Platnost vzdělávacího programu
Vzdělávací program „Studium pedagogiky pro učitele“ je akreditován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pod č. j. MŠMT-8412/2019-2-449 ze dne 11. června 2019 a registrován Ministerstvem vnitra pod evidenčním kódem R2/0232.
Cílová skupina
Pedagogičtí pracovníci dle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
Vstupní předpoklady ke studiu
Vstupním předpokladem pro zahájení studia je ukončené vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném magisterském studijním programu a pracovní/služební poměr v rámci rezortu vnitra s přímou pedagogickou činností dle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů (v souladu se služebním zákonem, katalogem služebních činností). Uchazeči jsou ke studiu přijímáni bez přijímacích zkoušek.
Počet účastníků ve vzdělávacím programu
Nejnižší počet účastníků je 5, nejvyšší počet účastníků je 15.
(S ohledem na eliminaci rizik v souvislosti s nákazou COVID-19 byl pro 2. běh vzdělávacího programu nejvyšší počet účastníků snížen z původního počtu 16 osob.)
Forma vzdělávacího programu
Studium vzdělávacího programu je organizováno prezenční (denní) formou jako jednosemestrové.
Místo konání
Vyšší policejní škola a Střední policejní škola Ministerstva vnitra v Praze, Pod Táborem 102/5, 190 24 Praha 9 – Hrdlořezy.
Odborný garant
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c.
Stručná anotace vzdělávacího programu
Vzdělávací program studujícím zprostředkuje znalosti a dovednosti potřebné pro kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.
Studium vzdělávacího programu je koncipováno do tří vzdělávacích oblastí, z nichž první dvě vzdělávací oblasti jsou zaměřeny tematicky, a třetí oblast je zaměřena prakticky. Jednotlivé vzdělávací oblasti provází studujícího postupně programem tak, aby si osvojil znalosti a dovednosti z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, získal přehled o specifických metodách a strategiích výuky ve školách a školských zařízeních a konečně získané teoretické poznatky aplikoval v rámci prakticky zaměřené vzdělávací oblasti, která zahrnuje trénink dovedností, vykonání pedagogické praxe, zpracování závěrečné písemné práce a složení závěrečné zkoušky pedagogické způsobilosti. Ve školním e-learningovém prostředí LMS Moodle je pro studující připravena elektronická podpora studia, kde naleznou prezentace a materiály k výuce, příručky, formuláře a další materiály či aktivity sloužící k prohloubení učiva.
V průběhu celého studia se mohou studující hlásit k zápočtům a zkouškám, které jsou prováděny prezenčně a individuálně je vyhlašují lektoři jednotlivých předmětů.
Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou. Po úspěšném složení zkoušky včetně obhajoby písemné práce získá absolvent osvědčení o absolvování vzdělávacího programu akreditovaného MŠMT. Toto osvědčení je dokladem odborné kvalifikace pedagogické způsobilosti.
Cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout cílové skupině ucelené pedagogické vzdělání z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie se zaměřením na specifika školství resortu vnitra.
Dílčí cíle korespondují s obsahem jednotlivých vzdělávacích oblastí:
- poskytnout studujícím znalosti základních pedagogických a didaktických principů pedagogické práce, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka (Vzdělávací oblast I.);
- poskytnout studujícím znalosti základních psychologických principů pedagogické práce, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka (Vzdělávací oblast II.);
- umožnit studujícím získané teoretické poznatky procvičit prostřednictvím vykonání pedagogické praxe a zároveň vypracováním a obhajobou závěrečné práce (Vzdělávací oblast III.).
Hodnocení studujících
- prostřednictvím zápočtů (Z), udělených na základě ústního pohovoru, zpracování písemné práce nebo zpracování samostatného či skupinového úkolu apod.,
- prostřednictvím zkoušek (Zk),
- prostřednictvím závěrečné práce a její obhajoby,
- prostřednictvím ústní závěrečné zkoušky (ZZk).
Podmínky úspěšného absolvování studia
- alespoň 80% účast v prezenční výuce,
- složení všech zkoušek a zápočtů,
- úspěšné zpracování závěrečné písemné práce a její obhajoba,
- úspěšné vykonání ústní závěrečné zkoušky.
Ukončení studia
Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou v termínu, stanoveném ředitelem školy. Předsedu zkušební komise jmenuje ředitel odboru bezpečnostního výzkumu a policejního vzdělávání, členy komise jmenuje ředitel školy.
Závěrečná zkouška obsahuje:
- obhajobu závěrečné písemné práce,
- soubornou ústní zkoušku z pedagogiky, didaktiky a psychologie
Závěrečná písemná práce je v rozsahu minimálně 15 stran vlastního textu a předkládá se k písemnému posouzení konzultantovi. Pokud konzultant závěrečnou písemnou práci doporučí a je bez výrazných formálních nedostatků, je postoupena k obhajobě před zkušební komisí v rámci závěrečné zkoušky.
Hodnocení závěrečné zkoušky se provádí výrokem:
- "splnil(a)",
- "nesplinil(a)".
O celkovém výsledku závěrečné zkoušky rozhoduje zkušební komise. Celkové hodnocení závěrečné zkoušky výrokem „splnil(a)“ lze studujícímu přiznat jen tehdy, když z žádné části závěrečné zkoušky nebyl hodnocen výrokem „nesplnil(a)“.
Jestliže studující nesplnil podmínky závěrečné zkoušky, je oprávněn vykonat opravnou závěrečnou zkoušku na základě písemné žádosti, kterou podává řediteli školy ve lhůtě 3 pracovních dnů ode dne, kdy byl u závěrečné zkoušky seznámen s hodnocením „nesplnil(a)“. Studující opakovaně koná jen tu část závěrečné zkoušky, z níž byl hodnocen výrokem „nesplnil(a)“. Opravná zkouška se koná v termínu stanoveném ředitelem školy, nejdříve však pátý pracovní den od konání závěrečné zkoušky, z níž byl studující hodnocen výrokem „nesplnil(a)“. Opakovat závěrečnou zkoušku lze pouze jedenkrát nejpozději do 6 měsíců od doby, kdy byl u závěrečné zkoušky seznámen s hodnocením „nesplnil(a)“ (viz NMV č. 32/2016, čl. 24).
Doklad o ukončeném vzdělávání
Po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky získá absolvent osvědčení o absolvování vzdělávacího programu akreditovaného MŠMT jako doklad o jeho odborné kvalifikaci pedagogické způsobilosti.