat i jejich podpisem dokumentu „Souhlasné prohlášení zákonného zástupce žáka/žákyně VPŠ a SPŠ MV v Praze“, jehož některá ustanovení rovněž mají preventivní charakter.
3. Informace od žáků
Názory a stanoviska žáků lze získat na setkáních jednotlivých výchovných skupin, ale i v běžné každodenní činnosti či individuálním pohovorem.
Samostatným zdrojem informací pro oddělení vychovatelů je rovněž uzamčená schránka důvěry, která je umístěná ve školské budově.
4. Sociální klima internátu
Areál VPŠ a SPŠ MV v Praze není volně přístupný veřejnosti. Pohybují se v něm zejména žáci, studenti a zaměstnanci školy, školního policejního střediska, Útvaru policejního vzdělávání a služební přípravy a členové sportovních policejních klubů.
S ohledem na zavedený režim na internátě, ve škole i v celém areálu VPŠ a SPŠ MV v Praze, s ohledem na značnou vytíženost žáků jejich studiem a provedený výběr v rámci přijímacího řízení by nemělo ve větší míře docházet ke konfliktům s veřejností, která celý areál VPŠ a SPŠ MV v Praze vnímá jako historicky etablované zařízení, jež není příčinou nepřiměřené zátěže dané lokality.
Naším cílem je nejen zabezpečit ubytovaným žákům vysokou úroveň v materiální oblasti, ale též usilovat o vytvoření co nejlepšího sociálního klimatu. To znamená, že jsou zde kontinuálně vytvářeny dobré podmínky pro ubytování a významné úsilí je rovněž věnováno vytváření zázemí pro trávení volného času, které je nejen vhodnou relaxací při náročném studiu, ale i vhodnou protiváhou rozličným negativním podnětům, s nimiž by se žáci mohli setkat. S ohledem na povahu školy lze počítat s velmi dobrou spoluprací s Policií ČR, která je připravena nejen řešit problémy související s případným protiprávním jednáním ubytovaných žáků, ale rovněž svou činností takovému jednání předcházet.
Cíle preventivní činnosti internátu
Je zřejmé, že nejvýznamnější podíl na prevenci sociálně patologických jevů má kvalitní osvěta, zajímavá nabídka volnočasových aktivit a prostředí naplněné důvěrou, příznivým klimatem a dobrými vztahy mezi žáky, mezi žáky a pedagogy a mezi pedagogy samými.
Důležitým aspektem prevence je vedení žáků ke zdravějšímu životnímu stylu se zaměřením především na sportovní aktivity a omezení některých málo produktivních činností (např. trávení volného času u PC bezcílným „brouzdáním“ po internetu). Nezpochybnitelný význam má i vhodné využívání prostředků a metod k prevenci před užíváním tabákových výrobků a zneužíváním alkoholu a dalších návykových látek.
Výše uvedených cílů lze dosáhnout především prostřednictvím kvalitní spolupráce pedagogického sboru školy v jednotlivých oblastech, jako jsou:
1. Přímá práce pedagogů
Jedná se především o provádění osvěty, v jejímž rámci lze využívat všechny dostupné prostředky, včetně osobní intervence při individuálních pohovorech a jednáních se žáky, skupinového působení na žáky vychovateli při pravidelných schůzkách výchovných skupin, prostřednictvím nástěnek na chodbách internátu, ale i prostřednictvím různých besed s odborníky či využitím webových stránek školy. Důležitou roli představuje rovněž využívání příznivých specifik chodu internátu, mezi něž lze zahrnout jednak neustálou výměnu informací mezi vychovateli, která je dána časovým navazováním jejich služeb, pravidelným konáním pedagogických porad a vysokou frekvencí vzájemných kontaktů a setkávání s ubytovanými žáky, jednak relativně velký objem času pro přímou výchovnou činnost, možnost neformálního setkávání a působení na žáky, budování a využívání přirozených autorit vychovatelů, ale i snahu stát se oporou, pomocníkem a rádcem žáků.
Mezi předpoklady úspěšné přímé pedagogické činnosti vychovatelů patří i jejich profesní a osobnostní růst, vzdělávání uskutečňované především formou seznamování se s odbornou literaturou zaměřenou na výchovu a moderní způsoby vzdělávání, udržování kroku s vývojem běžně používané techniky, sledování dění ve společnosti a ve světě, včetně vytváření si vlastního názoru.
Nezbytným aspektem preventivní činnosti je i vzájemná těsná spolupráce mezi ubytovanými žáky, vychovateli a metodikem prevence, v jejímž rámci je nutné poskytnout žákům prostor pro jejich náměty, stížnosti, připomínky a informace.
2. Spolupráce s rodiči (zákonnými zástupci) ubytovaných žáků
Spolupráce vychovatelů internátu s rodiči (zákonnými zástupci) ubytovaných žáků probíhá prostřednictvím e-mailové korespondence, telefonických rozhovorů a rovněž i jejich osobní návštěvou (většinou v případě výskytu závažnějších problémů). Internát školy zahájil svou činnost ve školním roce 2016/2017.Každoročně dochází k setkání většiny rodičů (zákonných zástupců) ubytovaných žáků nastávajícího prvního ročníku s vedoucím vychovatelem internátu, v jehož rámci jsou seznamováni s praktickými informacemi chodu internátu, včetně výzvy ke spolupráci při řešení případných nestandardních situací (onemocnění žáka, ovlivnění žáka alkoholem či jinou omamnou látkou apod.). V průběhu školního roku jsou nadto realizovány třídní schůzky, jež jsou rodiči rovněž využívány pro zjištění informací souvisejících s ubytovanými žáky.
Přehled plánovaných jednorázových akcí internátu ve školním roce 2023/2024
Veškeré činnosti (pravidelné, příležitostné a spontánní) tvoří základ volnočasových aktivit internátu. Tyto činnosti jsou plánovány v rámci jednotlivých kalendářních měsíců prostřednictvím dvou dokumentů „Přehled plánovaných jednorázových akcí pro I. a II. pololetí školního roku 2023/2024“.
Přílohy
Příloha č. 1 Přehled plánovaných jednorázových akcí pro žáky SPŠ pracoviště Praha a Sokolov ve školním roce 2023/2024
TERMÍN |
TYP AKCE |
CÍLOVÁ SKUPINA |
MÍSTO KONÁNÍ |
ÚČEL/TÉMA |
ODPOVÍDÁ |
15.a 21. červen 2023 |
Třídní schůzky VPŠ a SPŠ Praha a Sokolov |
Rodiče a žáci I. ročníku |
VPŠ a SPŠ Praha |
Pohovory s rodiči |
MP + V OV |
18. - 22. září 2023 |
Adaptační kurz Praha |
žáci tříd prvních ročníků |
Albeř |
Seznámení žáků 1. ročníku a adaptace na nové prostředí |
V OVVP |
11.-15.9.2023 |
Adaptační kurz Sokolov |
žáci tříd prvních ročníků |
Manětín |
Motivační cíl |
MP |
září 2023 |
Přednáška o přežití v krizových situacích |
žáci tříd prvních ročníků |
Albeř |
Jednání v krizových situacích |
OV |
září 2023 |
Základy první pomoci |
žáci tříd prvních ročníků |
Albeř |
Poskytnutí první pomoci |
OPČSV+V OV |
září 2023 |
Školní poradenské centrum+KŘP Jihočeského kraje |
žáci tříd prvních ročníků |
Albeř |
Seznámení s vybranými členy preventivního týmu |
VP |
říjen 2023 |
Přednáška: Muzeum Policie ČR |
žáci 1. A, 1. B, 1. C |
VPŠ a SPŠ MV v Praze |
Téma: Historie a vývoj Policie ČR Lektor: Jan Holub |
VP+MP |
leden 2024 |
Zimní kurz sportu a pobytu v přírodě |
žáci 2. A, 2. B, 2. C ,2.D |
OVV Kryštofovy Hamry |
Téma: Sjezdové a běžecké lyžování |
OPČSV |
únor 2024 |
Přednáška: KŘP Středočeského kraje |
žáci 2. A, 2. B, 2. C |
VPŠ a SPŠ MV v Praze |
Téma: Kyberšikana a násilí na dětech Lektor: Jindra Cestrová |
VP+MP |
duben 2024 |
Přednáška: Vězeňská služba ČR |
žáci 4. A, 4. B, 4. C |
VPŠ a SPŠ MV v Praze |
Téma: Výkon trestu odnětí svobody Lektor: Mukl František |
VP+MP |
květen 2024 |
Přednáška: KŘP hl. m. Prahy |
žáci 3. A, 3. B, 3. C |
VPŠ a SPŠ MV v Praze |
Téma: Extrémismus a divácké násilí Lektor: Doležal Roman |
VP+MP |
květen-červen 2024 |
Letní kurz sportu a pobytu v přírodě |
žáci 3. A, 3. B, 3. C,3.D,3.E |
OVV Kryštofovy Hamry |
Téma: Vodní turistika a cykloturistika, pobyt v přírodě |
OPČSV |
říjen 2023 Sokolov |
Přednášky s linkou bezpečí |
žáci 1., 2., 3. ročníku |
pracoviště Sokolov |
Téma: Kyberbezpečí, domácí násilí, psychohygiena |
|
listopad 2023 Sokolov |
Přednášky s linkou bezpečí |
žáci 1., 2., 3. ročníku |
pracoviště Sokolov |
Téma: Kyberbezpečí, domácí násilí, psychohygiena |
|
listopad 2023 Sokolov |
Charitativní běh pro chebský Hospic |
1.-4. ročník, dobrovolníci |
pracoviště Sokolov |
Téma: Vytrvalostní charitativní běh |
|
březen 2024 |
Přednáška „Blázníš? No a… |
2., 3. ročník |
pracoviště Sokolov |
Téma: Řešení krizových situací |
|
Příloha 2 Plán preventivní činnosti internátu v oblasti sociálně patologických jevů u žáků pro I. pololetí školního roku 2023/2024
ZÁŘÍ 2023 NÁZEV AKCE |
POPIS AKCE |
MÍSTO KONÁNÍ |
ÚČEL AKCE |
POZNEJ AREÁL ŠKOLY |
Informační vycházka pro nově ubytované žákyně a žáky po areálu školy |
Areál školy |
Seznámení s nově ubytovaných žákyň a žáků s areálem školy (lékař, kantýna knihovna, oddychové centrum, úpolovny, sportovní hala) |
SEZNÁMENÍ S PRAHOU |
Informační vycházka pro nově ubytované žákyně a žáky na internátě |
Praha |
Seznámení s pamětihodnostmi města a zajímavými částmi Prahy a s možnostmi cestování PID |
RELAXAČNÍ JÓGA |
Zdravotně – rehabilitační a pohybová akce |
Internát |
Pohybová aktivita pro zdravý životní styl |
ZÁJMOVÉ KROUŽKY |
Průběžné přihlašování do zájmových kroužků školy a SKPŠ Praha |
Škola, internát, SKPŠ Praha, SKP Hvězda Karlovy Vary |
Seznámení se žáků s nabídkou volnočasových aktivit |
POSEZENÍ UBYTOVANÝCH ŽÁKYŇ A ŽÁKŮ |
Kulturně společenská akce spojená s opékáním vuřtů |
Areál školy, internát |
Vzájemné seznámení ubytovaných žáků v rámci zábavy a v rámci výchovných skupin |
ŘÍJEN 2023 NÁZEV AKCE |
POPIS AKCE |
MÍSTO KONÁNÍ |
ÚČEL AKCE |
NÁVŠTĚVA VAZEBNÍ VĚZNICE PANKRÁC |
Exkurze |
Praha 4 |
Trochu poznání z oboru penologie |
TURNAJ VE FLORBALE |
Sportovní akce |
Internát |
Podpora sportovních aktivit |
DARUJ KREV- ZACHRÁNÍŠ ŽIVOT |
Návštěva transfúzní stanice ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady |
Praha 3 |
Darování krve žáky a žákyněmi internátu |
POCHOD KOLEM HOSTIVAŘSKÉ PŘEHRADY |
Sportovně společenská akce |
Praha 10 |
Sport, relaxace, rozvoj dovedností |
UKÁZKA POLICEJNÍ AUTOMOBILNÍ TECHNIKY (VRZ) |
Seznámení s policejní technikou, praktické použití VRZ |
Internát |
Ukázka pro nově ubytované žáky |
LISTOPAD 2023 NÁZEV AKCE |
POPIS AKCE |
MÍSTO KONÁNÍ |
ÚČEL AKCE |
odpoledne se zdravotníkem |
Ukázka řešení modelových situaci při provádění první pomoci |
internát |
Rozšíření praktických a teoretických vědomostí za přítomnosti zdravotníka |
bowlingový turnaj |
Sportovně společenská akce |
Praha - Holešovice |
Zábava, sportování a rozšíření dovedností |
uctění památky zesnulých |
Návštěva hřbitova s významnými osobnostmi |
Vyšehrad |
Rozšířit vědomosti z historie Prahy a známých osobností, |
TURNAJ VE STOLNÍM TENISE |
Sportovně akce |
Internát |
Podpora sportovních dovedností žáků |
VÝROBA ADVENTNÍCH VĚNCŮ |
Kreativní zaměstnání |
Internát |
Seznámení se s křesťanskými tradicemi a technikou výroby adventních věnců |
PROSINEC 2023 NÁZEV AKCE |
POPIS AKCE |
MÍSTO KONÁNÍ |
ÚČEL AKCE |
MIKULÁŠSKÁ NADÍLKA |
Setkání – společenská akce |
Internát |
Pobavit žáky internátu |
BRUSLENÍ NA VEŘEJNÝCH KLUZIŠTÍCH |
Sportovní aktivita |
Centrum Prahy |
Zvýšit fyzickou zdatnost |
VÁNOČNÍ TURNAJ V PÁCE |
Sportovně společenská akce |
Internát |
Podpora sportovních dovedností žáků |
ADVENT, ZVYKY, TRADICE, vánoční posezení |
Kreativní zaměstnání (zdobení vánočního stromečku, soutěž o nejkrásnější ozdobu) |
Internát |
Tradice, zvyky, křesťanství a rozvoj motoriky |
VÁNOČNÍ TURNAJ V DESKOVÝCH HRÁCH |
Sportovně společenská akce |
Internát |
Podpora sportovních dovedností žáků |
LEDEN 2024 NÁZEV AKCE |
POPIS AKCE |
MÍSTO KONÁNÍ |
ÚČEL AKCE |
daruj krev – zachráníš život |
Návštěva transfúzní stanice |
Praha 3 |
Darování krve ze strany žáků |
TURNAJ V MALÉ KOPANÉ |
Sportovně společenská akce |
Internát |
Sportovní aktivity |
KONDIČNÍ BĚH MIMO AREÁL ŠKOLY |
Správná technika běhu |
Praha 10 |
Rozvoj fyzické kondice |
NÁVŠTĚVA KLUZIŠTĚ (BRUSLENÍ) |
Sportovně společenská akce |
Praha 1, Praha 8 |
Sportovní aktivity na ledové ploše |
BESEDA S TRENÉREM NA TÉMA FORMOVÁNÍ POSTAVY |
Přednáška |
Internát |
Naplnit vánoční předsevzetí s posilovacími cviky |