• VPŠ A SPŠ MV V PRAZE | Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9 – Hrdlořezy

Školní řád VPŠ Praha

Školní řád Vyšší policejní školy Sekce pro vzdělávání a výchovu Praha

 

Obor vzdělání

 

68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost

 

Studijních programů:

 

68-42-N/03 Přípravné trestní řízení

68-42-N/04 Bezpečnostně právní činnost

 

 

ČÁST PRVNÍ

 

Úvodní ustanovení

 

Čl. 1
Název, postavení a působnost školy

 

(1) Vyšší policejní škola a Střední policejní škola Ministerstva vnitra v Praze (dále jen „VPŠ a SPŠ MV v Praze“ nebo „škola“) umožňuje získat vyšší odborné vzdělání absolvováním akreditovaných vzdělávacích programů 68-42-N/03 Přípravné trestní řízení a 68-42-N/04 Bezpečnostně právní činnost. Studium je organizováno dálkovou formou, je sestaveno z přednášek, cvičení a seminářů v prostorách školy a samostatným studiem a je zakončeno absolutoriem.

(2) Tento školní řád má charakter vnitřního předpisu Vyšší policejní školy Ministerstva vnitra (dále jen „VOŠ“) a je závazný pro všechny studenty vyššího odborného studia a pracovníky školy na úseku vzdělávání a výchovy. Dále rozpracovává do podmínek školy některá ustanovení zvláštních předpisů(1).

(3) Porušování tohoto školního řádu pracovníky a studenty školy se postihuje podle tohoto vnitřního předpisu a zvláštních právních předpisů(2).

(4) Pokud se v tomto školním řádu hovoří o škole, o areálu školy, objektu školy, rozumí se tím pracoviště školy v Praze na adrese Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9.

 

ČÁST DRUHÁ

 

Přijímání ke vzdělávání

 

Čl. 2
Přijímání ke vzdělávání do prvního ročníku

 

(1) Ke vzdělávání ve VOŠ lze přijmout uchazeče podle § 93 a § 94 školského zákona, ve znění pozdějších předpisů, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou a kteří při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí, zájmů a zdravotní způsobilosti. O přijetí uchazeče ke vzdělávání ve VOŠ rozhoduje ředitel VPŠ a SPŠ MV v Praze.

(2) Pro příslušníky a občanské zaměstnance Policie České republiky (dále jen „PČR“) vyplývají požadavky na zdravotní způsobilost z nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Požadavky na zdravotní způsobilost příslušníka PČR dále vyplývají z vyhlášky Ministerstva vnitra č. 226/2019 Sb., o zdravotní způsobilosti v bezpečnostních sborech, ve znění pozdějších předpisů.

 

Čl. 3
Přijímání ke vzdělávání do vyššího ročníku

 

Ředitel školy může uchazeče přijmout do vyššího než prvního ročníku vzdělávání ve vyšší odborné škole. V rámci přijímacího řízení může ředitel školy po posouzení dokladů uchazeče o předchozím vzdělávání stanovit jako podmínku přijetí vykonání zkoušky a určit její obsah, termín, formu a kritéria hodnocení, a to v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem příslušného oboru vzdělání. V případě, že ředitel školy rozhodne o přijetí uchazeče, určí ročník, do kterého bude uchazeč zařazen.

 

Čl. 4
Uznání dosaženého vzdělání

 

(1) Ředitel školy uzná ucelené dosažené vzdělání studenta, pokud je doloženo dokladem o tomto vzdělání nebo jiným prokazatelným způsobem. Částečné vzdělání studenta může ředitel školy uznat, pokud je doloženo dokladem o tomto vzdělání nebo jiným prokazatelným způsobem a od doby jeho dosažení neuplynulo více než 10 let, nebo pokud student znalosti z tohoto vzdělání prokáže při zkoušce stanovené ředitelem školy. Uzná-li ředitel školy dosažené vzdělání studenta, uvolní studenta zčásti, nebo zcela z vyučování a hodnocení v rozsahu uznaného vzdělání.

(2) Uznat lze pouze ty zkoušky a klasifikované zápočty, které byly klasifikovány stupněm „výborně“ a „velmi dobře“.

 

ČÁST TŘETÍ

 

Podmínky zápisu do ročníku

 

Zápis studentů do ročníků, včetně kontroly záznamů o studiu a plateb školného, provádí studijní oddělení ve spolupráci s vedoucími učiteli studijních skupin a sekcí ekonomiky a provozu školy.

 

Čl. 5
Zápis do prvního ročníku

 

(1) Do prvního ročníku se zapisují všichni studenti přijatí na základě přijímacího řízení v souladu s § 97 odst. 1 školského zákona, ve znění pozdějších předpisů. Zápis probíhá v určeném termínu, nejpozději však do 30. září daného školního roku. Povinností studentů je zachování mlčenlivosti o skutečnostech dotýkajících se činnosti Policie ČR a Ministerstva vnitra, se kterými budou seznámeni v průběhu studia ve VPŠ a SPŠ MV v Praze.

(1) Při zápisu do prvního ročníku je student povinen předložit průkaz totožnosti(3).

 

Čl. 6
Zápis do vyššího ročníku

 

(1) Do vyššího ročníku postoupí student, který úspěšně splnil podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem 68-42-N/03 Přípravné trestní řízení, resp. 68-42-N/04 Bezpečnostně právní činnost pro příslušný ročník. Zápis probíhá v určeném termínu, nejpozději však do 30. září daného školního roku.

(2) Při zápisu do vyššího ročníku je student povinen předložit výkaz o studiu.

 

Čl. 7
Podmíněný zápis do vyššího ročníku

 

(1) V případě, že student z vážných důvodů nesplní některou z podmínek pro zápis do vyššího ročníku, může ředitel školy, na základě doložených důvodů v písemné žádosti studenta na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu, povolit podmíněný zápis do vyššího ročníku.

(2) Záznam o podmíněném zápisu se uvede ve školní matrice a ve výkazu o studiu.

(3) Po splnění všech předepsaných podmínek je záznam o řádném zápisu uveden ve výkazu o studiu.

 

Čl. 8
Úplata za vyšší odborné vzdělávání

 

(1) Vyšší odborné vzdělávání je poskytováno za úplatu (dále jen „školné“), jejíž maximální výše a další podmínky jsou stanoveny vyhláškou(4).

(2) Výše školného je ředitelem školy stanovena na částku 500,- Kč za každý školní rok. Tím není dotčeno právo ředitele školy výši školného stanovit jinak.

(3) Od školného je osvobozen student, který je příslušníkem Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Celní správy České republiky, Vězeňské služby České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby nebo Úřadu pro zahraniční styky a informace a je mu uděleno služební volno při studiu(5), nebo je zaměstnancem zařazeným v těchto bezpečnostních sborech, zaměstnancem Ministerstva vnitra České republiky, organizační složky státu zřízené tímto ministerstvem nebo organizační složky státu zřízené zákonem, k níž toto ministerstvo vykonává funkci zřizovatele, a má uzavřenu kvalifikační dohodu(6).

(4) Studentovi je na konci každého školního roku předán formulář, uvedený v příloze č. 1 tohoto školního řádu, za účelem zjištění jeho nároku na osvobození od platby školného. Tento formulář je student povinen vyplnit a doručit na studijní oddělení školy nejpozději do 15. července daného roku. Podmínkou pro osvobození od platby školného je doložení služebního volna pro studium nebo uzavření kvalifikační dohody, jak je uvedeno v odstavci 3 tohoto článku. Pokud student tyto doklady nepředloží, je povinen uhradit školné ve výši stanovené ředitelem školy.

(5)Uvedenou finanční částku je student povinen uhradit na bankovní účet školy nejpozději do 15. října příslušného školního roku. Platební údaje včetně přiděleného variabilního symbolu jsou studentovi sděleny prostřednictvím studijního oddělení školy nebo příslušným vedoucím učitelem studijní skupiny nejpozději do konce předchozího školního roku.

(6)Při přerušení studia nebo ukončení vzdělávání v průběhu zimního nebo letního období se školné nevrací.

 

ČÁST ČTVRTÁ

 

Práva a povinnosti

 

Čl. 9
Práva a povinnosti studenta

 

(1) Student má právo:

a) být na počátku studia poučen o cílech vzdělávání a možnostech uplatnění po úspěšném vykonání absolutoria a o možnostech dalšího vzdělávání,

b) na kvalitní odborné vzdělávání pod vedením kvalifikovaných učitelů,

c) účastnit se teoretického i praktického vyučování a odborné praxe podle rozvrhu hodin příslušné studijní skupiny a být informován o případných změnách v obsahu i organizaci vzdělávání,

d) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

e) být seznámen se všemi interními akty řízení upravujícími činnost školy,

f) využívat konzultací u příslušných vyučujících,

g) v souladu s příslušnými interními akty řízení upravujícími činnost školy užívat všechny prostory a vybavení školy, zejména studijní pomůcky, knihovnu atd.,

h) podávat vedení školy připomínky směřující ke zkvalitnění výchovně-vzdělávacího procesu,

i) navrhovat téma své absolventské práce,

j) odvolat se proti rozhodnutí ředitele školy,

k) požádat o uznání předchozího vzdělání na základě dokumentů o dosaženém předchozím vzdělání,

l) na ochranu před neoprávněným shromažďováním osobních údajů a jejich zveřejňováním.

(2) Student je povinen:

a) neprodleně po nástupu do školy se řádně seznámit se školním řádem,

b) dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, se kterými byl seznámen,

c) řádně a ve stanovených lhůtách plnit studijní povinnosti a zadání v souladu se vzdělávacím programem, využívat vypsaných termínů pro vykonání zkoušek, případně klasifikovaných zápočtů,

d) hradit včas ve stanovené výši poplatky spojené se vzděláváním, zejména školné určené v čl. VIII tohoto školního řádu, jehož nezaplacení se považuje za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto školním řádem a může být důvodem pro vyloučení studenta ze studia,

e) přihlásit se do informačního systému Bakaláři (dále jen „IS Bakaláři“), a využívat komunikační modul Komens, který slouží ke komunikaci mezi vedoucími učiteli studijních skupin, učiteli a studenty,

f) oznamovat škole údaje (včetně jejich změn), které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost studenta,

g) bez zbytečného odkladu informovat školu o změně zdravotní způsobilosti v průběhu vzdělávání, nemoci, stavu nebo vady, které by vylučovala nebo omezovala zdravotní způsobilost studenta(7),

h) bez zbytečného odkladu oznamovat škole a školskému zařízení údaje pro vedení matrik, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost studenta a změny v těchto údajích(8),

i) student má povinnost seznámit se na počátku každého ročníku s organizací školního vyučování zimního a letního období školního roku, učebním plánem a na počátku jednotlivých období s rozvrhem vyučování a obsah těchto dokumentů i případné změny v obsahu i organizaci vzdělávání respektovat,

j) student je povinen účastnit se standardního, případně distančního vzdělávání a plnit zadané úkoly v termínech stanovených vyučujícím,

k) v režimu nařízené distanční výuky:

  1. využívat k práci (tj. k učení, plnění úkolů a komunikaci s vyučujícími) systém Microsoft Teams(9) pro školy a/nebo e-learningový systém Moodle(10) dle instrukcí jednotlivých vyučujících; pro komunikaci zejména v administrativních záležitostech a věcech vyšší závažnosti se užívá IS Bakaláři, komunikační modul Komens,
  2. být ve vyučovací době dostupný pro komunikaci s vyučujícím v jím určeném online systému – vyučujícím určený způsob distanční výuky se považuje za závazný,
  3. aktivně sledovat ve vyučovací době zprávy či pokyny vyučujících v jimi určených systémech, případně i svůj školní e-mailový účet (jelikož všechny výše uvedené online systémy jsou navázány
    na školní e-mailové adresy studentů i učitelů),
  4. v případě zapomenutí svých přístupových dat do výše uvedených systémů či na školní e-mailový účet se neprodleně postarat
    o nápravu situace prostřednictvím svého vedoucího učitele studijní skupiny(11) – udržování aktuálního přístupu je nezbytné i v rámci standardní výuky, jež se může doplňkově opírat i o online materiály,

l) student je povinen zachovat čestný a poctivý přístup při zpracovávání úkolů, seminárních prací, testů apod., které mu vyučující v rámci studia zadává; při zpracování těchto úkolů je povinen dbát zejména ochrany autorských práv (student řádně uvádí a cituje použité prameny),

m) nakládat hospodárně s vybavením a zařízením školy a se svěřenými věcmi,

n) šetřit majetek školy, chránit ho před poškozením,

o) neohrožovat bezpečnost a zdraví své i ostatních osob, dodržovat pravidla BOZP a protipožární ochrany,

p) bezodkladně hlásit pracovníkům školy všechny skutečnosti, které by mohly vést k ohrožení zdraví a života studentů, pracovníků školy či dalších osob ve škole, poškození nebo zcizení majetku a zařízení školy,

q) mít ve vyučovacích hodinách vypnutý mobilní telefon, notebook a nahrávací zařízení, neurčí-li vyučující jinak,

r) řádně pečovat o výkaz o studiu a případnou ztrátu neprodleně hlásit vedoucímu učiteli studijní skupiny (dále jen „VUSS“) nebo studijnímu oddělení,

s) zachovávat pravidla vhodného společenského stylu oblékání, odpovídajícího výkonu pracovní činnosti, tzn. u mužů vždy dlouhé kalhoty a triko nebo košile s dlouhým či krátkým rukávem a vhodná obuv (nikoli šortky, nátělník, žabky), u žen sukně nebo kalhoty a nevýstřední halenka, triko či košile (nikoli krátká minisukně, odhalené břicho),

t) v případě konání klasifikovaného zápočtu, zkoušky nebo absolutoria se k jejich vykonání student policista dostaví ve slavnostním stejnokroji PČR(12), ostatní studenti pak Smart Casual.

(3) Studenti mají zakázáno:

a) vnášet do areálu alkoholické nápoje a jiné omamné a psychotropní látky(13) v areálu školy, na pracovištích odborné praxe a při akcích organizovaných školou,

b) požívat a být ve vyučování pod vlivem alkoholických nápojů a jiných omamných látek v areálu školy, na pracovištích odborné praxe a při akcích organizovaných školou,

c) vnášet soukromé zbraně a střelivo do areálu školy; ve výjimečných případech lze tuto zbraň uložit do trezoru na služebně dozorčího školy,

d) kouřit tabákové výrobky, používat elektronické cigarety ve všech vnitřních prostorách školy; student může pro kouření využít pouze místa stanovená přílohou č. 2 tohoto školního řádu,

e) úmyslně poškozovat majetek školy a ubytovacího zařízení (případnou škodu je povinen uhradit podle ceny, za kterou se poškozený majetek školy v místě a čase obvykle prodává), nebo se souhlasem ředitele školy uvedením do původního stavu,

f) vnášet do školy pornografii a materiály nabádající k nenávisti a násilí vůči rasově, etnicky, sexuálně, socioekonomicky, politicky či jinak vymezeným skupinám,

g) pořizovat si jakékoliv zaznamenávání obrazu či zvuku v rámci školou používaných informačních a komunikačních systémů v režimu standardní a distanční výuky, rovněž sdílet textové či obrazové materiály poskytované studentům prostřednictvím těchto systémů bez povolení vyučujícího,

h) jakkoli svévolně zasahovat do studijního výkazu, měnit zápisy vyškrtáváním, gumováním, přelepováním nebo bělením,

i) manipulovat s elektrickým ovládáním žaluzií,

j) samostatně vstupovat (tzn. bez doprovodu zaměstnanců školy) do provozních částí areálu vymezených nebo určených v příloze.

V případě, že se student dopustí jednání, které je zakázáno v tomto ustanovení pod písmeny a) až f), považuje se takové jednání za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto školním řádem a ředitel školy zpravidla vyloučí studenta ze školy(14).

 

Čl. 10
Pravidla vzájemných vztahů studentů s pedagogickými pracovníky a dalšími zaměstnanci školy

 

(1) Pedagogičtí pracovníci a zaměstnanci školy vydávají studentům jen takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření, zejména pokyny směřující k zabezpečení řádného chodu školy a zajištění bezpečnosti a ochrany života, zdraví a majetku osob.

(2) Ve vzájemných vztazích se dodržují pravidla slušného chování, jednání a vystupování, rovněž kultura vyjadřování, obecně uznávaná pravidla občanského soužití, zdvořilosti a slušnosti. Při jednání s pedagogickými pracovníky školy student používá oslovení „pane učiteli“, „paní učitelko“, při jednání s policisty – pedagogickými pracovníky školy hodnostní označení např. „pane kapitáne“ / „paní kapitánko“.

(3) Pedagogický pracovník školy je oprávněn kdykoliv během výuky požadovat od studenta předložení studijního výkazu, zejména při konání klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky. Bez předložení výkazu není student k jejich vykonání připuštěn.

 

ČÁST PÁTÁ

 

Organizace a průběh vzdělávání

 

Čl. 11
Organizace výchovně vzdělávací činnosti

 

(1) Studium je organizováno formou dálkového vzdělávání v délce tří a půl roku.

(2) Dálková forma vzdělávání je tvořena samostatným studiem spojeným s konzultacemi. Kontaktními hodinami (hodiny přímé výuky – přednášky, semináře, konzultace) jsou dotovány především ty moduly, u nichž je pro zdárné ukončení modulu nezbytný přímý kontakt studentů s vyučujícími.

(3) Součástí vzdělávání je odborná praxe.

(4) Každý modul zařazený ve studijním plánu je na konci období ukončen předepsaným hodnocením.

(5) Vzdělávání je ukončeno absolutoriem.

(6) Výchovně-vzdělávací proces je plánován, organizován a vyhodnocován v souladu s obecně závaznými právními předpisy a resortními předpisy.

(7) Studenti jsou zařazeni do studijních skupin, které řídí v rozsahu svých pravomocí příslušní vedoucí učitelé studijních skupin.

(8) Základem výchovně-vzdělávacího procesu je výuka. Potřebám výuky jsou podřízeny všechny ostatní činnosti ve škole.

 

Čl. 12
Docházka do školy

 

(1) Studenti chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Po ukončení poslední vyučovací hodiny studenti neprodleně opustí areál školy způsobem stanoveným podle tohoto školního řádu.

(2) Pro příchod studentů do školy a odchod z ní je určen výhradně hlavní vchod z ulice Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9. Student využívá služební průkaz nebo přidělenou bezpečnostní identifikační kartu (BIK) pro evidenci své přítomnosti všude tam, kde je instalován bezpečnostní vstupní systém, zejména u hlavního vchodu školy.

(3) Studenti vstupují do areálu školy prostřednictvím přiložení služebního průkazu nebo použití identifikační karty (BIK) ke čtečce vstupního terminálu. Tímto přiložením se eviduje i přítomnost studenta. Bez použití služebního průkazu nebo identifikační karty (BIK) a jejich přiložení k bezpečnostnímu vstupnímu systému nelze do areálu školy vstoupit ani areál školy opustit. V případě, že si student zapomene služební průkaz nebo identifikační kartu (BIK) – musí se na bráně prokázat jiným platným dokladem, kterým prokáže svou totožnost(15). Pokud nemá student ani tento doklad, musí kontaktovat svého vedoucího učitele studijní skupiny nebo jeho nadřízeného, který si studenta na bráně fyzicky vyzvedne a dovede ho na výuku.

(4) Při příchodu do třídy student zkontroluje pořádek a čistotu v lavicích a případné nedostatky a závady hlásí neprodleně vyučujícímu. Při odchodu ze třídy student zanechá lavici a své okolí bez nepořádku, své osobní věci, vzdělávací pomůcky apod. si odnáší.

(5) Průběh výuky řídí vyučující.

(6) Výuka každé vyučovací hodiny v učebně (aule) je zahájena vstupem vyučujícího do učebny (auly) a končí pokynem vyučujícího.

(7) Na začátku každého období vyučující seznámí studenty s obsahem modulu, povinnou a doporučenou studijní literaturou a podmínkami hodnocení.

 

Čl. 13
Neúčast ve výuce, její kontrola a evidence, pravidla při omlouvání neúčasti ve výuce a na zkouškách

 

(1) Neúčast ve výuce:

a) Nemůže-li se student z předem známých příčin zúčastnit vyučování, zašle minimálně den předem příslušnému vedoucímu učiteli studijní skupiny zdůvodněnou omluvu z vyučování.

b) Student je povinen sdělit důvody své nepřítomnosti ve vyučování nejpozději do 5 kalendářních dnů od své absence ve výuce.

c) Příslušný vyučující zápisem v elektronické třídní knize IS Bakaláři zaznamená neúčast studenta ve výuce.

d) K omluvení nepřítomnosti ve vyučování využívá student elektronickou omluvenku v IS Bakaláři.

e) Po řádné a včasné omluvě vedoucí učitel studijní skupiny omluví neúčast studenta prostřednictvím IS Bakaláři.

(2) Neúčast na zkouškách:

a) Student je oprávněn v odůvodněných a doložených případech se omluvit z termínu hodnocení u učitele předmětu, který hodnocení provádí, avšak nejpozději den před jeho zahájením.

b) Ze zdravotních důvodů se může omluvit i dodatečně, ale omluvu musí doložit potvrzením ošetřujícího lékaře nejpozději do 5 kalendářních dnů od termínu určeného pro vykonání hodnocení.

c) Nedostaví-li se student k hodnocení ve stanoveném termínu bez řádné omluvy, nebo odstoupí-li od hodnocení po jeho zahájení či závažným způsobem poruší pravidla hodnocení, je klasifikován známkou nevyhověl.

d) Nedostaví-li se student k absolutoriu ze závažných důvodů a uzná-li předseda zkušební komise omluvu, má student právo konat absolutorium v náhradní termínu.

e) Jestliže se student nedostaví bez omluvy k absolutoriu, nebo jestliže mu omluva nebyla uznána, nebo byl z konání absolutoria vyloučen, nepovolí předseda zkušební komise konání absolutoria v náhradním termínu a student se posuzuje jako by u absolutoria nevyhověl.

 

Čl. 14
Organizace školního roku

 

(1) Školní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku. Dělí se na zimní a letní období, přičemž každé z nich končí zkouškovým obdobím. Termín zápisu stanoví ředitel školy.

(2) Přesné termíny pro každý školní rok stanoví studijní oddělení v dokumentu „Organizace školního roku pro vyšší odborné vzdělávání“. Začátek výuky, počet výukových týdnů a zkouškové období jsou stanoveny v učebním plánu podle následujícího harmonogramu:

Zimní období

Zápis do ročníku:

ve stanoveném termínu, zpravidla prvního soustředění v zimním období, nejpozději však do 30. září příslušného školního roku

Začátek výuky:

září příslušného školního roku

Délka výuky v období:

16 týdnů (dle organizace školního roku pro vyšší odborné vzdělávání)

Zkouškové období:

4 týdny v měsíci lednu (dle rozvrhu zkoušek), ve 4. ročníku 2 týdny v měsíci prosinci

Opravné zkoušky:

v měsíci lednu, únoru

II. termíny opravných zkoušek:

posledních 5 pracovních dnů měsíce dubna

Výběr volitelných modulů:

studenti si je zvolí dle nabídky v prvním soustředění zimního období

Konec období:

31. ledna

Absolutorium:

leden

 

Letní období

Začátek výuky:

únor příslušného školního roku

Délka výuky v období:

nejméně 14 týdnů (dle organizace školního roku pro vyšší odborné vzdělávání)

Zkouškové období:

4 týdny v měsíci červnu (dle rozvrhu zkoušek)

Opravné zkoušky:

v měsíci červnu a září, nejpozději do začátku II. termínů opravných zkoušek

II. termíny opravných zkoušek:

posledních 5 pracovních dnů měsíce září

Výběr povinně volitelných modulů

studenti si volí pro 3. ročník v měsíci dubnu 2. ročníku

Konec období:

31. srpna

 

Čl. 15
Časový harmonogram vyučování, vyučovacích hodin a přestávek

 

(1) Vyučování je soustředěno do dvou dnů, zpravidla středy a čtvrtka a termíny soustředění jednotlivých ročníků jsou zveřejňovány na webových stránkách školy skolamv.cz: studující – Vyšší policejní škola – termíny soustředění.

(2) Časovou jednotkou plánování výuky je vyučovací hodina v délce 45 minut. Počet vyučovacích hodin v určitém dni, jejich začátek, konec a přestávky mezi nimi stanoví rozvrh hodin, který je studentům dostupný v IS Bakaláři.

(3) Vyučovací hodiny začínají a končí podle časového harmonogramu vyučovacích hodin a přestávek.

(4) Studenti jsou povinni se seznámit s termíny soustředění a rozvrhem výuky a řídit se jimi.

Harmonogram vyučovacích hodin

0. hodina

07:10 – 07:55

přestávka

07:55 - 08:00

1. hodina

08:00 – 08:45

přestávka

08:45 - 08:55

2. hodina

08:55 – 09:40

přestávka

09:40 - 10:00

3. hodina

10:00 – 10:45

přestávka

10:45 - 10:55

4. hodina

10:55 – 11:40

přestávka

11:40 - 11:50

5. hodina

11:50 – 12:35

přestávka

12:35 - 12:45

6. hodina

12:45 – 13:30

přestávka

13:30 - 13:40

7. hodina

13:40 – 14:25

přestávka

14:25 - 14:30

8. hodina

14:30 – 15:15

přestávka

15:15 – 15:20

9. hodina

15:20 – 16:05

přestávka

16:05 – 16:25

10.  hodina

16:25 – 17:10

Konec výuky

 

(5) Přestávka na oběd je dána platným rozvrhem pro jednotlivé ročníky vyšší policejní školy.

(6) Zrušit nebo zkrátit výuku je oprávněn pouze ředitel školy nebo zástupce ředitele školy pro vzdělávání a výchovu.

(7) Studenta z výuky může odůvodněně uvolnit vyučující. O uvolnění z výuky vyučující provede zápis do elektronické třídní knihy IS Bakaláři.

(8) Pobyt a pohyb studenta po škole je vymezen rozvrhem hodin.

 

Čl. 16
Vzdělávací program a učební plán

 

(1) Vzdělávací program stanoví, ze kterých modulů jsou předepsány zápočty, klasifikované zápočty, zkoušky a absolutorium.

(2) Vzdělávací program je konkretizován učebním plánem.

(3) Učební plán stanoví zejména časovou dotaci jednotlivých modulů, obsah a formu výuky a způsob ověřování výsledků vzdělávání. Dále stanoví, které moduly jsou povinné, povinně volitelné a volitelné.

 

Čl. 17
Formy a metody výuky

 

(1) Základními formami výuky jsou přednášky, semináře, cvičení, praktické činnosti a odborná praxe.

(2) Při přípravě studentů na cvičení, zápočty, klasifikované zápočty, zkoušky a absolutorium je možné využívat individuálních konzultací. Termíny konzultací stanoví vyučující daného modulu po dohodě se studentem, přičemž některé konzultace může vyučující uložit jako povinné.

(3) Samostatným studiem jako jednou z forem studia se studenti připravují na zvládnutí předepsaného rozsahu a obsahu vzdělávání. Studenti mohou využívat také studijního fondu školní knihovny.

(4) V průběhu vzdělávání se studenti dálkové formy studia zúčastní odborné praxe, která je součástí jejich přípravy. Hlavním úkolem odborné praxe je upevnění znalostí získaných při studiu, rozvoj praktických dovedností a získání zkušeností s jejich aplikací v praxi. Doba, délka a obsah odborné praxe jsou určeny vzdělávacím programem a učebním plánem.

 

Čl. 18
Odborná praxe

 

(1) Na základě dohody mezi školou a PČR(16) studenti vykonávají odbornou praxi na vybraných útvarech a jiných odborných pracovištích podle služebního či pracovního zařazení. Studenti ve služebním poměru a zaměstnanci PČR konají praxi na základě příslušné „Smlouvy o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách jejího konání“ uvedené v příloze č. 1 tohoto školního řádu, kterou jim předkládá škola. Tuto smlouvu schvaluje a podepisuje ředitel školy. Studenti v civilní oblasti mají povinnost vykonat odbornou praxi dle vlastní volby, zpravidla na útvarech PČR, popř. jiné instituci bezpečnostně právního charakteru. I zde platí stejná povinnost předložit smlouvu o obsahu a konání odborné praxe, kterou schvaluje a podepisuje ředitel školy.

(2) Modul odborná praxe je organickou součástí učebního plánu vzdělávacího programu. Rozsah odborné praxe činí 150 hodin a je vykonávána v průběhu měsíců červen, červenec a srpen prvního a druhého ročníku studia. Studenti při ní aplikují vlastní zkušenosti získané jak z teorie, tak z praxe. V průběhu praxe student plní úkoly ze své náplně služebních činností nebo pracovní náplně a shromažďuje podklady ke zpracování případové studie.

(3) V průběhu odborné praxe student zpracovává odbornou studii formou zápočtové práce podle podmínek stanovených v příloze č. 2 tohoto školního řádu. Pro zpracování práce je mu určen konzultant, zpravidla vedoucí učitel studijní skupiny.

(4) Úspěšné vykonání odborné praxe se hodnotí udělením zápočtu.

(5) Započtení odborné praxe provede konzultant po splnění všech stanovených podmínek. Tyto podmínky zahrnují zejména odevzdání zápočtové práce dle stanovených požadavků a potvrzení o absolvování odborné praxe na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu.

(6) Zapsání zápočtu do studijního výkazu bude provedeno zpravidla nejpozději během prvního soustředění zimního studijního období následujícího ročníku.

(7) V případě, že student nesplní termín jakékoliv podmínky k udělení zápočtu z modulu Odborná praxe, nebude mu započtena a nemůže být zapsán do následujícího ročníku.

(8) Studentům, kteří se z vážných důvodů nemohli zúčastnit odborné praxe, může ředitel školy na jejich žádost povolit konání odborné praxe v náhradním termínu. V takových případech se postupuje podle čl. VII tohoto školního řádu.

 

Čl. 19
Kybernetická bezpečnost a datové sítě školy

 

(1) Studentům je zakázaná svévolná manipulace se školními počítači, nebo jinými obdobnými zařízeními školy umožňujícími přístup do internetové sítě.

(2) Jakákoli hesla poskytnutá školou za účelem přístupu do informačních a komunikačních systémů (Bakaláři, Microsoft Teams, školní e-mailový účet, případně Moodle), počítačů a datových sítí školy, nebo jiných obdobných zařízení a programů, student nesděluje další osobě a chrání je proti zneužití.

(3) V případě zapomenutí svých přístupových dat do výše uvedených systémů se musí neprodleně postarat o nápravu situace prostřednictvím svého VUSS. Udržování aktuálního přístupu je nezbytné i v rámci standardní výuky, jež se může doplňkově opírat i o online materiály.

(4) Student nesmí zneužít nedbalosti jiného uživatele (např. opomenuté odhlášení) k tomu, aby pracoval pod cizí identitou.

(5) Student se nesmí žádnými prostředky pokoušet získat přístupová práva, která mu nebyla přidělena.

(6) V areálu školy je studentům k dispozici bezdrátová síť Wi-Fi, sloužící pro připojení k internetu jak na zařízeních školy, tak na jejich vlastních zařízeních. Provoz na síti je monitorován. Pro připojení studentských zařízení je určena síť VPS_HOST. Rychlost a prostupnost této sítě je regulována a omezena. Studentům je pro připojení poskytnuto heslo. Wi-Fi není určena ke stahování velkého množství dat.

(7) Školní Wi-Fi síť využívají studenti ve výuce podle pokynů učitele, ve volném čase podle potřeby.

(8) Studenti jsou povinni přistupovat k používání sítě korektně, dodržovat zásady netikety.

(9) Ve školních datových sítích je zakázáno:

a) vyhledávat, prohlížet, tisknout a šířit elektronické dokumenty s pornografickým nebo národnostně a nábožensky urážlivým obsahem, stránky propagující rasismus, násilí nebo podněcující k užívání návykových látek,

b) stahovat a distribuovat nelegální obsah a větší objemy dat (programy, filmy apod.),

c) používat internet pro zesměšňování, pomlouvání, šikanovaní apod.,

d) provozovat hazardní hry a vše, co je neslučitelné s platnými právními předpisy.

(10) Uživatel datové sítě školy musí respektovat všechna autorská práva stanovená platnými právními předpisy.

(11) Škola neodpovídá za škody způsobené uživateli v důsledku výpadku sítě, opožděného dodání či poškození dat, ani za škody vzniklé chybným nastavením uživatelského zařízení na službu Wi-Fi.

 

Čl. 20
Zásady použití umělé inteligence ve výuce a při tvorbě prací

 

(1) Všechny technologie, materiály a data založené na umělé inteligenci (AI), využívané ve školním prostředí pro školní projekty apod., musí být používány v souladu s etickými normami, zákonem o ochraně osobních údajů a dalšími příslušnými zákony a nařízeními(17).

(2) Studenti mají právo na přístup k výukovým materiálům, které vysvětlují principy fungování AI, její možnosti i omezení,

(3) AI může být využívána k podpoře výuky, ale nikoli k nahrazení pedagogů. Využití AI musí být vždy v souladu s pedagogickými cíli a hodnotami školy.

(4) AI nástroje a algoritmy používané pro hodnocení studentů musí být transparentní, spravedlivé a nesmí diskriminovat žádného studenta.

(5) Studenti mají právo používat AI při zpracování např. seminární práce, absolventské práce nebo při výuce, skupinové práci apod., nikoliv však během ústního zkoušení nebo psaní písemné práce. Pokud je AI využita jako pomoc při vytváření seminární nebo absolventské práce, musí být toto užití správně a jasně citováno.

(6) Plagiátorství včetně použití AI k vytváření nebo modifikaci děl, která jsou následně prezentována jako výhradně studentovo dílo, je striktně zakázáno. To se týká jak přímého kopírování, tak i modifikace originálního obsahu bez náležitého citování původního zdroje. V případě zjištění plagiátu bude postupováno dle tohoto školního řádu.

 

Čl. 21
Organizace vzdělávání v případě pandemických a jiných mimořádných opatření

 

(1) Onemocní-li student nebo dostal-li se do styku s infekční chorobou, oznámí to neprodleně škole. Takový student se může zúčastnit výuky jen na základě rozhodnutí příslušného ošetřujícího lékaře nebo souhlasného stanoviska krajské hygienické stanice (odboru zdravotnického zabezpečení Ministerstva vnitra České republiky) popř. po uplynutí infekční lhůty bez příznaků infekčního onemocnění doloží o tomto stavu čestné prohlášení(18).

(2) V případě nařízené karantény nebo prokázaného onemocnění studenta infekční chorobou je student povinen neprodleně o této skutečnosti školu informovat.

(3) Student nesmí navštěvovat vyučovací hodiny, ve kterých není zapsán.

(4) Všichni vyučující jsou povinni využívat určené nástroje distanční výuky školy.

(5) V případě, že je nařízením karantény nebo mimořádnými opatřeními znemožněna osobní přítomnost studentů ve škole, pak mohou nastat následující situace.

  • Prezenční výuka – opatření či karanténa se týká pouze omezeného počtu studentů, který nepřekročí více než 50 % účastníků konkrétní studijní skupiny. Výuka těch, kteří zůstávají ve škole, pokračuje běžným způsobem. Pedagog nemá povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem. Doporučuje se, pokud to organizační možnosti školy dovolí, poskytovat dotčeným studentům studijní podporu na dálku. Studenti v karanténě se zapojují na bázi dobrovolnosti a s ohledem na své individuální podmínky.
  • Smíšená výuka – opatření či karanténa se týká více než 50 % účastníků konkrétní studijní skupiny. Pedagog je povinen vést prezenční
    a distanční výuku studentů. Distančním způsobem vzdělává studenty, kterým je zakázána účast na prezenční výuce. Ostatní studenti pokračují v prezenčním vzdělávání.

(6) Účast na distanční výuce je pro studenty povinná. Student je svou neúčast povinen omluvit stejným způsobem jako při prezenční výuce.

(7) Další podmínky k distančnímu vzdělávání jsou stanoveny pokynem ředitele školy „Podmínky realizace distančního vzdělávání ve Vyšší policejní škole a Střední policejní škole Ministerstva vnitra v Praze“(19).

 

Čl. 22
Ubytování a strava

 

(1) Studenti jsou ubytováváni ve dnech školní výuky v ubytovacích zařízeních školy podle kapacitních možností a v souladu s platným ubytovacím řádem.

(2) Studenti se mohou ve dnech školní výuky ve škole stravovat ve školní jídelně pouze za úhradu.

 

ČÁST ŠESTÁ

 

Hodnocení výsledků vzdělávání studentů a klasifikační řád

 

Čl. 23
Hodnocení studia

 

(1) Hlavními formami hodnocení studia jsou:

a) průběžné hodnocení,

b) zápočet (Z),

c) klasifikovaný zápočet (KZ),

d) zkouška (ZK).

(2) Všechny moduly, které jsou uvedeny v učebním plánu, musí být zakončeny dle platného vzdělávacího programu, tj. zápočtem, klasifikovaným zápočtem nebo zkouškou. Podmínky udělení zápočtu a klasifikovaného zápočtu stanovují vyučující jednotlivých modulů v souladu s příslušným vzdělávacím programem.

(3) Zápočty, klasifikované zápočty a zkoušky se konají v termínech stanovených v souladu s časovým plánem školního roku.

(4) Výsledky klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky jsou hodnoceny známkami:

a) výborně (1),

b) velmi dobře (2),

c) dobře (3),

d) nevyhověl/a (4)

(5) Slovní klasifikaci a) až c) zapisuje s datem vykonání příslušný zkoušející do výkazu o studiu a zároveň zapisuje číselnou klasifikaci do přehledu zápočtů, klasifikovaných zápočtů a zkoušek dané studijní skupiny v IS Bakaláři. Výsledek absolutoria se slovně zapisuje také do protokolu o absolutoriu. Za správnost a včasné zapsání hodnocení zodpovídá učitel, který hodnocení provedl.

(6) Hodnocení „nevyhověl/a“ se do výkazu o studiu a informačního systému Bakaláři zapisuje jen v případě posledního neúspěchu v termínu hodnocení stanoveném ředitelem školy.

(7) V případě, že si student na začátku zimního a letního období zvolí volitelný modul, je jeho povinností modul zakončit požadovaným stupněm dosaženého vzdělání – zápočtem. V případě, že se tak nestane, bude na danou věc pohlíženo jako na nesplnění požadavku studijního období.

(8) Během distanční výuky jsou studenti hodnoceni stejným způsobem jako u běžné prezenční výuky.

(9) V průběhu období mohou vyučující provádět kontrolu studia kontrolními otázkami, zadáváním písemných prací, testy, zadáváním samostatných úkolů, seminárními pracemi apod.

(10) Termíny zkoušek a klasifikovaných zápočtů vypisuje vyučující příslušného modulu v dostatečném počtu pro hodnocení ve zkouškovém období, případně období pro opravné zkoušky dle organizace školního roku v čl. 13 tohoto školního řádu. Termíny zápočtu si v průběhu školního roku určuje vyučující individuálně.

(11) Chování studenta se neklasifikuje.

(12) K úspěšnému ukončení vzdělávání musí student splnit podmínky vzdělávacího programu, a to:

a) získat v každém období předepsaná hodnocení,

b) úspěšně ukončit poslední ročník vzdělávání,

c) úspěšně vykonat absolutorium.

 

Čl. 24
Zápočet

 

(1) Zápočtem vyučující potvrzuje, že student splnil stanovené požadavky, absolvoval předepsané semináře a cvičení, získal požadované znalosti, dovednosti a návyky a případně odevzdal požadované samostatné práce v předepsané kvalitě.

(2) Udělení zápočtu zapisuje slovem „započteno“ s datem vykonání příslušný vyučující do výkazu o studiu a zároveň do přehledu zápočtů dané studijní skupiny v informačním systému Bakaláři. Neudělení zápočtu se nezapisuje.

(3) Podmínky pro udělení zápočtů a časové rozložení zadávaných úkolů a průběžné kontroly studia oznámí vyučující studentům během prvního soustředění v daném období.

(4) Pokud student nevyhoví požadavkům pro udělení zápočtu, stanoví mu vyučující opravný termín pro splnění požadavků, a to nejpozději do konce termínu určeného pro opravné zkoušky. Jestliže student nevyhoví požadavkům ani v tomto termínu, může požádat písemně do 3 pracovních dnů od konání tohoto opravného termínu ředitele školy o povolení splnit hodnocení v druhém opravném termínu. Ředitel školy stanoví termín vykonání druhého opravného termínu.

 

Čl. 25
Klasifikovaný zápočet a zkouška

 

(1) Při klasifikovaném zápočtu se hodnotí, jak student splnil požadavky klasifikovaného zápočtu, stejně jako u zkoušky, známkou.

(2) Zkouškami se ověřují vědomosti studenta z příslušného modulu a jeho schopnost tvořivě uplatňovat teoretické poznatky v praxi.

(3) Klasifikovaný zápočet nebo zkouška mohou mít formu ústní (včetně on-line), písemnou, praktickou nebo kombinovanou. Student je povinen dostavit se ke klasifikovanému zápočtu nebo zkoušce v zapsaném termínu.

(4) Pokud se student v řádném zkouškovém období k některému z hodnocení nedostaví, je povinen svou neúčast omluvit a řádně odůvodnit. Pokud vyučující modulu uzná důvody neúčasti studenta na hodnocení, stanoví mu náhradní termín pro vykonání klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky.

(5) Pokud se student v řádném zkouškovém období k některému z hodnocení nedostaví, řádně svou neúčast neomluví, nebo neuzná-li vyučující modulu důvody neúčasti na hodnocení, student se posuzuje, jako by v hodnocení nevyhověl.

(6) Pokud student klasifikovaný zápočet nebo zkoušku úspěšně nevykoná, může je opakovat ve dvou opravných termínech. První a druhý opravný termín studentu stanoví zkoušející, a to nejpozději do konce období určeného pro konání opravné zkoušky. Jestliže student nevyhoví požadavkům ani v těchto termínech, může požádat písemně do 3 pracovních dnů od konání těchto opravných termínů ředitele školy na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu o komisionální přezkoušení, popř. o opakování ročníku.

(7) Známku z klasifikovaného zápočtu a zkoušky zapisuje zkoušející slovně spolu s datem vykonání a vyznačením řádného nebo opravného termínu, do výkazu o studiu a současně do informačního systému Bakaláři.

 

Čl. 26
Hodnocení v náhradním termínu

 

(1) V případě, že nelze studenta hodnotit ze závažných důvodů ve zkouškovém období nebo období pro opravné zkoušky, určí ředitel školy termín, do kterého má být hodnocení studenta ukončeno. Hodnocení musí být ukončeno nejpozději do konce následujícího období.

(2) Za hodnocení v náhradním období se nepovažuje vykonání zápočtu, klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky v opravných termínech.

(3) O hodnocení v náhradním termínu žádá student na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu.

(4) Za závažné důvody k hodnocení v náhradním termínu se považuje:

a) dlouhodobé onemocnění studenta potvrzené lékařem,

b) řádně odůvodněné závažné rodinné problémy,

c) vyslání studenta na služební misi ­prokázané vysílacím rozkazem nadřízeného funkcionáře,

d) nepřetržitý výkon služebních povinností, potvrzený nadřízeným pracovníkem.

(5) Na jiné důvody nebude v případě žádosti hodnocení v náhradním termínu přihlíženo.

 

Čl. 27
Komisionální přezkoušení

 

(1) Komisionální zkouška se koná v případě:

a) druhé opravné zkoušky,

b) žádosti studenta o přezkoušení z důvodu pochybností o správnosti hodnocení,

c) rozdílových zkoušek.

(2) Komise pro komisionální zkoušky je nejméně tříčlenná. Komisi jmenuje ředitel školy. Jejím předsedou je ředitel školy nebo jím pověřený učitel, dalšími členy jsou zkoušející učitel daného modulu a přísedící, který má odbornou kvalifikaci pro výuku téhož nebo příbuzného modulu. Pokud je ředitel školy zároveň vyučujícím, jmenuje předsedu komise Odbor bezpečnostního výzkumu a policejního vzdělávání Ministerstva vnitra České republiky.

(3) O průběhu komisionální zkoušky vede komise protokol.

(4) Výsledek komisionální zkoušky oznámí studentovi předseda komise v den konání zkoušky.

(5) Student může v jednom dni konat pouze jednu komisionální zkoušku.

(6) Rozhodnutí komise o klasifikaci je konečné, bez možnosti odvolání.

(7) Odstoupí-li student od zkoušky po jejím zahájení, nedostaví-li se ke zkoušce bez omluvy nebo nebyla-li jeho omluva uznána, posuzuje se, jako by zkoušku vykonal neúspěšně.

 

Čl. 28
Absolutorium

 

(1) Absolutorium je závěrečnou odbornou zkouškou, která zahrnuje:

a) zkoušku z odborných modulů,

b) zkoušku z cizího jazyka,

c) obhajobu absolventské práce.

(2) Podmínkou pro vykonání absolutoria je úspěšné ukončení posledního ročníku vzdělávání a odevzdání absolventské práce, kterou vedoucí práce doporučí k obhajobě.

(3) Ředitel školy vyhlásí nejméně 1 termín pro řádné konání absolutoria.

(4) Předsedu zkušební komise jmenuje Ministerstvo vnitra České republiky, další členy zkušební komise jmenuje ředitel školy.

(5) Průběh absolutoria řídí a za činnost komise odpovídá její předseda. Průběh absolutoria se zapisuje do protokolu, který se po skončení absolutoria předává na studijní oddělení.

(6) Neprospěl-li student z některé zkoušky nebo neobhájil-li absolventskou práci, může konat opravnou zkoušku z této zkoušky nebo obhájit absolventskou práci do 6 měsíců od řádného termínu absolutoria. Opravnou zkoušku nebo opravnou obhajobu absolventské práce je možné konat nejvýše dvakrát, a to v termínu stanoveném ředitelem školy.

(7) Student přestává být studentem školy dnem následujícím po dni, kdy úspěšně vykonal absolutorium. Nevykonal-li student úspěšně absolutorium, přestává být studentem 31. ledna školního roku, v němž měl vzdělávání řádně ukončit

(8) Student může absolutorium vykonat nejpozději do 5 let od data, kdy přestal být studentem VOŠ.

 

Čl. 29 
Absolventská práce

 

(1) Absolventská práce je obsahově souvislá a ucelená odborná písemná práce, kterou student zpracovává v závěru studia.

(2) Základem dobře napsané absolventské práce je studium odborné literatury, volba postupu práce a výběr vhodné aplikační metody.

(3) Práce má formu teoreticko-praktické nebo výzkumně-průzkumné práce, v níž se ověřují vědomosti a dovednosti studenta, které získal během studia vzdělávacího programu.

(4) Prací student prokazuje schopnost samostatně a věcně správně pojednat na vybrané téma, pracovat s odbornou literaturou, stylisticky a typograficky zpracovat odbornou problematiku širšího rozsahu.

(5) Způsob výběru tématu absolventské práce, zásady její tvorby a hodnocení jsou obsahem přílohy č. 3 „Metodický návod k tvorbě absolventské práce a jejímu hodnocení“ tohoto školního řádu.

 

Čl. 30 
Hodnocení absolutoria a absolventské práce

 

(1) O klasifikaci při absolutoriu rozhoduje komise hlasováním v neveřejném zasedání v den konání absolutoria. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy komise.

(2) Výsledky obhajoby absolventské práce a jednotlivých zkoušek jsou hodnoceny známkami:

a) výborně (1)

b) velmi dobře (2),

c) dobře (3),

d) nevyhověl/a (4).

(3) Celkové hodnocení studenta u absolutoria se vyjadřuje stupni:

a) prospěl s vyznamenáním – student není hodnocen u obhajoby absolventské práce a u žádné zkoušky známkou horším než velmi dobře (2) a průměrný prospěch studenta při absolutoriu není horší než 1,50,

b) prospěl – student není hodnocen u obhajoby absolventské práce a u žádné zkoušky známkou horší než dobře (3),

c) neprospěl – student byl u obhajoby absolventské práce, nebo u některé zkoušky hodnocen známkou nevyhověl/a (4).

(4) Celkové hodnocení absolutoria včetně hodnocení jeho jednotlivých částí oznámí studentovi předseda zkušební komise v den, v němž student konal absolutorium.

 

Čl. 31 
Uzavírání ročníku

 

(1) Splní-li student předepsané zápočty, klasifikované zápočty a zkoušky za zimní a letní období školního roku, předá na konci školního roku svůj výkaz o studiu na studijní oddělení školy k uzavření ročníku.

(2) Pokud student ve stanoveném termínu neuzavře ročník, nesplní stanovené podmínky a nepožádá ředitele školy o opakování ročníku nebo mu opakování ročníku není povoleno nebo mu není povolen podmíněný zápis, je studium ukončeno podle tohoto školního řádu. Dnem ukončení studia je den následující po dni stanoveném pro zápis do vyššího ročníku.

 

Čl. 32
Opakování ročníku

 

(1) Ředitel školy může studentovi, který nesplnil podmínky stanovené vzdělávacím programem pro příslušný ročník, povolit opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.

(2) Řádně odůvodněnou žádost o povolení opakování ročníku na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu podává student řediteli školy cestou vedoucího učitele studijní skupiny, který ji doplní o své písemné stanovisko.

(3) Neprospěl-li student u některého z hodnocení ani v druhém opravném termínu anebo nesplnil podmínky podmíněného zápisu, může ředitele školy písemně požádat o opakování ročníku.

(4) Opakování ročníku je v průběhu vzdělávání možno povolit pouze jednou.

(5) Student, který neuspěl u třech a více hodnocení (nezískal tři zápočty, klasifikované zápočty či zkoušky podle vzdělávacího programu), je vyloučen ze vzdělávání bez možnosti opakování ročníku.

(6) Žádost dle bodu 2 je nutné podat nejpozději do 31. srpna příslušného školního roku nebo nejpozději v den, kdy student neprospěl při hodnocení v náhradním termínu.

 

Čl. 33
Přerušení vzdělávání

 

(1) Ředitel školy může studentovi na jeho žádost přerušit vzdělávání, a to na dobu nejdéle dvou let. Po dobu přerušení vzdělávání není studentem školy.

(2) Řádně odůvodněnou žádost o přerušení vzdělávání na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu podává student řediteli školy cestou vedoucího učitele studijní skupiny, který ji doplní o své písemné stanovisko.

(3) Student může přerušit vzdělávání nejdříve po řádném ukončení zimního období prvního ročníku.

(4) Při schválené žádosti o přerušení vzdělávání odevzdá student i výkaz o studiu. Výkaz o studiu zůstává po dobu přerušení studia v úschově na studijním oddělení školy.

(5) Pominou-li důvody přerušení vzdělávání a nebrání-li tomu jiné závažné okolnosti, může ředitel školy na písemnou žádost studenta přerušení ukončit i před uplynutím doby přerušení.

(6) Po uplynutí doby přerušení vzdělávání se student zapisuje do toho ročníku, v němž mu bylo vzdělávání přerušeno.

(7) Pokud se student do uplynutí lhůty přerušení vzdělávání nezapíše ke studiu, je mu studium ukončeno dnem uplynutí lhůty povoleného přerušení studia.

(8) Ředitel školy je povinen přerušit vzdělávání studentce z důvodu těhotenství a mateřství, jestliže praktická příprava probíhá na pracovištích nebo ve formě prací zakázaných těhotným ženám a matkám do konce devátého měsíce po porodu, nebo jestliže vyučování podle lékařského posudku ohrožuje těhotenství studentky.

 

Čl. 34
Zanechání vzdělávání

 

(1) Student může zanechat vzdělávání na základě písemného sdělení na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu doručeného řediteli školy.

(2) Student přestává být studentem školy dnem následujícím po dni doručení tohoto sdělení řediteli školy, popřípadě dnem uvedeným ve sdělení o zanechání vzdělávání, pokud jde o den pozdější.

(3) Studentovi, který zanechal studia, bude na jeho žádost vydáno potvrzení o době studia a o úspěšně vykonaných hodnoceních.

(4) Za zanechání studia se též považuje situace, kdy student řádně neomluví svou neúčast ve výuce a na písemnou výzvu ředitele školy, ve lhůtě 3 týdnů od doručení této výzvy, do školy nenastoupí nebo důvody své nepřítomnosti nedoloží. Posledním dnem této lhůty přestává být studentem školy.

(5) Záznam o zanechání studia bude uveden ve školní matrice studijní skupiny a ve výkazu o studiu.

 

Čl. 35
Přestup z jiné školy

 

(1) Ředitel školy může povolit studentovi přestup z jiné vyšší odborné školy.

(2) V rámci rozhodování o přestupu studenta, zejména pokud má při přestupu dojít ke změně oboru vzdělání, může ředitel školy stanovit rozdílovou zkoušku a určit její obsah, rozsah, termín a kritéria jejího hodnocení.

(2) Škola uznává pouze ty zkoušky a klasifikované zápočty, které byly klasifikovány stupněm „výborně“ a „velmi dobře“.

 

Čl. 36
Ukončení vzdělávání

 

(1) Vzdělávání končí úspěšným vykonáním absolutoria.

(2) Absolutorium lze vykonat nejpozději do pěti let od úspěšného ukončení posledního ročníku vzdělávání.

(3) Dokladem o dosažení vyššího odborného vzdělání je vysvědčení o absolutoriu a diplom absolventa vyšší odborné školy.

(4) Označení absolventa vyšší odborné školy je „diplomovaný specialista“ (zkráceně „DiS.“), které se uvádí za jménem.

 

ČÁST SEDMÁ

 

Výchovná opatření

 

Čl. 37
Pochvaly, jiná ocenění a kázeňská opatření

 

(1) Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Výchovná opatření uděluje ředitel školy.

(2) Soustavu výchovných opatření tvoří:

a) Pochvaly nebo jiná ocenění

  • pochvala ředitele školy,
  • jiná ocenění (plaketa, medaile ředitele školy, ocenění MŠMT apod.).

b) Kázeňská opatření

  • důtka ředitele školy,
  • podmíněné vyloučení ze školy,
  • vyloučení ze školy.

(3) Pochvalu nebo jiné ocenění může udělit studentovi ředitel školy za výrazný mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní či mimoškolní iniciativy, za záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobé vynikající studijní výsledky.

(4) Ředitel školy může v případech závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem či jiným vnitřním řádem rozhodnout o uložení kázeňského opatření. V případě zvlášť závažného zaviněného porušení školního řádu o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení studenta ze školy. Důvodem pro uložení kázeňského opatření může být zejména porušení ustanovení čl. 9 tohoto školního řádu.

(5) Podnět k výchovnému opatření dává odpovídající vedoucí učitel studijní skupiny na příslušném formuláři v příloze č. 1 tohoto školního řádu zástupci ředitele školy pro vzdělávání a výchovu cestou sekretariátu ředitele školy, který ho zaeviduje v elektronickém systému spisové služby a přidělí číslo jednací. Po schválení, projednání, a předání výchovného opatření studentovi se jeho udělení či uložení vkládá studijním oddělením do matriky studenta a vedoucí učitel studijní skupiny zaznamenává výchovné opatření do IS Bakaláři.

(6) V případě podmíněného vyloučení studenta ze školy stanoví ředitel školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se student v průběhu zkušební lhůty jakéhokoliv dalšího zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo tímto školním řádem, rozhodne ředitel školy zpravidla o jeho vyloučení.

(7) Zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky studenta vůči pracovníkům školy nebo vůči ostatním studentům nebo žákům školy se vždy považují za zvláště závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto školním řádem a ředitel vyloučí studenta ze školy.

(8) V případě podmíněného vyloučení či vyloučení studenta ze školy se jedná o rozhodování ve správním řízení dle správního řádu(20). Ve škole vede v těchto případech správní řízení zástupce ředitele školy pro vzdělávání a výchovu pověřený pro tyto případy ředitelem školy. Podkladový materiál zajišťuje preventivní tým ve spolupráci s vedoucím učitelem studijní skupiny, případným dotčeným vyučujícím, nebo pracovníkem školy. Vždy se vyslechne i stanovisko studenta.

(9) O podmíněném vyloučení nebo o vyloučení studenta rozhodne ředitel školy do dvou měsíců ode dne, kdy se o jeho provinění dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se student provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je kvalifikováno jako trestný čin nebo provinění podle zvláštního právního předpisu(21). Student přestává být studentem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější. Proti rozhodnutí o vyloučení se student může prostřednictvím ředitele školy písemně odvolat do patnácti kalendářních dnů ode dne oznámení rozhodnutí.

(10) Studentovi, který byl ze studia vyloučen, bude na jeho žádost vydáno potvrzení o době studia a o úspěšně vykonaných hodnoceních.

(11) Záznam o vyloučení bude zaznamenán v matrice studenta a ve výkazu.

 

ČÁST OSMÁ

 

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana

 

Čl. 38

 

(1) Účelem zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany je předcházet vzniku mimořádných událostí a poškození zdraví studentů.

(2) Studenti jsou povinni:

a) Absolvovat školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany na začátku školního roku (v případě přestupu z jiné školy bezprostředně po zahájení studia).

b) Neohrožovat bezpečnost a zdraví své i ostatních osob, dodržovat pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany dle platné dokumentace školy.

c) Oznámit ihned vyučujícímu nebo vedoucímu učiteli studijní skupiny úraz, nevolnost a všechny nedostatky a závady, které by mohly ohrozit bezpečnost studentů, a dále postupovat podle jeho pokynů.

d) Dodržovat pořádek na schodištích, chodbách a v učebnách.

e) Dodržovat pořádek na ubytovně, v posilovně, knihovně, jídelně a v celém areálu školy.

f) Zdržet se obsluhy zařízení, pro něž nejsou zaškoleni ani zaučeni.

g) Dodržovat zákaz kouření v celém areálu školy mimo vyhrazená místa dle přílohy č. 2 tohoto školního řádu.

 

ČÁST DEVÁTÁ

 

Závěrečná ustanovení

 

Čl. 39

 

(1) Ředitel školy může v jednotlivých případech rozhodnout o odlišném postupu oproti tomuto školnímu řádu.

(2) Tento školní řád bude k dispozici:

a) v elektronické podobě bude vyvěšen na webových stránkách školy(22),

b) v listinné podobě na sekretariátu školy,

c) u zástupce ředitele pro vzdělávání a výchovu.

(3) K zajištění úkolů tohoto pokynu u k l á d á m:

a) zástupci ředitele sekce ekonomiky a provozu, zástupci ředitele centra pro jazykové a další vzdělávání a vedoucím oddělení sekce výchovy a vzdělávání Praha seznámit všechny dotčené podřízené s tímto pokynem a seznámení dokumentovat,

b) zástupci ředitele školy pro vzdělávání a výchovu zajistit zveřejnění tohoto školního řádu dle bodu 2,

c) Vedoucím učitelům studijních skupin, vždy na počátku školního roku a dále dle potřeby seznámit s obsahem tohoto školního řádu všechny studenty dotčených oborů vzdělávání a seznámení zadokumentovat v elektronické třídní knize IS Bakaláři.

(4) Tento pokyn nabývá platnosti a účinnosti dne 1. září 2024 a zároveň se ruší pokyn ředitele školy č. 93/2023.

(5) Kontrolou plnění a aktuálnosti tohoto pokynu ředitele školy pověřuji zástupce ředitele školy pro vzdělávání a výchovu.

(6) Přílohou tohoto pokynu ředitele školy je:

a) Příloha č. 1: Formuláře související s výchovně-vzdělávacím procesem studentů,

b) Příloha č. 2: Metodický návod k tvorbě zápočtové práce a jejímu hodnocení,

c) Příloha č. 3: Metodický návod k tvorbě absolventské práce a jejímu hodnocení,

d) Příloha č. 4: Vymezení provozních částí areálu.

 -------------------------------------------------

Vysvětlivky:

 

[1] Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vyhláška MV č. 2/2006 Sb., kterou se pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem vnitra provádějí některá ustanovení školského zákona, ve znění pozdějších předpisů,

[2] Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

[3] Doklad totožnosti obsahující vlastní fotografii a osobní údaje, tj. jméno, příjmení, datum narození, bydliště (občanský průkaz, cestovní pas nebo jiný doklad totožnosti, ze kterého jsou výše uvedené údaje patrné).

[4] Vyhláška č. 2/2006, kterou se pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem vnitra provádějí některá ustanovení školského zákona, ve znění pozdějších předpisů.

[5] § 73 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.

[6] § 234 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.

[7] § 52 písm. b) zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, v platném znění.

[8] § 28 dost. 2 a 3 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů.

[9] Microsoft Teams je aplikace pro spolupráci, která umožňuje např. odesílat textové zprávy, komunikaci s hlasem a s videem, sdílení plochy, možnost záznamu komunikace, prostor pro skupiny (studijní materiály).

[10] Moodle je LMS (Learning Management System) pro tvorbu elektronických kurzů na internetu, zveřejňování studijních materiálů, zadávání úkolů, tvorbu testů a komunikaci se studenty např. prostřednictvím diskuzních fór.

[11] Vedoucí učitel studijní skupiny získá pro studenta nová přístupová data prostřednictvím vyplnění požadavku do šablony ve školním systému Žádanky.

[12] Pokyn policejního prezidenta č. 200/2017, stejnokrojový předpis, v platném znění.

[13] Zákon č. 167/1998 Sb. o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších přepisů a zák. č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.

[14] § 31 dost. 2 až 5 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů.

[15] Doklad totožnosti obsahující vlastní fotografii a osobní údaje, tj. jméno, příjmení, datum narození, bydliště (občanský průkaz, cestovní pas nebo jiný doklad totožnosti, ze kterého jsou výše uvedené údaje patrné).

[16] Dohoda vedená pod č. j. SPŠA-153/Sk-02-2007 ve znění zřizovací listiny a jejích dodatků.

[17] Zákon č. 10/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

[18] Vzor čestného prohlášení je na webových stránkách školy (www.skolamv.cz).

[19] Pokyn ředitele školy č. 51/2023, v platném znění.

[20] Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

[21] Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže, ve znění pozdějších předpisů.

[22] www.skolamv.cz

 -------------------------------------------------

Příloha č. 1

 

FORMULÁŘE SOUVISEJÍCÍ S VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍM PROCESEM

 

Pravidelně aktualizované formuláře související s výchovně-vzdělávacím procesem studentů školy jsou v této příloze školního řádu vloženy seznamem a jsou k dispozici na uvedených místech.

(1) Formuláře k použití studentům (k dispozici na webových stránkách školy):

a) Úplata (školné) za poskytování vyššího odborného vzdělávání,

b) Smlouva o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách jejího konání,

c) Potvrzení o absolvování odborné praxe,

d) Žádost o podmíněný zápis do vyššího ročníku se stanoviskem vedoucího učitele studijní skupiny,

e) Žádost o hodnocení v náhradním termínu + stanovisko vedoucího učitele studijní skupiny,

f) Žádost o komisionální přezkoušení + vyjádření vedoucího učitele studijní skupiny.

g) Žádost o přerušení vzdělávání se stanoviskem vedoucího učitele studijní skupiny,

h) Žádost o opakování ročníku se stanoviskem vedoucího učitele studijní skupiny,

i) Oznámení o zanechání vzdělávání.

(2) Formuláře k použití pracovníkům školy (k dispozici na SharePointu školy):

a) Návrh na udělení nebo uložení výchovného opatření.

(3) Formuláře související s tvorbou a hodnocením absolventské práce (pro studenty k dispozici na webových stránkách školy, pro pracovníky školy k dispozici na SharePointu školy):

a) Přihláška absolventské práce,

b) Přední deska absolventské práce,

c) Titulní strana absolventské práce,

d) Čestné prohlášení,

e) Posudek vedoucího/oponenta absolventské práce,

f) Žádost o povolení individuálního tématu absolventské práce,

g) Zadání absolventské práce,

i) Souhlasné prohlášení a informační povinnost.

 

-------------------------------------------------

Příloha č. 2

 

METODICKÝ NÁVOD K TVORBĚ ZÁPOČTOVÉ PRÁCE A JEJÍMU HODNOCENÍ

 

Zápočtová práce má prokázat schopnost studenta aplikovat vědomosti osvojené v průběhu studia na konkrétní problém policejní praxe (případně jiného odborného pracoviště). V průběhu zpracování zápočtové práce si student procvičí využívání metod logického myšlení zejména při vymezení podstaty problému a zobecnění praktických zkušeností. Student si dále procvičí práci s prameny, jak jejich využívání, tak i jejich uvádění a citování v zápočtové práci.

(1) Téma zápočtové práce

a) V rámci odborné praxe v 1. ročníku student zpracuje práci zaměřenou na ověření teoretických vědomostí, které získal ve vzdělávacím procesu školy v průběhu 1. ročníku a aplikaci těchto znalostí a dovedností v průběhu odborné praxe.

b) V rámci odborné praxe ve 2. ročníku student zpracuje práci zaměřenou na ověření teoretických vědomostí, které získal ve vzdělávacím procesu školy v průběhu 2. ročníku a aplikaci těchto znalostí a dovedností v průběhu odborné praxe.

(2) Požadavky na zpracování zápočtové práce

a) Formální úprava zápočtové práce se řídí stejnými podmínkami jako zpracování absolventské práce uvedenými v příloze č. 3 bodech 4 až 8 tohoto školního řádu.

(3) Způsob hodnocení zápočtové práce

a) Student předloží zápočtovou práci konzultantovi včetně potvrzení o absolvování odborné praxe. Domluví si s ním způsob předání – osobní či e-mailem. Konzultant zhodnotí kvalitu zápočtové práce a v případě, že nebude splňovat požadavky na ni kladené, vyzve studenta k přepracování práce či k jejímu doplnění. Na přepracování/doplnění poskytne konzultant studentovi dostatečný čas dle svého uvážení.

b) Hodnocení odborné praxe provádí konzultant udělením zápočtu na základě úspěšné realizace odborné praxe a úspěšného zpracování zápočtové práce dle stanovených požadavků.

(4) Časový harmonogram zpracování, odevzdání a hodnocení zápočtové práce

a) Realizace odborné praxe 1. června 2025 - 16. srpna 2025 (získávání podkladů pro zpracování zápočtové práce).

b) Předání zápočtové práce a potvrzení o absolvování odborné praxe konzultantovi nejpozději do 23. srpna 2025.

c) Zápis zápočtu do informačního systému Bakaláři zpravidla nejpozději do prvního soustředění příslušné studijní skupiny v daném školním roce.

 

-------------------------------------------------

Příloha č. 3

 

METODICKÝ NÁVOD K TVORBĚ ABSOLVENTSKÉ PRÁCE A JEJÍMU HODNOCENÍ

 

V souladu s ustanovením § 102 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, které upravuje ukončování vyššího odborného studia, vydávám metodický návod upravující tvorbu absolventské práce a způsob jejího hodnocení ve škole. Je určen studentům a pedagogickým pracovníkům vyšší policejní školy, vedoucím učitelům studijních skupin (dále jen „VUSS“), vedoucím a oponentům absolventských prací a pracovníkům studijního oddělení.

Veškeré příslušné formuláře používané v souvislosti s tvorbou a hodnocením absolventské práce jsou obsahem přílohy č. 1 tohoto školního řádu.

(1) Téma práce

a) Témata prací vycházejí z potřeb praxe. Každoročně je vypisují pedagogičtí pracovníci školy, kteří jsou zároveň vedoucími prací. V případě, že chce student zpracovat práci na individuální téma, musí být vždy v souladu s jeho studovaným zaměřením. Žádost o povolení individuálního tématu na příslušném formuláři předkládá do 30. září 3. ročníku studia ke schválení řediteli školy. V případě domluveného vedoucího individuálního tématu z řad pedagogických pracovníků školy cestou příslušného vedoucího oddělení, v případě externího vedoucího práce cestou svého VUSS. Oponentem práce je vždy pedagogický pracovník školy. Soubor vypsaných a ředitelkou školy schválených témat prací zveřejní studijní oddělení nejpozději k datu 31. srpna 2. ročníku studia na internetové adrese školy (skolamv.cz).

b) Studenti se na vypsaná témata přihlašují příslušným formulářem nejpozději do 31. října ve 3. ročníku studia. Vyplněnou přihlášku absolventské práce student předloží vedoucímu práce. Ten potvrdí svým podpisem řádně vyplněnou přihlášku absolventské práce a se studentem projedná jím navržené termíny konzultací (minimálně dva). Konzultace probíhají v průběhu školního roku dle navrženého rozpisu. V průběhu letních prázdnin lze konzultovat pouze po dohodě s vedoucím práce.

c) Student v průběhu první konzultace projedná s vedoucím práce harmonogram jejího zpracování a seznam odborné literatury, kterou použije při zpracování práce.

d) Po důkladném prostudování vybrané odborné literatury student zpracuje osnovu práce, kterou konzultuje s vedoucím práce do 30. listopadu 3. ročníku studia.

e) Student je dále povinen zpracovat na příslušném formuláři „Zadání absolventské práce“ a založit tuto stránku v pořadí jako druhou za „Titulní list“ práce. V případě, že tato stránka bude chybět, bude považována práce za neúplnou a v celkovém hodnocení bude k tomuto nedostatku patřičně přihlíženo. Student je dále povinen založit list „Souhlasné prohlášení a informační povinnost“, kde mimo jiné dává případný souhlas s uložením druhého výtisku absolventské práce v knihovně školy.

(2) Zásady pro vypracování práce

a) Práci student zpracuje v českém jazyce a odevzdá VUSS ve dvou stejnopisech v pevné vazbě a jednou elektronicky. U vazby se doporučuje černá barva desek se zlatým potiskem. Rozsah práce je min. 30 stran jednostranného tisku formátu A4 bez příloh. Maximální počet stran by neměl překročit 40 stran. Překročení stanoveného rozsahu je považováno za nedostatek a je k němu přihlíženo v celkovém hodnocení. Termín odevzdání práce je stanoven do 30. září ve 4. ročníku studia (pokud tento den připadá na den pracovního klidu, tak posledním dnem odevzdání je následující pracovní den). Nedodržení tohoto termínu zpravidla znamená, že student nebude moci vykonat absolutorium v řádném termínu.

b) Uspořádání práce.

  • Přední deska obsahuje název školy, označení „Absolventská práce“, místo sídla školy, kalendářní rok odevzdání práce a jméno a příjmení studenta.
  • Titulní list práce obsahuje název a adresu školy, obor vzdělání, název tématu práce, místo sídla školy, kalendářní rok odevzdání práce, jméno a příjmení studenta, titul, jméno a příjmení vedoucího práce.
  • „Zadání absolventské práce“ obsahuje jméno a příjmení studenta, jméno a příjmení vedoucího práce, popř. konzultanta práce a název tématu práce.
  • Čestné prohlášení o samostatném vypracování práce studentem. Tímto prohlášením se student hlásí k autorství své práce. Text prohlášení se umísťuje v dolní části stránky. Prohlášení musí být podepsáno vlastnoručním podpisem studenta (celé jméno a příjmení, ne parafa) modrou barvou s datem odevzdání práce. Pokud se student při zpracovávání práce dopustí plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných bez uvedení zdroje, bude jeho práce hodnocena jako nevyhovující a vedení školy z takového porušení studijních povinností vyvodí další důsledky.
  • Případné poděkování vedoucímu práce a případně konzultantům se zařazuje na další samostatnou stránku a umísťuje se v její dolní části.
  • Souhlasné prohlášení a informační povinnost.
  • Anotace práce obsahuje stručnou charakteristiku práce a její výsledky v rozsahu 8–10 řádků textu. Anotace se zpracovává v českém jazyce a na následující samostatnou stránku v cizím jazyce, ze kterého bude student konat absolutorium.
  • Obsah práce zahrnuje seznam všech číslovaných kapitol a podkapitol včetně odkazů na čísla stran.
  • Hlavní textová část práce začíná úvodem, pokračuje jednotlivými kapitolami a podkapitolami a končí závěrem.
  • Úvod obsahuje zdůvodnění volby tématu, cíl práce a zvolenou metodu řešení problému.
  • Text práce se člení do kapitol, podkapitol, oddílů a pododdílů. Nová kapitola vždy začíná na nové straně.
  • Závěr práce obsahuje zhodnocení dosažených výsledků.
  • V seznamu použité literatury se uvádějí veškeré prameny, které byly použity při vypracování práce. Jednotlivé položky jsou řazeny abecedně podle příjmení autora. Každá citace uvedená v textu musí být v práci poznamenána. Bibliografické citace jsou uváděny podle normy ČSN ISO 690:2022 platné od 1. 12. 2022.
  • Seznam příloh obsahuje názvy příloh, které jsou samostatně číslovány římskými číslicemi. Přílohy obsahují rozsáhlejší grafické práce, obrázky, tabulky, fotografie a další práce, které nemohly být zařazeny do textu. Přílohy se nepočítají do rozsahu práce. Přílohy mohou být v dokumentu svázány, potom mají stejný formát jako text práce, mohou být připojeny volně, mohou být umístěny do kapsy na vnitřní straně zadní desky vazby nebo při velkém rozsahu mohou být svázány do samostatného svazku.

(3) Formální úprava práce

a) Rozvržení stránek.

  • Práce musí být vypracována na bílém papíru formátu A4, v rozsahu minimálně 30 a maximálně 40 stran bez příloh, při tisku na jedné straně listu.
  • Práce se člení na kapitoly, podkapitoly, oddíly a pododdíly. Kapitoly začínají vždy na nové stránce. Názvy podkapitol se od předcházejícího textu oddělují dvěma řádky a od následujícího textu jedním prázdným řádkem. Odsazení prvního řádku odstavce je 0 až 2 cm. Mezera mezi oddíly a pododdíly má velikost jednoho řádku. Všechny kapitoly, podkapitoly, oddíly a pododdíly se průběžně číslují podle desetinného třídění arabskými číslicemi. Dělení slov se nedoporučuje.
  • Určený typ písma pro práci je Times New Roman s následujícími velikostmi písma dle uspořádání:
  1. název „Úvod“ ve velikosti písma 16, tučně,
  2. názvy kapitol ve velikost písma 16, tučně,
  3. názvy podkapitol ve velikosti písma 14, tučně,
  4. názvy oddílů ve velikosti písma 12, tučně,
  5. názvy pododdílů ve velikosti písma 12, tučně,
  6. vlastní text práce ve velikosti písma 12,
  7. poznámky pod čarou a vysvětlivky ve velikosti písma 10.
  • Řádkování textu je 1,5.
  • Zarovnání textu stránky je oboustranné (zleva a zprava do bloku).
  • Okraje stránky jsou 3 cm, přičemž levý okraj z důvodu vazby bude předdefinován na 3,5 cm.
  • Číslování stran je prováděno arabskými číslicemi na střed zápatí. Titulní strana, zadání práce, prohlášení, poděkování, anotace, anotace v cizím jazyce a obsah se „viditelně“ nečíslují, ale započítávají se do pořadí. „Viditelné“ číslování stránek začíná „Úvodem“ a končí „Seznamem literatury“, popř. „Seznamem příloh“. Jednotlivé přílohy budou mít své vlastní samostatné číslování.
  • Zvýraznění části textu se provádí tučně, kurzívou nebo tučnou kurzívou, nikoliv proložením textu (vkládáním mezer mezi písmena). Zvýraznění textu podtržením se nedoporučuje, jelikož podtržený text je v současné době vnímán jako hypertextový odkaz.
  • Poznámky pod čarou, odkazy, citace a vysvětlivky se do textu práce umístí pomocí symbolu odkazu1) a příslušná poznámka se stejným symbolem se tiskne ve spodní části stránky pod čarou. Další způsob citace je možný umístěním přímo za citovaný text do závorky, kdy uvádíme do závorky autora citace, rok vydání a stranu. Student použije jen jeden citační styl pro celou absolventskou práci.
  • Používání zkratek je nevhodné v názvu kapitol a podkapitol. V textu za první celý nezkrácený název uvedeme do závorky zkratku, kterou dále v textu používáme. Příkladem: (dále jen „zkratka“).

b)    Interpunkční a další znaménka v textu práce.

  • Tečka, čárka, dvojtečka, středník, otazník, vykřičník, tři tečky se píší těsně za slovo (bez mezery), za nimi následuje mezera.
  • Uvozovky se píší ke slovu a vně se píše mezera. Dává-li se do uvozovek celá věta, např. citát, sází se tečka uvnitř uvozovek. V celé práci se použije vždy jeden typ uvozovek.
  • Závorky se vždy přisazují ke slovu a vně se píše mezera. Textový editor nabízí různé typy závorek. Není přípustné místo závorek používat lomítka.
  • Spojovník (-) je kratší a používá se k dělení slov a jako spojovací znaménko. Kolem spojovníku se nesázejí mezery, např. ping-pong, máme-li.

c)    Obrázky, grafy a tabulky

  • Obrázky, grafy a tabulky slouží k přehlednému a názornému zpracování číselných údajů v práci. Jsou významným prostředkem k poznání různých souvislostí.
  • Pro názorné zobrazení dané skutečnosti grafickým objektem (obrázkem, grafem, tabulkou) je nutné doplnit grafický objekt pomocnými prostředky – popisy.
  • Každý grafický objekt musí mít uvedený zdroj (obvykle je uveden pod grafickým objektem), ze kterého byl tento objekt použit. Výjimku tvoří tabulky, grafy a obrázky, které autor práce sám vytvořil např. na základě výsledku výzkumu.

(4) Zásady jazykového stylu práce

a) Práce se zpracovává v odborném jazykovém stylu. Tento styl je typickýstručností, přesností a používáním terminologie příslušného vědního oboru. Častou chybou je zbytečně složité a šroubované, či květnaté vyjadřování nebo používání hovorového stylu.

b) Práce by neměla obsahovat nadměrné nebo zbytečné užití cizích slov.

c) Používání cizích slov je vhodné v těchto případech:

  • pro cizí slovo není rovnocenný výraz v češtině,
  • jde o obecně známý, často používaný výraz,
  • výraz se stal speciálním termínem v určitém oboru.

 (5) Bibliografické odkazy a citace, parafráze

a) Smyslem citování je poskytnout dostatek informací k nalezení zdrojového dokumentu, ze kterého student při tvorbě práce čerpal, nebo který parafrázuje. Odkazy na citace se umísťují pod čarou na stránce, na níž je použit citát, parafráze anebo v závorce za citovaným, parafrázovaným textem, tzv. harvardský styl. Student použije jen jeden citační styl pro celou absolventskou práci.

b) Bibliografické citace informačních zdrojů se řídí normou ČSN ISO 690:2022 (tradiční tištěné dokumenty a elektronické zdroje) viz https://www.citace.com/Vyklad-CSN-ISO-690-2022.pdf.

(6) Osnova práce

a) Osnova práce vychází z důkladného prostudování vybrané odborné literatury. Osnově práce je třeba věnovat mimořádnou pozornost, především promyslet náplň jednotlivých kapitol. Během vypracování osnovy práce musí mít student neustále na paměti cíl své absolventské práce.

(7) Metody používané při zpracování práce

a) Metoda je způsob, jak dosáhnout stanoveného cíle. Pro zpracování absolventské práce lze použít následujících metod:

  • Metoda komparace (srovnávání) je nejjednodušší metoda, která umožňuje poznat, v čem se zkoumaný jev liší od jiných, nebo v čem se shoduje.
  • Metoda analogie (hledání obdoby) je metoda zjištění stejných vlastností u jinak odlišných objektů.
  • Metoda protikladu sleduje vztah mezi dvěma objekty, které se navzájem vylučují.
  • Metoda abstrakce umožňuje proniknout do jevu a vyčlenit jeho podstatné vlastnosti.
  • Metoda indukce (od zvláštního k obecnému) umožňuje postupovat od jevů jedinečných k obecným poznatkům.
  • Metoda dedukce (od obecného ke zvláštnímu). Z určitých výroků, které jsou považovány za pravdivé, se logicky vyvodí závěr.
  • Metoda generalizace (zobecnění).
  • Metoda syntézy (skládání) je metoda, ve které na základě určitých kritérií vytváříme celistvou představu o zkoumaných jevech.
  • Metoda analýzy (rozkládání) je metodou poznání určitého jevu, jeho rozdělením na jednotlivé části, které jsou podrobně zkoumány.

(8) Hodnocení práce

a) Odevzdaná práce se předkládá k posouzení vedoucímu a oponentovi práce. Vedoucí i oponent vypracovávají posudek absolventské práce, a to nejpozději do 30. listopadu 4. ročníku.

b) Hodnotitelé se zaměřují především na naplnění stanoveného cíle práce. Jestliže není cíl práce naplněn, nelze považovat práci za vyhovující. Dále hodnotitelé posuzují strukturu práce, její vnitřní provázanost, logiku postupu, rozsah použité literatury, úroveň odborného jazyka a využitelnost práce v praxi. Nedílnou součástí hodnocení je formální úprava práce, vhodnost použití grafických prostředků, odpovídající uvádění citací a popis grafických objektů.

c) Hodnotitelé nejprve rozhodnou o doporučení práce k obhajobě, poté je práce klasifikována podle stupnice:

  • výborně (1)
  • velmi dobře (2),
  • dobře (3),
  • nevyhověl/a (4).

d) Student má právo seznámit se s posudky vedoucího absolventské práce a oponenta, které si osobně vyzvedne u VUSS nejpozději 5 dnů před konáním absolutoria.

(9) Obhajoba práce

a) Obhajoba se koná před zkušební komisí. Práci a oba posudky předloží zkušební komisi VUSS.

b) Obhajoba práce začíná vystoupením studenta, ve kterém seznámí komisi s tématem práce, jejím cílem, metodou zpracování a závěry, ke kterým dospěl, a vyjádří se k dotazům a připomínkám vzneseným v posudcích vedoucího a oponenta práce. Dále student odpovídá na dotazy členů zkušební komise.

c) Celkové hodnocení práce provádí zkušební komise na základě návrhů vedoucího a oponenta práce a také posouzením schopností studenta obhájit své názory předkládané v práci. Zkušební komise hodnotí výkon studenta klasifikačním stupněm uvedeným v bodě 8 písmene c). Jestliže student svou práci neobhájí, je klasifikován stupněm nevyhověl a komise doporučí její dopracování a předložení v pozdějším termínu.

 

-------------------------------------------------

Příloha č. 4

 

 Areál.jpeg

 

 

VYŠŠÍ POLICEJNÍ ŠKOLA A STŘEDNÍ POLICEJNÍ ŠKOLA MV V PRAZE

Pod Táborem 102/5
Praha 9 – Hrdlořezy

Loc: 50°5′24″N, 14°30′44″E

PODPORUJÍ NÁS

Logo skps prahalogo skp verze 1

SEKCE STŘEDNÍHO POLICEJNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ SOKOLOV

Komenského 759
356 01 Sokolov

Loc: 50°17.83429'N, 12°63.90087'E

VÝCVIKOVÉ A VZDĚLÁVACÍ STŘEDISKO KRYŠTOFOVY HAMRY

Kryštofovy Hamry č.p. 15
okres Chomutov

Loc: 50°30′11″N, 13°08′08″E

INFORMAČNÍ SYSTÉMY ŠKOLY